Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: [1] 2 3 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 117855 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Gepost op: 17 Juni 2020, 21:03:47 »

Vorig jaar mijn op zolder opgeslagen hobby van modelspoor te voorschijn gehaald. Onder het mom van: leuk voor de kleinkinderen...
Het oudste materiaal van Trix express en nieuw materiaal van Roco. Trix heb ik verkocht en vervangen door aankoop tweedehands Fleischmann profi rails en enkele treinen van Nederlands model. Vijf modules heb ik ontworpen met de gratis versie van AnyRail. Het maximum is 50 railstukken en dat kan prima als je elke module apart ontwerpt en opslaat. Ook kan je de flexibele rails oprekken tot boven het maximum van 80 cm. Dat scheelt ook weer in het aantal dat je nodig hebt.
Begonnen met een module van 60 bij 120 cm en 5,4 cm dik. Een sandwich constructie van twee plaatjes triplex van 5 mm en latten van 18 bij 44 mm. Deze module wordt een rivierlandschapje met een dubbelsporig spoor dat via bruggen over een riviertje gaat. Naar de rivier toe komen de lagere uiterwaarden en de rivier ligt op de onderste plaat. Mijn bedoeling is om onder de modulebak twee latten in de lengterichting aan te brengen voor de stevigheid.
De ruwbouw van hout is gezaagd maar alle onderdelen moeten nog worden vastgelijmd.

Nog even het binnenvaartschip van faller uitgelicht. Geheel in de verf gezet waardoor het schip natuurgetrouwer oogt. Een spits die wordt ingezet op de route naar en door Frankrijk.
« Laatste verandering: 17 Juni 2020, 21:09:45 door Anton » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 17 Juni 2020, 21:12:50 »

Welkom Anton! Ik ga dit volgen.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 18 Juni 2020, 05:04:53 »

Welkom op Modelspoorwijzer!
Leuke plannen, ik ga je ook volgen.
« Laatste verandering: 18 Juni 2020, 07:24:33 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #3 Gepost op: 18 Juni 2020, 05:54:31 »

Welkom !
Ziet er veel belovend uit, leuk dat Lego blokje   Duim omhoog

Mvg Johan
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #4 Gepost op: 18 Juni 2020, 07:19:43 »

Dit ziet er om te beginnen al prima uit! Duim omhoog
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #5 Gepost op: 18 Juni 2020, 09:32:46 »

Eerste module ziet er al super uit  Duim omhoog

Heeft wel wat weg van Gelders landschap. Rivier (b.v. maas of waal), fabriek zou bijvoorbeeld een steenfabriek kunnen zijn.
Op het gedeelte aan de linkerkant zou je b.v. nog bomen/struiken kunnen plaatsen, gras voor schapen en eventueel fietspad langs de rivier.

Komt er ook nog bovenleiding en bebording aan de brug??

mvg,

Matthijs

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #6 Gepost op: 18 Juni 2020, 21:04:32 »

Beste treinliefhebbers, met dank voor jullie reacties. Is inderdaad geïnspireerd door het Gelders landschap. Op één van de andere modules komt het station Reichelsheim van Kibri die ik onlangs in elkaar heb gezet nadat bijna alles is geschilderd. Dit station lijkt erg op stations langs de Betuweroute. Daarom tot station Wadenoijen gedoopt. De fabriek is inderdaad een steenfabriek. Langs de rivier komt ook een loswal die met de fabriek op een iets hoger en droger niveau ligt als de uiterwaarden langs de rivier. Net bezig geweest om de kolommen onder de brug op maat te snijden. Kunnen de legoblokjes weer in de legokist....Bovenleiding denk ik niet. Fietspad langs de rivier is een goed idee en op een plek een zandstrandje. Eerst dit weekend alles aan elkaar lijmen, de niveauverschillen met muurgatenvuller wat vloeiend laten verlopen en gelijktijdig dijken aanbrengen. Hoe weet ik nog niet...
« Laatste verandering: 18 Juni 2020, 21:17:18 door Anton » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #7 Gepost op: 18 Juni 2020, 21:49:42 »

Wel duidelijk dat je de nodige ervaring hebt  Duim omhoog

Mvg Johan
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #8 Gepost op: 19 Juni 2020, 09:37:00 »

Leuk, dat Nederlandse sfeertje doet het altijd wel! Ik blijf je voortgang even volgen.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #9 Gepost op: 5 Juli 2020, 15:23:37 »

Duurde even wat langer maar de basis is nu gereed. Eerst heb ik alle latjes met een goedkope kitlijm gelijmd op de onderste plaat triplex. Super vast zonder veel te spijkeren.


Vervolgens met latjes dijken 'aangelegd' en met Acrylaatkit alle glooiingen aangebracht. De dikte van de module is 5,4 cm plus de dikte van een lat van 1,8 cm. Aan de onderzijde zijn in de lengte twee latten gelijmd voor de nodige stevigheid en tevens om daaraan de poten te bevestigen. Ik twijfel nog of ik losse of opklappoten ga toepassen.


Volgende stap wordt de rivier van water voorzien. Dat wil ik doen met de 'wc-papier' methode. Al even geoefend op een plankje met drie lagen papier, één laag donker blauwe verf en drie lagen blanke lak. Geeft een mooi resultaat.
« Laatste verandering: 5 Juli 2020, 16:13:12 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 5 Juli 2020, 17:31:57 »

Interessante methode met kit....wordt bij mij altijd een knoeiboeil  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #11 Gepost op: 5 Juli 2020, 19:37:31 »

Valt wel mee. Met een kitspuit wat eenzijdig aanbrengen op een plankje en dat op de ondergrond drukken en een beetje heen en weer bewegen zodat de lijm zich verspreid tussen het latje en de ondergrond. De lijm blijft enigszins flexibel.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 5 Juli 2020, 19:44:31 »

Het wordt een mooie module zo. Leuk tafereel  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #13 Gepost op: 30 Juli 2020, 21:27:24 »

Voordat ik de module verder ga 'stofferen' heb ik eerst de module op poten gezet. Stevige dunne grenen latten als poten. De module kan worden afgedekt met een soort kist van 15 cm hoog. De brug past er prima onder en de fabriekspijp heb ik afneembaar gemaakt. Als de poten worden ingeklapt en de kist op de module wordt gezet is de constructie slechts 23,5 cm hoog. Dan kunnen er heel wat modules worden gestapeld totdat ik het plafond heb bereikt....In de kist wil ik verlichting monteren. Om de modules stevig aan elkaar te verbinden heb ik bij de Hornbach 'koffersluitingen gekocht met ingebouwde veren zodat de modules stevig tegen elkaar worden geklemd.
De achtergrondplaat heeft een afmeting van 120 bij 60 cm. deze kan dan makkelijk op de modules worden opgeslagen.


« Laatste verandering: 30 Juli 2020, 21:30:47 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 31 Juli 2020, 05:03:10 »

Mooi gemaakt Anton!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: