Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 117843 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #30 Gepost op: 9 Augustus 2020, 10:07:17 »

Leuk draadje dit.  Duim omhoog

Je gaat behoorlijk snel met mooi resultaat. De WC papiermethode kende ik nog niet, die ga ik een keer proberen,

Ik blif je volgen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #31 Gepost op: 9 Augustus 2020, 13:16:29 »

Hoi Niels, afgelopen twee weken nogal wat meters gemaakt vanwege vakantie en te warm om middags iets te ondernemen. Voordeel van modulebouw is dat je er overal aan kan werken. Deels heb ik dat buiten gedaan onder de parasol.  De toepassing van de wc papier methode wordt mooi uit de doeken gedaan in het volgende filmpje: https://youtu.be/u_yF3ys4RBU  Vanmorgen gefietst over de hei bij Tongeren. Mooie gelegenheid om nog wat zand mee te nemen. Die stuifzanden bestaan uit erg fijn zand dus goed bruikbaar voor de modelbaan. Geel zand onder de toplaag die bruine banen bevat vanwege de organische stof zuren. Het zand moet nog worden gezeefd voor gebruik. Misschien het witte strand ophogen met geel zand....

« Laatste verandering: 9 Augustus 2020, 13:28:17 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #32 Gepost op: 10 Augustus 2020, 18:43:31 »

Eerst toch maar ter rechterzijde van de rivier gestoffeerd. Begonnen met de spoordijk door deze te voorzien met een specifieke spoordijk grasstrook. De stroken bleken voldoende breed om ook het land naast de spoordijk te bedekken. Dan de dijk met kort gras bedekt en een strookje hoge struiken ter afscheiding. Lang sappig grasland in de uiterwaarden...de koeien besloten daarom te verhuizen van het ruige gras, dat aan de linkeroever komt, naar deze zijde van de rivier. Gelukkig heb ik nog wat paarden die dan maar genoegen moeten nemen met ruig grasland met lisdodden. Tussen de rivieroever en het grasland heb ik de helling afgewerkt met lage en hoge struikjes en daartussen een strookje ruig grasland. De linker oever zal moeten wachten tot het weekend. De vakantie zit erop.





Eén van de koeien kijkt uit over het haagje naar de rivier. Helaas bewoog zij haar kop toen ik de foto nam.
« Laatste verandering: 10 Augustus 2020, 18:45:09 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 10 Augustus 2020, 19:43:10 »

[kritiekmodus aan] die brugpijlers kunnen echt niet....of het is de bedoeling dat ze effen glimmend grijs zijn, maar dit heb ik in de 1:1 wereld nog nooit gezien...[kritiekmodus uit]

Maar wel goed bezig Anton!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #34 Gepost op: 10 Augustus 2020, 19:59:45 »

Hoi Jakop,

Was de donker grijs/blauwe kleur daarvoor beter? ik vond dat deze conflicteerde met de tint van de brug daarom overgeschilderd in beton grijs. Normaal is beton mat, echter in het profiel zijn als het ware tegels geprint. Tegels zijn juist wel glanzend. Wat te doen? Blijft wat behelpen met die pijlers van Märklin. Achteraf gezien had ik wellicht beter zelf pijlers kunnen maken van steenprofiel plaatjes of van beton gegoten.

Groet, Anton





Of zoiets?
« Laatste verandering: 10 Augustus 2020, 20:42:22 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 10 Augustus 2020, 20:24:33 »

Qua kleur zou ik meer zoiets als dit doen en dan nog wat washes, maar ik ben wel wat van de viezigheid  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #36 Gepost op: 10 Augustus 2020, 21:32:15 »

Met dank voor het voorbeeld. De spoorbrug bij Arnhem/Oosterbeek die ik ook als voorbeeld had voor het plaatje van een brug over de rivier (zie een eerder plaatje van mij). Mooie grote brug, is mijn baantje veel te klein voor... Ik heb nog twee pijlers op voorraad. Ga ik daar eerst wat op uitproberen.
« Laatste verandering: 10 Augustus 2020, 21:37:41 door Anton » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 11 Augustus 2020, 10:55:10 »

Qua voorgestelde kleur ben ik het niet met Jakop eens, bruin/rood is in Nederland toch meer voor baksteen en dat zijn jouw pijlers niet.
Ik zou wat je nu hebt als basis houden en dan flink met washes, dry brushes en eventueel poedertjes eroverheen.
En pak dan direct de brug zelf mee, als je dat al niet van plan was. Zelfs een heel subtiele wash en dry brush maken het net wat meer af.

Ik zou trouwens heel terughoudend zijn met glansverf. De glans gaat er namelijk af naarmate je een object van grotere afstand bekijkt en in model bekijk je dingen omgerekend vrijwel altijd van grotere afstand. Mat of eventueel zijdeglans zijn in model in het algemeen betere keuzes, al zijn er natuurlijk uitzonderingen op de regel.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #38 Gepost op: 11 Augustus 2020, 11:05:48 »

Bedankt voor je advies Huub. Nu ben ik (nog) een leek op het gebied van washes en poeders; nog nooit gedaan. Het grijs dat er nu op zit is een menging van witte verf en zwarte kleurstof die ik nog had liggen in de schuur... blijkt bijna hetzelfde geworden als de oorspronkelijke kleur van het plastic.. Ik ga eerst wat oefenen op de reserve pijler die ik nog heb en laat dat resultaat aan jullie zien voordat ik de pijlers op de module ga aanpakken (die zijn al vastgelijmd zodat aanpak nu in één keer goed moet).
Gelogd
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #39 Gepost op: 11 Augustus 2020, 19:30:11 »

Is de spoorbrug bij Zaltbommel geen mooi voorbeeld?

https://goo.gl/maps/LfgZZ49bVEdxxsAS9
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #40 Gepost op: 11 Augustus 2020, 20:19:30 »

Dat is inderdaad een mooi voorbeeld. Met dank. Nu is het nog de kunst om dat beeld te benaderen.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 11 Augustus 2020, 20:57:24 »

Dat is het voordeel van verf, je kunt het overnieuw doen als het resultaat niet bevalt.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #42 Gepost op: 11 Augustus 2020, 21:19:53 »

De kleur van de pijler hield mij bezig zodat ik niet tot het weekend wilde wachten maar nu toch nog even snel één van de pijlers heb aangepakt. Beetje bijwerken met waterproof schuurpapier 400 en vervolgens met mijn wijsvinger en een kwastje wat ingedikte Humbrol 53 op de pijler gesmeerd (lekker vies Jakop). Zie het verschil op het plaatje. Is wat slechte foto door weinig licht. Bovenzijde pijler wil ik helemaal grijs maken maar daarvoor heb ik een nieuw busje verf nodig.
Kan het er zo wat mee door heren?

« Laatste verandering: 11 Augustus 2020, 21:51:57 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 12 Augustus 2020, 05:08:35 »

Niet te veel meer aan doen zou ik zeggen!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 12 Augustus 2020, 08:37:17 »

Het kan er zo zeker wat mee door.   Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: