Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 118581 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #45 Gepost op: 12 Augustus 2020, 11:06:24 »

Top,wat plukjes groen op de voet en  zo laten wat het is. Duim omhoog Duim omhoog
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #46 Gepost op: 12 Augustus 2020, 17:14:58 »

Met dank voor jullie reacties. Ga ik de andere pijlers ook zo 'behandelen' en wat plukjes groen aanbrengen op de voet. Het resultaat daarvan wordt uiteraard weer gepresenteerd!
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #47 Gepost op: 14 Augustus 2020, 17:24:22 »

Soms gaat iets goed fout... Bij het in elkaar zetten van de brugdelen, de verbindingen tussen de twee bogen, moet enige kracht gezet worden om de pen-gat verbindingen in elkaar te drukken. En als je dat dan uit het handje doet, in plaats van even neer te leggen op de zijkant en met een latje de druk te verdelen, heb je ineens 11 breuken op te lossen waarvan twee in de bogen zelf. Je kan de lijmverbindingen in het ene brugdeel nog zien. Verfje erover en je ziet er straks geen barst meer van. Is de oudste brug die wel een jaar of 50 zal zijn waardoor het plastic minder flexibel aanvoelt dan dat van de lage brugdelen die behoorlijk nieuw zijn.

« Laatste verandering: 14 Augustus 2020, 17:29:44 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8830


265*


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 14 Augustus 2020, 17:34:43 »

Citaat
Verfje erover en je ziet er straks geen barst meer van
Toepasselijke manier van uitdrukken  Grin

Maar zo is het wel, dit vrijwel onzichtbaar weer te repareren  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #49 Gepost op: 14 Augustus 2020, 18:23:08 »

Zo is dat Jakop. Alle pijlers zijn nu bijgewerkt en wat gras op de voet zoals Wil adviseerde. Vanwege de droogte ziet het er wat dor uit zo op die betonnen voet.

Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 14 Augustus 2020, 22:11:43 »

 Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog , misschien de brug nog iets vervuilen.
Leuk draadje om te volgen.
Grt,Wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #51 Gepost op: 15 Augustus 2020, 09:01:24 »

Hoi Wil daar zit ik wel aan te denken maar weet nog niet hoe ik dat zal doen. Is overigens wel zo dat de kleur op het plaatje te donker is. Reactie #29 geeft in het eerste plaatje een getrouwer beeld van de kleur. Omdat ik de brug zuinig gespoten heb schijnt het oorspronkelijke grijs hier en daar iets door en geeft daarmee een iets wat verweerde indruk. Ik kan op de buitenzijde van één brugdeel dat toch tegen het brugdeel ligt van de andere brug proberen iets te vervuilen. Als het niet mooi vies wordt zie je er dan toch niets van...
Eerst maak ik nu de stoffering af. Gisteravond begonnen met de stoffering met de linkerzijde. Vanaf het hoogste deel, de spoordijk en dan naar beneden richting rivier. Het werken werd mij echter lastig gemaakt door muggen die uit de bosjes te voorschijn kwamen na het tropische regenbuitje met onweer...



Grote pincet met kromme bek is handig om de matjes aan te drukken en plukjes groen op de plek te plaatsen. De grote vlijmscherpe schaar is ook handig. Eigenlijk onderdeel van mijn goocheluitrusting categorie touwtrucs.
« Laatste verandering: 15 Augustus 2020, 09:26:17 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #52 Gepost op: 15 Augustus 2020, 12:10:55 »

Ben ook wat aan het nadenken over de achtergrond. Bij een landschap dat min of meer parallel loopt met de horizon kan met een rij bomen of gebouwen de overgang worden gemaakt met de achtergrondplaat met blauwe lucht en wolken. Bij deze module loopt de rivier echter naar de achtergrondplaat toe. Dan wordt het lastig omdat de wijze waarop de rivier wordt 'doorgetrokken' in de geschilderde achtergrond afhankelijk is van de plek van waaraf je naar de module kijkt. Slechts vanuit één positie zal het plaatje kloppend kunnen zijn...
Zou dat nadeel kunnen worden ondervangen door voor de onderzijde van de achtergrond een spiegel te gebruiken? Dan is het perspectief altijd goed. Echter zal er een vloeiende overgang moeten komen naar het geschilderde deel van de achtergrond. Of wellicht een transparante plastic plaat waar dan aan de achterzijde een spiegelend oppervlak wordt aangebracht dat diffuus overgaat in een wolkenlucht. Heeft er iemand ervaring met een dergelijke werkwijze??






Een tweetal invalshoeken met gebruikmaking van een spiegel als achtergrond.
Probleem is dat door de dieptewerking van de spiegel een daarboven geschilderde wolkenlucht zichtbaar meer naar voren komt en de spiegel als het ware een kijkgat maakt in de geschilderde achtergrond...Ook zou het beter zijn om de steenfabriek doormidden te zagen en tegen de spiegelwand te zetten. Dat is beter dan dat er door de spiegel twee identieke fabrieken achter elkaar liggen.

« Laatste verandering: 15 Augustus 2020, 12:49:30 door Anton » Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #53 Gepost op: 15 Augustus 2020, 22:11:51 »

Hoi Anton, ik zou het met kleurpoeder uitproberen.
Gebruik geen verf want dat kan je niet simpel verwijderen.
Er zijn kleur poeders in de handel maar koop een kleurkrijt set en ga daar mee aan de slag.
Het krijt op een schuurpapier  slijpen en dan met een zacht kwastje aanbrengen.
Roest kleur maken van wat gemenen kleuren.
Niet naar je zin, je kan het zo weer verwijderen.
Eventueel fixeren met haarlak.
Misschien zijn er betere oplossingen ,maar zo heb ik het gedaan.
Grt,Wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #54 Gepost op: 16 Augustus 2020, 19:28:54 »

De stoffering is nu overal aangebracht. Ook nog op een enkele plek grote struiken tegen een niveauverschil in het landschap geplant. Een boom horizontaal op de ondergrond geplakt en daarop ingestoken stukje van de kruin van een boom die voor dat doel in stukjes is geknipt. Dan is de stam, die horizontaal ligt, niet meer zichtbaar.
In Houten de laatste keer twee doosjes (aanbieding) van bomen gekocht, gemaakt van zeeschuim. Het strandje is toegankelijk door een paadje, van bruin zand van de Veluwe, dat door het grasland slingert.








« Laatste verandering: 16 Augustus 2020, 19:58:40 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8830


265*


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 16 Augustus 2020, 20:13:53 »

Nice!!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #56 Gepost op: 22 Augustus 2020, 09:17:56 »

Werd nu eens tijd om de achtergrond te schilderen. Eerst maar eens op YouTube een cursus luchten en wolken schilderen bekeken https://www.youtube.com/watch?v=Qvp0-yvaQGA. Vervolgens de benodigde verf en kwasten bij de Action ingeslagen en vrijdagmiddag aan de slag, nadat ik een dag eerder de triplex plaat met primer had ingesmeerd. Eerst de blauwe achtergrond in banen van donkerder blauw naar licht blauw zodanig dat er geen scherpe overgangen ontstaan. Gezien de oppervlakte heb ik de verf met een muurverf blokkwast van 3 bij 7 opgebracht. Na het drogen daarvan de wolken opgezet in wit (witter dan de foto toont) en daarna met grijs de schaduw. DE horizon is nog wat aan de hoge kant maar nu lastig te verplaatsen. Wellicht zaag ik er aan de onderkant 5 cm vanaf en verlaag de lichtbak aan de bovenzijde ook met 5 cm. Nu is de afstand van bovenzijde module tot de lichtbak 55 cm. De onderzijde lichtbak is 160 cm van de vloer.



Dan moet er nog verlichting in de lichtbak worden gemonteerd. Vandaag maar eens kijken wat ik daarvoor kan gebruiken.
Ook zou ik nog bekijken of het strand van een laagje geel stuifzand moet worden voorzien. Dat heeft wel haast omdat de eerst badgast al is gearriveerd...straks komen er wellicht meer en ontstaat een onwerkbare situatie.
Ook wil ik het advies van Wil nog uitproberen. Het enigszins verouderen van het verfwerk van de brug.
« Laatste verandering: 22 Augustus 2020, 10:08:00 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #57 Gepost op: 24 Augustus 2020, 19:40:23 »

De wolken zijn wat te nadrukkelijk aanwezig. Ik denk dat het beter is om aan de bovenzijde ca. 1/3 deel blauw zonder wolken aan te houden en 2/3 met wolken die richting de horizon overgaan naar grijze wolken zodat de achtergrond vaag wordt en de module daar goed op aansluit. Een beetje als op de foto maar dan zonder de voorste hoge wolken.

Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16760


301 *


« Antwoord #58 Gepost op: 24 Augustus 2020, 22:58:54 »

Een te drukke achtergrond leidt af van de baan zelf. Ik zou de lucht zo rustig mogelijk houden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8454


WWW
« Antwoord #59 Gepost op: 25 Augustus 2020, 11:15:34 »

Eigenlijk wel eens met Gert.
In jouw geval zou ik ook een saaie grijze dag overwegen. Niet omdat je module saai is, maar dan valt de overgang van kanaal naar achtergrond minder op dan wanneer je blauwe lucht toepast.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: