Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fleischmann Retrobahn  (gelezen 42604 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Gepost op: 7 Januari 2020, 14:29:59 »

Na een modelbaan-winterslaap van 1988 tot 2008 ben ik inmiddels zo'n 12 jaar bezig om voor mijzelf te bepalen welke vorm van modelspoor mij het meeste plezier biedt. Na het verzamelen van hoogstaande Tp II/III NS modellen en het bouwen van een modulebaan (Schoonhoven) en wat A4tjes heb ik vastgesteld dat de Fleischmann treinen uit mijn jeugd mij het meeste voldoening geven. Dus is het tijd om concrete stappen te gaan zetten. Zo is een groot deel van mijn collectie inmiddels getransformeerd naar authentiek Fleischmann materieel (lees: ouwe analoge meuk, meestal goedkoop op beurzen te vinden Grin) maar daarbij hoort natuurlijk een passende omgeving.
Dus:

Een antiek baanontwerpenboek op de kop getikt voor inspiratie. We gaan een analoge baan bouwen met modelrails en accessoires die volledig correct zijn met het tijdvak: alles moet te koop geweest zijn in het referentiejaar 1969.
Ik bouw een basis bestaande uit 5 modules van 120x60 die op zolder een semi-permanente opstelling krijgen, maar ook demontabel blijven voor een opstelling elders. Hiermee wijk ik dan wel nadrukkelijk af van de ideeen uit de jaren '60. Voor het overige maak ik gebruik van plannen en materialen die in de diverse baanbouw adviezen van destijds werden aangereikt om een zo authentiek mogelijk eindresultaat te krijgen. Het geheel moet echt nostalgie uitstralen zonder afbreuk door moderniteiten. Dus teveel rails op de vierkante meter naar hedendaagste maatstaven, messing rails en wissels, gegoten metalen seinpalen met echte gloeilampjes etc.
Ook de bebouwing zal kritisch geselecteerd worden op productiejaar:

Het zijn eigenlijk nooit zeldzaamheden, elke beurs biedt genoeg mogelijkheden om jaren 60 spul te vinden want een groot deel van het Faller programma is echt al meer dan 50 jaar oud.
Wel zoek ik zoveel mogelijk versies in de oude kleuren plastic, hiermee werd nog wel eens gevarieerd in latere productieruns.
Zo heb ik ook mijn oog laten vallen op een zeer karakteristiek station:

Het is bijna "het foute uur" op de modelbaan Grin
De komende tijd plaats ik hier de updates van de bouw en sta natuurlijk openen voor tips waarmee de jaren '60 sfeer optimaal tot uitdrukking gebracht kan worden.
« Laatste verandering: 7 Januari 2020, 14:31:42 door besselspoor » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 7 Januari 2020, 14:47:27 »

Leuk Bessel! Ik volgde je jacht naar oud Fleischmann spul al op BNLS en dit lijkt een logisch stap in dit nostalgische avontuur.
Laat maar komen die bouwfoto's  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 7 Januari 2020, 14:50:54 »

Leuk. Ik kreeg mijn eerste treintje vlak voor Kerst 1966, dus heel herkenbaar wat jij nu verzamelt.
Afgezien van dat eerste locje en een paar wagentjes heb ik niets meer uit die tijd.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #3 Gepost op: 7 Januari 2020, 15:47:56 »

Wat een leuke reacties levert zo'n retro-project toch op Duim omhoog
Ik zit volop in de voorbereidende fase, die bestaat voor een deel uit ruimte maken op zolder (minder interessant om dat uit te beelden)
en gereeed maken van reeds beschikbare materialen: vooral de oude Fleischmann wissels hebben altijd onderhoud nodig omdat door krimp van het plastic de mechanieken vast gaan zitten. Hierbij is het zaak de boel ook even na te meten: bij teveel krimp wordt de spoorbreedte minder en dat is niet meer te herstellen. Vooral engels wissels hebben daar last van.


En dan het leuke werk, uitzoeken van voor het tijdperk geschikte accessoires, zoals deze metalen andreaskruizen met gloeilampen (merk onbekend), Märklin pleinlantaarntjes en natuurlijk de onvermijdelijke Pola Quick zelfbouw baanverlichting in originele verpakking.


Deze week maar eens hout bestellen om meters te maken en intussen het baanontwerp verder uitwerken.
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #4 Gepost op: 8 Januari 2020, 09:37:22 »

Geweldig, wat een nostalgie. Jarenlang heb ik een baan gehad met Lindental als station. Ik denk dat ik het nog ergens in een doos op zolder heb staan, samen met veel huisjes uit de jaren zestig. Op mijn huidige baan staat hier en daar ook nog wel wat van dat hele oude spul. Ik ga deze draad met veel plezier volgen.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #5 Gepost op: 8 Januari 2020, 15:50:10 »

Jeugdsentiment scoort altijd wel he... Grin

Intussen mij gebogen over wat praktische uitdagingen: Oude Fleischmann wissels zijn gebed in een kunststof wat krimpt met de jaren na het vervliegen van weekmakers en andere stoffen. Dat leidt er toe dat het mechaniek vast komt te zitten en in een aantal gevallen ook de schuifplaat van de spoel.
Bij Engels wissels is het soms zelfs zo erg dat de afstand tussen de railstaven te ver afneemt en de wissel voorgoed onbruikbaar wordt.
De enkelvoudige wissels zijn wel te redden met een praktische ingreep:

Met een dremel of fijn zaagje de bielzen en geleider naast de wisselsteller doorzagen, alsmede het punt waar deze aan de grondplaat zit.
Dit deel van de bielzenmat kan dan een milimeter worden opgeschoven en gefixeerd met secondenlijm. Daarna de rest van het wissel schoonmaken en bewegende delen een beetje invetten en het is weer bruikbaar.
Natuurlijk is het veel eenvoudiger om over te stappen op de latere generatie met afneembare spoelen, maar die waren er nu eenmaal pas vanaf 1974...


Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #6 Gepost op: 8 Januari 2020, 17:46:34 »

heerlijk project en een heerlijk draadje om te volgen .... Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #7 Gepost op: 8 Januari 2020, 19:20:00 »

Als gebruiker van het oude Fleischmannspul vind ik dit een heerlijk draadje. Duim omhoog
Ik hoop er nog het een en ander van te leren.
Gelogd

besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #8 Gepost op: 15 Januari 2020, 09:54:44 »

Vergeet het eerste plaatje maar met de indicatie voor het te vormen baanplan. De heer Hubertus nam de vrijmoedigheid zich ten gunste van mijn plannen van wat voor hem incourant materiaal te ontdoen, wat voor mij een motivatie is het sporenplan grondig te herzien.
Er vinden momenteel op hoog niveau strategische onderhandelingen plaats om de vergunningsaanvraag voor ruimtebeslag op zolder te verruimen (lees: de familie moet een beetje inschikken Grin ) en we gaan een stukje de hoek om met het baanplan.
Maar we blijven het tijdperk trouw, alles is pre-'70
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Januari 2020, 10:09:02 »

Er vinden momenteel op hoog niveau strategische onderhandelingen plaats om de vergunningsaanvraag voor ruimtebeslag op zolder te verruimen (lees: de familie moet een beetje inschikken Grin )

Waarom begrijpt men maar niet dat de zolder automatisch en per definitie toebehoort aan de modelsporende man (of vrouw in uitzonderlijke gevallen)  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #10 Gepost op: 15 Januari 2020, 10:42:38 »

Dat is mijn eigen schuld, dan had ik bij 2 kinderen moeten stoppen :Smiley maar ik heb ze alle 3 even lief...
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Januari 2020, 11:18:16 »

Veel plezier ermee, Bessel.
En succes met de onderhandelingen.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 15 Januari 2020, 11:59:39 »

...maar ik heb ze alle 3 even lief...

Gelukkig maar!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #13 Gepost op: 15 Januari 2020, 14:02:20 »

Dat is mijn eigen schuld, dan had ik bij 2 kinderen moeten stoppen :Smiley maar ik heb ze alle 3 even lief...

Dus alle drie zo snel mogelijk het huis uit!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #14 Gepost op: 16 Januari 2020, 18:19:44 »

Leuk project! Goed dat je je eigen hart volgt in wat je nu ècht een goed gevoel geeft. Zelf heb ik de oude spullen ook bewaard. Daarmee maak ik rond de kerst altijd een kamerbaantje. De kinderen weten niet beter en helpen nu zelfs mee die op te bouwen.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Fleischmann Retrobahn
« vorige volgende »
Ga naar: