Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 13964 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Gepost op: 2 December 2021, 21:11:36 »

Naast het bouwen van m'n Fremo-inbreng (IJmc), bouw ik thuis aan een kleine baan. Het is een simpel heen-en-weer-baantje met heel veel spelmogelijkheden.

Aan de ene kant dus Heen, aan de andere Weer.
Heen is een driesporig station met eilandperron, een lokloods en een sigarenfabriek met spooraansluiting, plus een tweetal opstel- cq rangeerspoortjes.
Weer is een rangeerterreintje van vier sporen en een uithaalspoor. Achter de vier sporen is een spiegel opgesteld (zo lijken het acht sporen) en achter de spiegel zijn twee opstelsporen voor het reizigersmaterieel wat van Heen de Wijde Wereld in trekt. De reizigerssporen en de WW liggen onder de draad, de rest niet.
Tussen Weer en Heen rijdt ook een tram, die via En de beide plaatsen verbindt.
Ik ben in 2018 aan de baan begonnen en gestaag vordert het geheel.
Met name de zelfbouw van één en ander vind ik leuk.
Zo bouwde ik de bovenleidingportalen zelf en worden de rij- en hangdraden op lokatie gesoldeerd en afgespannen met gewichten (volgend de Fremo-normen).
Ook de armseinen worden zelf gebouwd en zijn functioneel. Er staan diverse hoofd- en voorseinen alsmede een een vertakkingsbordes. Een bijbehorend voorsein is in aanbouw.
Op de emplacementen staan twee rangeerpaallantaarns en her en der rangeerstoplantaarns.
De trams zijn meest van Atlas, de (gekochte) aandrijving wordt zelf ingebouwd. Dat is soms lastig, maar al doende leert men.
Op stapel staan een 2e 5500 en binnenkort ook een 3700 van DJH-Model Loco. Vooral de tenderloks 5500 zijn interessant op dit baantje. Er is immers geen draaischijf: ik heb daar de ruimte niet voor. Ook is er een 6000 te vinden, en een 1700, ooit gebouwd door Dilz.
Ook huizenbouw is grotendeels eigen werk.

Gereden wordt in Tp IV met name, al hou ik me daar niet strak aan.
Diverse 2400-en (HR en Roco) handelen de goederendienst af, sikken en hippels doen het rangeerwerk.
Reizigerstreinen worden samengesteld uit Piko Hk's, een Roco plV, en vier dieseltreinstellen (Att), die uiteraard niet allemaal tegelijk op de baan staan. In de WW is plaats voor acht bakken.
Lok-getrokken treinen zijn er alleen voor op de foto. Elf-en in dat geval. Met plE of een korte buurlandtrein.

Het plezier van de baan zit 'm in het rangeren. Uiteindelijk wil ik naar een baan waarbij twee mensen een volledige dienstregeling kunnen rijden ala Fremo, en een evt derde de trams rijdt.
Hieronder alvast een overzicht van sporen en seinen. Voor verdere foto's even plaats nemen op het bankje ajb, desnoods met een goed boek, zoals beide heren op het tramperron van Weer. Ik heb de meest recente opnames niet bij de hand op het moment.





Gelogd
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #1 Gepost op: 2 December 2021, 21:17:27 »

klinkt goed! ik ben benieuwd!
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 2 December 2021, 22:22:15 »

Zeker, ik ook. Ik rij vrijwel dagelijks langs de resten van IJmc en volg die bouw ook met belangstelling  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #3 Gepost op: 4 December 2021, 11:12:14 »

Toch een paar foto's gevonden. Inmiddels is de baan al veel verder, maar het geeft wel een beetje een indruk van waarmee ik bezig ben.


Opstelsporen in Heen


Lokloods in Heen


Uitrijden uit Weer
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 4 December 2021, 16:31:39 »

Ik dacht even aan een foutje in de titel, maar En ligt er ook nog tussen. 
Originele stationsnamen in elk geval. En dan ook nog functionele (arm)seinen, dat levert bonuspunten op.   Smiley

Hoe groot is de baan ongeveer?

Groet uit de Wijde Wereld,
Huub

p.s. Het is heerlijk lezen op het bankje, al mag die vent met dat hoedje volgende keer wel nog iets verder van me af gaan zitten.


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #5 Gepost op: 4 December 2021, 18:53:30 »

Die zit er al een poosje, hoor
Gelogd
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #6 Gepost op: 4 December 2021, 20:24:22 »

Huub, je vroeg ook naar de grootte van het geheel. Het is gebouwd langs drie wanden van respectievelijk 2,5x3,3x2,5m. Het smalste deel is 20cm, het breedste 50cm uit de muur.

Nog een paar recente fotoos.

Huizenrij in Weer.



Het spiegelemplacement te Weer.



Buurlandtrein te Heen.


Beveiliging van Wra (Weer Aansluiting) dmv hoofdsein langs de vrije baan (l) en de uitrijder van Weer. En ja, die moeten nog worden aangesloten
« Laatste verandering: 4 December 2021, 22:44:06 door Huup » Gelogd
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #7 Gepost op: 4 December 2021, 22:42:12 »

Er gaat ieta fout met het opslaan van het vorige bericht, dus dan maar even een aanvullend bericht met de laatste fotoos uit het vorige bericht.
Wattie dus niet pakt.
Afijn.
Morgen maar verder
« Laatste verandering: 4 December 2021, 22:44:38 door Huup » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #8 Gepost op: 5 December 2021, 07:56:04 »

Je ziet her en der dat er nog het eea moet gebeuren, maar wat er staat is werkelijk heel fraai! Duim omhoog
Gelogd
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #9 Gepost op: 5 December 2021, 09:44:23 »

Klopt. Af is t nog lang niet. En er blijft altijd wel wat, gelukkig!
Zoals:



He spoor vanuit Heen richting Weer, met de aftakker voor Wr. Het sein links is het voorsein voor de inrijder van Heen. Beide staan verkeerd want slecht zichtbaar voor de machinist.
Het kopspoor links is het uithaalspoor van Wr. De Weerse hippel heeft daar z'n standplaats.


De bakkerij annex het cafe te En. Het origineel saat in Odoorn.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #10 Gepost op: 5 December 2021, 10:29:58 »

De bakkerij annex het cafe te En. Het origineel saat in Odoorn.

Ah, dat was jij! Die bakkerij heb ik al eens eerder gezien, met de vraag eronder: "Wat klopt er niet aan dit model?" Toen kwam het uit op allerlei details, maar het gebouw is toch gewoon hartstikke fraai, dus waar hebben we het over Duim omhoog
Gelogd
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #11 Gepost op: 5 December 2021, 11:08:40 »

 Smiley
Ja, fraai istie wel, eens.
De plek waar de bakkerij staat wordt een wisselplek voor gebouwtjes. Zo kan ik toch lekker blijven doorbouwen, zelfs wanneer de beperkte ruimte op dit baantje gebruikt is.

Nieuwste idee is een tramstation te Weer. Daarvoor wordt het gebouw van Burgh-Haamstede als voorbeeld gebruikt. Gister kwam ik er bij toeval langs, dus, ondanks de invallende duisternis, wat fotoos gemaakt.

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 5 December 2021, 12:09:17 »

Wat apart hoog dat rechter deel!  Shocked
Ook geen ramen in het bovenste stuk...vreemd gebouw...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #13 Gepost op: 5 December 2021, 12:41:20 »

Dat is het voormalige watergebouw voor de lokjes van de RTM, die hier vroeger reden. De foto is van de straatkant van het sation, aan de andere kant was de tram te vinden die daar haar kopstation had.
« Laatste verandering: 5 December 2021, 12:46:48 door Huup » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 5 December 2021, 15:24:41 »

Aha! juist, kon het gebouw iid niet op stationsweb vinden.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Heen, En en Weer
« vorige volgende »
Ga naar: