Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 911226 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #1335 Gepost op: 16 April 2020, 16:07:34 »

Er is een begin gemaakt om het laatste grote gat in de baan te dichten, de hoek achter stad en station.
De basis is een opklapbare plaat die ook het viaduct over het spoor vormt. Het geheel zit met één bout vast en is dus nog makkelijk weg te halen om de aankleding ervan mogelijk te maken. Die aankleding is nog onderwerp van discussie in mijn hoofd.  Grin



Ook werd vandaag mijn vermoeden min of meer bevestigd dat wat ik had verzonnen als aansluitpsoor met sleutelkastje en zo, niet kan. Tanminste niet op de plek waar ik het nu heb. Ik geloof dat ik hier ook al eens heb aangegeven dat ik er zelf ernstige twijfels bij had en bij de Oosterburen zijn ze het dus wel met me eens.  Grin
Nou ja, weer iets op het lijstje erbij dat niet kan, behalve in Plettenburg waar gewoon alles kan als ik het maar leuk genoeg vind.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1632


HCC!m-IG


« Antwoord #1336 Gepost op: 16 April 2020, 19:35:09 »

Leuke discussie bij de Oosterburen  Duim omhoog
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #1337 Gepost op: 17 April 2020, 19:04:29 »

Nog wat verder geborduurd op het idee van de silo's.
Met een laag primer geeft het net wat minder associatie met een afvoerbuis.
Het gele moet een transportband voorstellen.



Met een wat geschiktere foto voor het pand tussenin en natuurlijk een nette afwerking van de silo's, lijkt het me zelf niet onaardig.
Maar goed, wie ben ik...?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1338 Gepost op: 17 April 2020, 19:58:47 »

Misschien is een gevel tegen de muur i.p.v. de foto ook een optie.
Het is nu echt zo'n foto.... Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #1339 Gepost op: 17 April 2020, 20:29:19 »

Een gevel is zeker nog een optie. Ik ben begonnen met een foto omdat het allemaal zo krap is.
Ik wil ik net als links proberen wat dieptewerking te creëren door een foto wat te vervagen en fletser te maken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1340 Gepost op: 17 April 2020, 20:43:48 »

Dat vage en fletse is nu juist wat me stoort...  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #1341 Gepost op: 17 April 2020, 22:56:09 »

Ah.  Grin
Het is wel een manier om dieptewerking te creëren. Kost alleen wat probeersels om het goed effect te bereiken, wat weer mede afhangt hoever je het object wegdenkt en wat voor weer je wilt nabootsen. Ondanks de dames in bikini, is het in Plettenburg geen stralende dag, al zegt dat niet zo veel over de helderheid.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #1342 Gepost op: 18 April 2020, 10:32:51 »

U vraagt, wij draaien.



Dit wordt het denk ik niet.  Grin
Ik sluit de optie nog niet helemaal uit, maar als, dan waarschijnlijk als voortzetting van de bestaande silo rechts.

Een ander idee dat ik al langer had, maakt ook nog een kans, mits beter uitgewerkt.



Moet dan wel wat groter worden afgedrukt, natuurlijk netjes worden uitgesneden en de overgang camoufleren wordt ook nog een flinke klus
Maar het aardige hiervan is dat het hoogteperspectief vrijwel overeenkomt met de ooghoogte als je staand naar de baan kijkt.
Met mijn iets minder dan gemiddelde lengte, liggen de sporen 40 cm lager dan ooghoogte. De fabriek is vanaf een meter of 40 hoogte gefotografeerd.


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1586


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1343 Gepost op: 18 April 2020, 11:37:39 »

Ik denk dat je meningen vraagt van je lezers (laat maar weten als het anders is), dus die wil ik wel geven. Ik wil geen kritiek geven, want als ik zoiets moois nog niet zelf kan maken moet ik er ook geen commentaar op hebben lijkt me.

De mate van "fletsheid" is een beetje moeilijk te beoordelen vanaf een foto vind ik. Ik vind namelijk de foto's als geheel wat aan de blauwe kant. Ik denk dat je de achtergrondfoto's, dus ook die van het vorige gebouw (voor de kijker) links, al snel te blauw maakt. Het gaat maar om subtiele verschillen. Het gebouw links lijkt, afgaand op het blauw dat ik op de foto zie (en dat is dus al per definitie moeilijk te beoordelen) echt vèr weg te staan. Vandaar ook vorige mijn opmerking om de blik van de kijker op dat pand te dwingen vanuit een bepaalde richting, omdat van opzij die illusie verloren gaat en het er wat vreemd uitziet in mijn ogen. Je kunt de illusie denk ik versterken door van twee gelijke panden één pand niet en de ander juist wel iets blauw te maken (en wellicht een fractie te verkleinen*), waardoor de laatste iets verder weg lijkt te staan. Het idee van die silo's herhalen zou daarom misschien best goed kunnen uitpakken.

Maar goed, zoals gezegd mijn opmerkingen in alle bescheidenheid.

* Let daarbij op dat ooghoogte van de kijker is waar de panden elkaar raken, ik bedoel zijn de dakgoten op gelijke hoogte tegen de achtergrondmuur geplakt, dan is dat de ideale hoogte waarop de kijker moet staan ("vogelperspectief"), zijn de deurdorpels op gelijke hoogte, dan is dat de ideale kijkhoogte ("kikkerperspectief").
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1981


« Antwoord #1344 Gepost op: 18 April 2020, 11:39:28 »

Leuke discussie bij de Oosterburen  Duim omhoog
Zeker een leuke discussie en met de laatste bijdrage blijkt de oplossing van Huub nog te kunnen ook, althans in Oostenrijk, vermits Huub de aansluiting inderdaad een raccordement laat zijn en geen DB-sporen.
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1345 Gepost op: 18 April 2020, 12:31:08 »

U vraagt, wij draaien.

....ik bedoelde de andere foto...achter het muurtje...  Tongue

Die fabrieksfoto mits aangepast zoals je beschrijft heeft m.i. veel potentieel!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #1346 Gepost op: 18 April 2020, 14:31:39 »

Even wat (filosofische) ontboezemingen, naar aanleiding van de bijdrage van 1200blauw.   Wink

Ik denk dat je meningen vraagt van je lezers (laat maar weten als het anders is), dus die wil ik wel geven. Ik wil geen kritiek geven, want als ik zoiets moois nog niet zelf kan maken moet ik er ook geen commentaar op hebben lijkt me.

Ik ben ooit met dit draadje begonnen, omdat ik daarmee in een keer de geïnteresseerden bereik, ook uit de familie- en kennissenkring. Daar zitten veel niet-modelspoorders tussen die lang niet alles even interessant vinden, maar van tijd tot tijd wel benieuwd zijn wat ik uitspook. Door ze gewoon een link te geven van dit draadje, kunnen ze zelf bepalen wat ze willen zien en wat niet.
Bijkomend voordeel is inderdaad dat je meningen van anderen krijgt. En dat mag gerust kritiek zijn, waarbij ik geen aanhanger ben van de gedachte dat je zelf moet kunnen schilderen om kritiek op een schilderij te mogen geven. Alle kritiek, meningen en andere opmerkingen neem ik ter harte, maar dit betekent niet dat ik er ook altijd iets mee doe. Soms kan dat niet, soms wil ik dat niet.

Citaat
De mate van "fletsheid" is een beetje moeilijk te beoordelen vanaf een foto vind ik. Ik vind namelijk de foto's als geheel wat aan de blauwe kant. Ik denk dat je de achtergrondfoto's, dus ook die van het vorige gebouw (voor de kijker) links, al snel te blauw maakt. Het gaat maar om subtiele verschillen. Het gebouw links lijkt, afgaand op het blauw dat ik op de foto zie (en dat is dus al per definitie moeilijk te beoordelen) echt vèr weg te staan.

Klopt, tè ver weg. De foto's hebben een blauwe waas omdat mijn mobiel niet goed met tegenlicht om kan gaan. Maar ook zonder blauwe waas zie je het effect wat je beschrijft. Daar moet dus verder geëxperimenteerd worden, want ik wil wel proberen de indruk te wekken dat het wat verder weg staat.

Citaat
Vandaar ook vorige mijn opmerking om de blik van de kijker op dat pand te dwingen vanuit een bepaalde richting, omdat van opzij die illusie verloren gaat en het er wat vreemd uitziet in mijn ogen.

De blik dwingen in een bepaalde richting ben ik helemaal met je eens, maar de mogelijkheden zijn op dit punt heel erg beperkt. De ronde silo's staan bijvoorbeeld strak tegen de achtergrond en zijn nog geen 5 cm diep. Meer kan niet, vanwege het spoor dat er voor ligt. De eerstvolgende mogelijkheid om op dat punt weer wat te doen, is in het groene gras op de voorgrond. Ik moet dus gaan schipperen tussen de ideale situatie en wat mogelijk is. Een boom werkte niet op die plek nij het mmurtje, zou te groot worden, dan maar wat extra silo's proberen. En die lijken het beter te doen. Maar tussen fabriek en het silogebouw is nog niets definitief.


Citaat
* Let daarbij op dat ooghoogte van de kijker is waar de panden elkaar raken, ik bedoel zijn de dakgoten op gelijke hoogte tegen de achtergrondmuur geplakt, dan is dat de ideale hoogte waarop de kijker moet staan ("vogelperspectief"), zijn de deurdorpels op gelijke hoogte, dan is dat de ideale kijkhoogte ("kikkerperspectief").

Qua perspectief ben ik van het vogelperspectief, ook in de echte wereld. Als ik een toren zie, wil ik naar boven.  Grin
Ik woon omgerekend dus ongeveer op dezelfde hoogte als waar ik mijn baan bekijk. Dat heeft ook weer zijn invloed op hoe ik een modelbaan bekijk. Ter illustratie, ik kan stoeptegels nog net onderscheiden, maar de klinkers daar direct naast zijn al niet meer individueel te herkennen. Dus eigenlijk hoef je ook geen moeite te doen om op de modelbaan klinkers na te bootsen. Maar voor de foto is dat toch wel leuk.
Ander voorbeeld, bomen. Als iemand in wat voor forum dan ook een lekker volle boom bouwt, krijgt hij steevast opmerkingen dat hij minder groenspul moet gebruiken. Op zich begrijpelijk, want normaal kijk je van onderen een boom in en dan zie je takken en meestal ook wel wat lucht. Ik zie ze dus van boven. In deze tijd van het jaar kan ik bij een deel van de bomen nog de takken zien, met een paar weken zie ik alleen nog iets dat het meest overeenkomt met een pluk ijslands mos met turf eroverheen. Een enkele keer zie ik een boom die overeenkomt met de "modelbaannormen", dus lekker open. Dan weet ik al dat die uiterlijk in de winter geveld wordt, want die is ziek, dood of heeft gewoon te weinig ruimte. Maar ook hier, op de foto komt zo'n volle boom niet goed uit de verf.

Kortom, het leven is vol compromissen, op de modelbaan is dat niet anders.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #1347 Gepost op: 18 April 2020, 15:16:36 »

Ik ga dit eens op me in laten werken.



Wat ik nu al weet, de linkerfoto zou misschien vervangen kunnen worden door een gevel, past denk ik net op die plek. De middelste foto moet minder flets en de rechterfoto moet nog wat groter.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1348 Gepost op: 18 April 2020, 16:20:53 »

Rechts van de silo's ziet er heel goed uit  Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #1349 Gepost op: 18 April 2020, 18:02:09 »

Ja, mee eens: rechts van de silo's is behoorlijk overtuigend.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: