Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 898947 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #135 Gepost op: 5 November 2016, 18:22:57 »

Twee weken terug voor het eerst sinds maanden weer gereden, vorige week voor het eerst sinds maanden weer iets aan de baan gedaan en vandaag voor het eerst sinds jaren een intellibox die geen zin meer heeft om bevelen van koploper op te volgen.  Angry
Hoewel ik dergelijke weerstand tegen autoriteit op zich wel gezond vind, is het in dit geval toch wel erg vervelend.  Undecided
Ik had afgelopen weken al wat hikjes gemerkt, maar nu schakelt hij zo'n beetje iedere 10 seconden af, waarna koploper de communicatie verliest.
Het apparaat is ruim 15 jaar oud, dus reparatie is voor mij niet meer aan de orde.
De vervanger zal vermoedelijk de Digikeijs DR5000 worden. Ondanks mijn aanvankelijke reserves over dat apparaat, heb ik er tot nu toe geen serieuze problemen over gelezen en het is wel aantrekkelijk geprijsd. 
Een nadeel, de bedrading onder mijn baan heeft echt een common ground, die door alle voedingen wordt gebruikt.
Dat wordt dus extra draden trekken of nog een common ground booster bijkopen. De intellibox stuurde weliswaar alleen de wissels aan, maar ik neem aan dat ik ook daarvoor de ingebouwde booster van de DR5000 niet kan gebruiken zonder de bedrading aan te passen.
Komende tijd maar eens bedenken waar ik het meeste zin in heb.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #136 Gepost op: 5 November 2016, 18:29:51 »

Waarom niet opnieuw een Intellibox kopen?
Dan heb je al dat gedoe niet. Bovendien zag ik laatst een leuke aanbieding langskomen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #137 Gepost op: 5 November 2016, 18:54:05 »

Dat zou dan de Intellibox-2 worden en die vind ik nogal aan de prijzige kant. Onder de 350 euro ben ik die nog niet tegengekomen.
Op zich niet onoverkomelijk, maar het blijft een intellibox. Veel poespas die ik niet gebruik, maar wel makkelijk kapot kan. Niet zo erg als bijvoorbeeld bij een ecos, maar toch.
De combinatie IB-2 en koploper was trouwens ook niet jofel, maar dat zou inmiddels best opgelost kunnen zijn.

Het is nu meer de afweging, pas ik de bedrading aan, waardoor ik wat meer in lijn loop met wat in dcc gebruikelijk is?
Of kies ik nog even voor het gemak en investeer daarvoor in een booster? Voor beide valt wat te zeggen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #138 Gepost op: 5 November 2016, 19:04:39 »

Met dat aanpassen van de bedrading doe je in ieder geval wel aan de lijn,
want dat wordt een lichamelijk intensief klusje, met al dat onder de baan duiken.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #139 Gepost op: 5 November 2016, 19:49:28 »

IB Basic? Bij MTE nu €255.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #140 Gepost op: 5 November 2016, 19:57:49 »

Dat was de aanbieding die ik bedoelde.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #141 Gepost op: 5 November 2016, 20:38:17 »

Als mijn IB het begeeft ga ik ook over naar de DR 5000. Mooie centrale voor weinig geld!
Gelogd

mvg,
 Sander
Kees Jan
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


WWW
« Antwoord #142 Gepost op: 5 November 2016, 20:40:11 »

Een Basic IB werkt prima met koploper.

Jaren lang de basic i.s.m. koploper diverse banen aangestuurd en als je er toch niets meer mee doet dan een schakel tussen baan en PC gaat het prima.

Van alle besturingssystemen vind ik persoonlijk de IB het makkelijkste.

Voor m'n klanten heb ik in m'n bedrijf diverse systemen staan om mee te testen.

Maak maar een afspraak en dan kun je ze komen proberen.

Staat hier een EcoS, IB en een Rocomuis met diverse randapparatuur.

Tip: hou je besturingssysteem (IB) los van je baan en stuur je baan alleen aan met boosters.

Succes
Gelogd

2006 Diorama Berlijn
2006 "Een rondje Berlijn"
2008-2009 "Van Wishni naar Woshni"
2009 2010 "De Fleischerei"
2012 "Gröger"
2014 "Beurs baantje"
2015-2016 "Ein BW für Jürgen"
2016 "Test Baantje digitaal"
2016-2017 "Fleischerei in 1"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #143 Gepost op: 5 November 2016, 20:43:31 »

Citaat
Tip: hou je besturingssysteem (IB) los van je baan en stuur je baan alleen aan met boosters.

Dat had ik reeds op mijn oude baan. Wel zo veilig inderdaad. Ik gebruikt hiervoor overigens de Boosters van Littfinski Dateien Techniek.

 
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #144 Gepost op: 5 November 2016, 20:46:33 »

Tip: hou je besturingssysteem (IB) los van je baan en stuur je baan alleen aan met boosters.

Kun je dat toelichten? Wat is het risico van het besturingssysteem direct aan de baan?
Geldt deze tip specifiek voor het geval je met een PC-programma als Koploper werkt?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #145 Gepost op: 5 November 2016, 20:52:39 »

Gert,

het is ter bescherming van je IB.
De eindtrappen van de IB zijn vrij gevoelig voor sluitingen, veelal veroorzaakt door rijdend materieel dan wel de randapparatuur.
Een booster schakelt bij kortsluiting ook af maar is voor een kleiner bedrag te vervangen dan wel te repareren.

Scheelt een hoop kosten/zorgen.

Gelogd

mvg,
 Sander
Kees Jan
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


WWW
« Antwoord #146 Gepost op: 5 November 2016, 20:53:33 »

Ja hoor.

Een booster is vaak goedkoper dan een besturingssysteem. Verder kun je zonder besturingssysteem je baan niet laten werken. Een booster kun je wel missen in geval van nood.

Verder hou je het duurste conponent op die manier ver weg van grote vermogens (kortsluitingen welke de levensduur aanzienlijk kunnen verkorten).

Via Loconet op bijna alle systemen aanwezig hou je het prima gescheiden.

In spoor 1 (1:32) wekt men met grotere stromen en dan wil je zeker niet dat een ecos o.i.d. Stuk gaat afgezien van het rollend materieel.
Gelogd

2006 Diorama Berlijn
2006 "Een rondje Berlijn"
2008-2009 "Van Wishni naar Woshni"
2009 2010 "De Fleischerei"
2012 "Gröger"
2014 "Beurs baantje"
2015-2016 "Ein BW für Jürgen"
2016 "Test Baantje digitaal"
2016-2017 "Fleischerei in 1"
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #147 Gepost op: 5 November 2016, 20:56:46 »

Aha, op die manier.
Dank voor de uitleg.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #148 Gepost op: 5 November 2016, 21:26:08 »

Hhmmm....dan houdt mijn IB IR het prima uit en misschien moet ik dan toch maar eens in een booster investeren. Nu rijdt alles op de IB, soms 5 treinen tegelijk....  Undecided

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #149 Gepost op: 5 November 2016, 21:35:47 »

Bij de IB basic zit je met de beperking van het aantal beschikbare slots.
32 is niet veel, al kan Koploper daar geloof ik wel redelijk dynamisch mee omgaan.
Dus of ik in de praktijk last zou hebben van die beperking, weet ik niet. Maar ik voel er ook niet veel voor om dat te proberen en dan tot de ontdekking te komen dat het toch een probleem blijkt te zijn.
Een andere IB is wel de simpelste oplossing, drie stekkertjes omwisselen en klaar. Een DR5000 of andere centrale die loconet spreekt en tweede common ground booster (omdat nu de intellibox de wissel- en seindecoders van opdrachten voorziet) is de op een na simpelste oplossing. En de boel nu ombouwen naar H-brug boosters is de meest vergaande oplossing, maar wel de meest toekomstvaste.
Ik ga morgen eens onder de baan kijken hoeveel werk de laatste optie is. En daarna beslis ik het wel.

Aan testen van verschillende systemen heb ik geen behoefte. De centrale is bij mij alleen doorgeefluik tussen PC en baan en een enkele keer doe ik er wat snel programmeerwerk mee. Voor handmatig rijden gebruik ik die niet, daar heb ik een aantal muizen voor.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: