Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 137 138 [139] 140 141 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 911539 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2070 Gepost op: 24 Maart 2023, 22:59:34 »

Kan niet ‘eenvoudiger’ aan het ondergrondse bewegende deel een micro schakelaar een soort van terug melding geven, die het op groen zetten van het sein vrijgeeft?

Ik heb je verhaal nu 2 keer gelezen, meer ik pak m nog niet. Morgen nog maar eens  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2071 Gepost op: 24 Maart 2023, 23:28:45 »

Zodra je een wisselstraat instelt, bepaalt Koploper wanneer het sein wordt omgezet, dat kun je niet met invloeden van buitenaf vertragen. Vandaar het omslachtige.
Paul was met een oplossing bezig, volgens mij heeft dat zelfs nog een beta-versie gehaald, die verschillende gebruikers nog hebben ontvangen.
Maar zelf heb ik die niet.

Meest eenvoudige oplossing is trouwens Nederlands gaan rijden en de overweg vervangen door een AHOB. Die wordt volgens mij goed aangestuurd door KL.
Maar ja, Nederlands rijden...  Undecided
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #2072 Gepost op: 24 Maart 2023, 23:58:21 »

Maar ja, Nederlands rijden...  Undecided


Dan heb je wel ineens een mooi excuus voor allerlei omhooggevallen trammetjes.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2073 Gepost op: 25 Maart 2023, 00:09:14 »

Er rijdt hier één Nederlandse omhooggevallen tram en daar blijft het bij.  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2074 Gepost op: 25 Maart 2023, 11:13:14 »

Plaatjes maken het vast wat duidelijker.
We beginnen met de uitgangssituatie, op spoor 2 staat een trein die bij vertrek de overweg moet passeren.



Onderin staan twee draaischijven, die zijn allebei nep, dus niet aanwezig op de baan, maar wel opgenomen in wisselstraten. De linkse voor treinen van het station naar blok 101, de rechtse naar blok 102.



Er wordt een wisselstraat ingesteld voor de trein op spoor 2. De overweg (te zien aan wat schakelaars die eerst blauw waren en nu geel zijn) en wissels hebben allemaal hun opdracht al gekregen, maar het sein blijft nog rood. Want koploper denkt dat de linker draaischijf nog aan het draaien is. In het rijwindow staat dus ook "wissels nog niet gezet!".



Als de linker draaischijf een kwartslag is gedraaid (duurt iets langer dan het sluiten van de overweg), gaat ook het sein om en kan de loc vertrekken.



Tenslotte hoe het er 'achter de schermen' uitziet.
In het rode kader de twee draaischijven en de schakelaars die zorgen dat de bomen sluiten. En de twee blauwe punten zijn de punten handmatige wisselstraat. In die wisselstraat zitten alleen de twee draaischijven die daarmee weer netjes terugdraaien als de overweg weer open gaat. Elk punt is gekoppeld aan een bezetmelder en de LocoIO zorgt ervoor dat een wisselopdracht resulteert in een bezetmelding. Daarmee kun je dus het zetten van een handmatige wisselstraat automatiseren. Hoe banaal kan het zijn.  Grin

Bij de groene pijl twee logische acties waarmee bepaald wordt of blok 1 resp. 2 gereserveerd zijn voor een trein die niet hoeft te stoppen.
Dat triggert een sequens om de bomen te laten sluiten, voordat de wisselstraat wordt gezet (en alleen als daarna die wisselstraat ook daadwerkelijk gezet kan worden).
Als dan de bomen gesloten zijn, zal de logische actie bij het blauwe pijltje niet waar worden. Daardoor vervalt de variabele route met het richtingsverbod voor de doorgaande trein en die kan vervolgens de rijweg instellen over de overweg.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2075 Gepost op: 25 Maart 2023, 20:56:47 »

Vandaag naar Houten geweest (gratis entree als HCC-lid, ik blijf een Hollander).
De verwachte windkracht 6 voor de terugweg was me wat te gortig om te fietsen, dus rond het middaguur er met de auto naar toe gegaan. Veel bezoekers van het eerste uur vertrekken dan weer, dus je kunt redelijk dichtbij parkeren.

Van de dingen die ik in gedachte had, was niks te vinden, maar wel twee sterrenauto's gekocht. Eigenlijk het verkeerde merk, maar vrij typisch voor de tijd waarin Plettenburg zich afspeelt. Twee Brekina's, zo te zien nog uit de goede tijd.
Ook nog een benodigde Rohrausleger gekocht en een kooiladder om in elkaar te frotten. Geen idee of dat gaat lukken, maar 6 euro is ook geen wereldbedrag als het niet lukt.


En nog een roldeur die niet op de foto staat.
Het voordeel als je geen Märklin en geen Nederlands rijdt, is dat je heel veel tafels snel voorbij kunt.

Zodoende was er nog tijd genoeg om ook de bekenden bij de HCCm even lastig te vallen.

Uiteindelijk leek het met die kracht 6 wel mee te vallen, maar de auto was toch ook wel lekker voor een keer.  Cheesy

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2076 Gepost op: 25 Maart 2023, 21:53:08 »

Hmmm….de rode Benz is wel wat vroeg vrees ik, half zestig - half zeventiger jaren, maar met een flinke weathering past hij nog wel in de jaren 80  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2077 Gepost op: 25 Maart 2023, 22:28:17 »

In 1983, ruim binnen het Plettenburger Zeitraum, waren ze nog blitzblank geputzt...



 Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2078 Gepost op: 25 Maart 2023, 22:36:35 »

 Grin  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2079 Gepost op: 27 Maart 2023, 21:14:51 »

De Klv 96 is weer bijna terug van een rondje langs de armseinen om de propaangasflessen te wisselen.



Er is een route voor aangemaakt waarbij het ding eerst langs de armseinen op het station rijdt (met tactische stops zodat aan weerszijden van het spoor het sein kan worden meegenomen), dan nog even stopt bij het inrijsein en vervolgens de diepte induikt. Bij terugkomst wordt er natuurlijk niet bij de seinen gestopt, de flessen zijn immers nog genoeg gevuld.
Omdat het rondje Propangaszug door de diverse wachttijden nogal wat stationscapaciteit gebruikt, wordt de start niet door koploper zelf bepaald, maar doe ik dat zelf met een muisklik.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2080 Gepost op: 29 Maart 2023, 21:21:47 »

En nog een roldeur die niet op de foto staat.

Maar inmiddels wel op film. >klik<

Deze zal als spoortoegang in de fabriek worden gebruikt.
Om de smeerpoetsen hier gerust te stellen, deze deur zal er nog aan moeten geloven.

Hoewel niet heel goedkoop, is mijn eerste indruk dat je best wel waar voor je geld krijgt.
De deur gaat onverwacht soepel open en dicht. De aansturing kan zowel analoog als digitaal. Digitaal zijn er nog wat instelmogelijkheden en je hebt de mogelijkheid nog een led aan te sluiten die flitst of knippert bij de beweging.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2081 Gepost op: 29 Maart 2023, 21:25:53 »

Nice! Spannend  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2082 Gepost op: 1 April 2023, 10:28:58 »

Bij de installatie van de eerste werkende overwegboom op de boom werd in dit draadje een opmerking geplaatst dat die wel vroeg dicht ging.
Naar Nederlandse begrippen wel, naar Duitse niet.
Op het wereldwijde web een aardig >filmpje< waarin dit wordt uitgelegd voor de Duitse situatie.
Rond 5:00 is te zien dat de bomen bijna 2:20 min dicht hebben gezeten, met daarbij direct de opmerking dat dat relatief kort is.
Dan hoeven ze in Plettenburg echt niet te klagen.  Cheesy

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2083 Gepost op: 2 April 2023, 14:58:23 »

Montagewerk aan de spoortoegang, waarvoor de hele fabriek even plaats moest maken.



Het wordt een twee stappenplan. Nu eerst plaatsen en provisorisch aansluiten.
Als dit baandeel voor de aanstaande kozijnwerkzaamheden weggehaald moet worden, kan ik het allemaal definitief aansluiten en netjes afwerken.
Tegen die tijd weet ik ook hoe de deur zich houdt bij regelmatig gebruik.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2084 Gepost op: 2 April 2023, 15:09:42 »

Gaat Koploper zorgen voor de bediening?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 137 138 [139] 140 141 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: