Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 43   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 143678 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 968



« Antwoord #30 Gepost op: 12 November 2014, 20:32:54 »

Ik ben benieuwd, ik heb wel wat met de industrie op de modelspoorbaan.

Jeffrey
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5176


220*


« Antwoord #31 Gepost op: 12 November 2014, 20:49:15 »

Mijn handen jeuken om die gevels vies te maken. Een kloddertje vies hier....een kloddertje vies daar....  Grin
Indrukwekkende gebouwen hoor!
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 12 November 2014, 21:17:22 »

@Jeffrey
Zeker in eerste instantie zal het niet veel meer worden dan wat gebouwen waar je de industriële activiteiten maar bij moet bedenken. Maar wie weet, jouw bouwsels vormen een goede (en jaloersmakende) inspiratiebron.

@Jakop
Als het me zelf niet lukt, weet ik je wel te vinden.  Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 20 November 2014, 19:07:05 »

De herfst is in de natuur over het algemeen niet de meest groeizame periode.
Maar irgendwo is er altijd wel een uitzondering te vinden.

De baan heeft een fraaie ruime boog, in mijn ogen dan, die in potentie erg geschikt is voor het fotograferen van treinen op lengte.

De boog is al eerder met trein in beeld gebracht in dit draadje:


Maar met de constatering dat de achtergrond niet optimaal was:
Misschien binnenkort maar eens aan deze kant beginnen met het landschap, komt wat beter uit op de foto... 

Dat binnenkort heeft net geen half jaar geduurd.

Na een aarzelend begin enkele dagen geleden...


begint het nu zowaar de indruk te wekken dat het wel eens iets zou kunnen worden.


Of het allemaal lukt hier een beetje overtuigend landschap uit te modelleren? Geen idee, de toekomst zal het leren.


Huub

Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5176


220*


« Antwoord #34 Gepost op: 20 November 2014, 19:15:29 »

Het is aardig hobbelig in Irgendwo  Grin
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 20 November 2014, 19:19:13 »

Dan heb je de achterkant niet eens gezien...  Grin
Gelogd
Edgar
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 470


« Antwoord #36 Gepost op: 21 November 2014, 09:18:34 »

Ik heb wel goede ervaring met deze aanpak: klik

Bij een stapel platen (dus vergelijkbaar met wat jij nu gestapeld hebt) was dit mijn resultaat:


Hier is dus geen gips aan te pas gekomen (muv het tunnelportaal). Mogelijk moet je dan wel de randen tussen de verschillende platen wat camoufleren, maar als je met het hakken een vleug zoekt die niet evenwijdig, maar ook niet loodrecht op de overgang staat, is het resultaat voor mij best acceptabel.

En, niet onbelangrijk, het gaat reuze snel!

Veel succes.
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5176


220*


« Antwoord #37 Gepost op: 21 November 2014, 10:33:28 »

Wauw! Edgar! wat een prachtige techniek en een leerzaam fimpje.
Ik heb er met m'n Nederlandsche baan niet zoveel aan, maar het is fantastisch om te zien  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 21 November 2014, 11:13:52 »

Mooi resultaat, Edgar.  Duim omhoog
Bedankt ook voor de link.

Ik merk nu wel dat ik het mezelf een beetje lastig heb gemaakt door de platen van 2 cm te gebruiken. Om te snijden werkt het veel makkelijker dan de dikkere platen (en om die reden heb ik voor de 2 cm gekozen), maar ik had verwacht dat de naden na verlijming minder nadrukkelijk aanwezig zouden zijn.
Maar eens kijken of ik met extra schuren en een slim hakpatroon tot een acceptabel resultaat kom. In het ergste geval gaan we alsnog voor de dikkere platen.

Huub
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #39 Gepost op: 21 November 2014, 21:26:24 »

Landschapsbouw is leuk, maar er moet natuurlijk ook af en toe wat nuttigs gebeuren.  Grin

De bedoeling is dat een beetje naar behoefte goederenwagens gebracht en gehaald worden bij de twee lokale aansluitingen.
Daarvoor ga ik over de schutting kijken naar het kaartensysteem bij de Fremo. Maar voorwaarde daarvoor is dat in het schaduwstation treinen kunnen worden samengesteld. Op het voorste spoor van het grote schaduwstation lukt dat nog wel, maar het is een beetje zonde van dat lange spoor om te reserveren voor een kort goederentreintje.

Er moest dus een extra, makkelijk bereikbaar, spoor komen. Dat is aan de voorkant van de spiraal gekomen.
Een simpele strook multiplex met aluminium hoekprofiel als versteviging en valbescherming (en veel te lange bouten, maar dat verandert nog, heus... en het stukje spoor op de voorgrond zweeft morgen al niet meer).



Het spoor wordt opgenomen in het automatisch verkeer, maar wel met handbediening.
Dat gaat dan als volgt. Zodra een buurtgoederentrein in het blok voor de aftakking naar dit spoor komt (niet helemaal waar, de aftakking zit in dat blok; ik weet, in koploper vallen wissels altijd buiten het blok, maar altijd is niet altijd, zolang je maar weet wat je doet), krijg ik een geluidsignaal. Een schakelaar moet dan worden ingedrukt om een rijweg naar het spoor te kunnen instellen. Doe je dat niet binnen een bepaalde tijd, dan stuurt koploper de trein alsnog weer terug naar boven. Die schakelaar moet zo lang worden ingedrukt tot de trein volledig op het opstelspoor staat. Zodra die wordt losgelaten, resulteert dat in een bezetmelding die door koploper als stopmelder wordt gezien waardoor de trein wordt gestopt. En tegelijk wordt daardoor het opstelspoor bezet gehouden. Een tweede schakelaar zorgt ervoor dat de samengestelde trein weer kan vertrekken van het opstelspoor.
Voordeel van de knoppen is dat je alleen heel bewust een trein naar dat spoor krijgt. En het spoor is ook beveiligd als je de loc van het spoor haalt en er alleen wat wagens staan.

Tot zover de theorie, ergens de komende week moet het ook praktijk worden.

Het geheel is trouwens eenvoudig afneembaar, dus misschien dat ik er nog een paar bij maak om nog makkelijker korte treinen te kunnen uitwisselen.

Huub
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1105


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 25 November 2014, 17:30:24 »

Dat dit draadje geen "dagblad" is, maar eerder een "periodiek" maakt niet uit. Je kan er één volger bijtellen.
Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 28 November 2014, 19:34:10 »

Hoe meer zielen hoe meer vreugd.  Grin

De werkzaamheden aan het "Übergabewagenwechselgleis" (of in goed Nederlands buurtgoederentreinwagenwisselspoor) zijn inmiddels zo goed als afgerond. Alleen de stroomvoorziening van het spoor is nog wat provisorisch, voor de definitieve uitvoering is een stekker nodig, die ik vermoedelijk nog wel heb, maar even vermoedelijk in een doos ligt waar ik nu niet bij kan.  Cheesy

Ook in koploper is met wat vallen en opstaan alles ingevoerd, soms doet het programma dingen net iets anders en/of op een ander moment dan ik verwacht. Geen probleem verder, er is eigenlijk altijd wel een alternatieve oplossing te bedenken.
Resultaat van alle inspanningen is dat ik in alle rust een trein kan samenstellen en die vervolgens met één druk op de knop richting station sturen. Daar gaat de loc over op handbediening, ik kan de loc aan een handregelaar koppelen, ermee beveiligd rangeren door het hele station, handregelaar weer afkoppelen en tenslotte de trein weer automatisch richting schaduwstation sturen, waar ik na een belletje (ding-dong) nog enkele minuten de tijd heb om de trein gecontroleerd binnen te nemen om het nieuwe spoortje. En dat alles zonder ook maar één keer muis of toetsenbord van de pc te hoeven gebruiken. Zover ik nog twijfels had of handmatig rijden met koploper mogelijk was, zijn die nu voorgoed verdwenen. Wat een fantastisch programma.  Duim omhoog

Huub
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 30 November 2014, 21:00:07 »

Nu de buurtgoederentrein zijn werk kan doen, zou het natuurlijk mooi zijn als er ook werk is.  Cheesy
De fabriek moet er dus komen. Basis wordt de bekende verffabriek van Kibri, maar wel iets aangepast zodat hij iets minder bekend overkomt.
Op de foto een proefplaatsing van wat losse onderdelen die samen het gebouw gaan vormgeven. Ik denk dat het wel wat kan worden zo.



Zoals ik er nu over denk, wordt het een velgenfabriek: aanvoer van staalrollen in coilwagens, afvoer van complete velgen op pallets in gesloten (schuifwand)wagens. Het gebouw biedt plaats aan twee wagens die gelost en/of geladen kunnen worden en of dat werkelijk gebeurt, kun je lekker niet zien. Het grote voordeel van gesloten wagens.
Oké, aan de bufferhoogte zou je het eigenlijk wel moeten kunnen zien, maar een kniesoor die daar op let en voor kniesoren wordt deze baan niet gebouwd.  Tongue

Huub
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5176


220*


« Antwoord #43 Gepost op: 30 November 2014, 21:09:45 »

Kniesoor huist bij de buren  Wink
Die kozijnen zijn overigens veeeel te wit   Cool
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4284


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 30 November 2014, 21:15:08 »

Een kniesoor die daarop let....  Grin
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 43   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: