Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899053 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #75 Gepost op: 25 Oktober 2015, 15:29:03 »

Een bekend verschijnsel op veel Duitse stations in de jaren '80 waren de oceaanblauwe Bauzugwagen. Dit was een allegaartje van ombouwsels uit oude rijtuigen, die werden ingezet bij baanwerkzaamheden voor alles waar het personeel graag droog stond, zat of lag.
Vooral de rijtuigen op basis van de drie-assige Umbauwagen waren wijdverbreid.

Roco heeft hiervan modellen uitgebracht (ook nog in de oude groene kleurstelling).
In hoeverre deze modellen conform het grote voorbeeld zijn, weet ik niet. Het spul kwam in zoveel gedaantes voor, dat de kans groot is dat ook de Roco-modellen een bestaand voorbeeld hebben. En zo niet, dan pech, ik vind het er overtuigend genoeg uitzien.
Zover ik weet zijn er vier verschillende wagens uitgebracht (mogelijk dan ook nog met verschillende nummers).
De Bautruppführerwagen had ik al en sinds gisteren zijn ook de Aufenthaltwagen en de Wohn-Schlafwagen present.
Nu ontbreekt alleen de Werkstattwagen nog, goed excuus om volgend jaar weer naar Eurospoor te gaan.  Grin



Dat het werkvolk nu ook een onderkomen heeft, werpt direkt zijn vruchten af.
Twee seinen die al bijna anderhalf jaar voor Jan met de korte achternaam op de baan stonden, zijn (met hulp van een decoder van rosoft) binnen een dag werkend gemaakt.
Blijkbaar heeft een deel van de ploeg het erg gezellig gehad in de Aufenthaltswagen, want de paal staat nog net zo scheef als die voorheen stond.



En om te laten zien dat ze het echt allebei doen.



Jammer dat het lage sein een gele led heeft, dat hoort wit te zijn. Ik heb daar nog twee bouwpakketjes van liggen, eens kijken of daar een beetje fatsoenlijk geel door wit is te vervangen. Anders doen we het hiermee. Heel storend vind ik het nu ook weer niet, vooral ook omdat altijd tenminste een van de twee seinen rood zal tonen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #76 Gepost op: 25 Oktober 2015, 18:26:39 »

Heeft die silowagenchauffeur tegen het hoge sein aangezeten? Cheesy Hij staat scheef.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #77 Gepost op: 25 Oktober 2015, 18:32:18 »

Dat bedoelde ik met die scheve paal, die ze wel recht hadden mogen zetten.  Grin
Zou best die vrachtwagenchauffeur geweest kunnen zijn die er tegenaan heeft gezeten. Een Nederlander zo te zien, dus dat verklaart veel...
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #78 Gepost op: 31 Oktober 2015, 09:56:45 »

Zoals bij veel modelspoorders, is de grootte van mijn baan altijd wat achtergebleven bij mijn materieelaankopen.  Grin
Vergroten van de baan is geen optie, zolang ik deze niet in de woonkamer wil hebben of ga verhuizen.
Verkopen van het spul is ook zowat, ik heb het tenslotte merendeels gekocht omdat ik het leuk vind.
Maar een anoniem leven in de originele verpakking schept ook geen voldoening en kost bovendien veel ruimte.

Plannen voor een vitrine waren er al langer, nu maar eens werk van gemaakt.
Een mooi systeem vind ik Trainsafe, omdat je daarmee redelijk eenvoudig treinen op je baan kunt wisselen.
Maar dat mooie systeem heeft zijn prijs, niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk, want ik vind het nogal lelijk om te zien.

Daarom toch maar gekozen voor een wat traditioneler model. Uit de verschillende aanbieders Schmidt gekozen, die voor een heel acceptabel bedrag een nette vitrine heeft geleverd. En ook snel, drie dagen na de bestelling.



Ik ben er wel blij mee.

Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #79 Gepost op: 31 Oktober 2015, 10:18:37 »

Mooi Huub  Duim omhoog
Dat doorlopen tussen beide (wat dus kennelijk één is) geeft de mogelijkheid tot wat langere treinen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #80 Gepost op: 31 Oktober 2015, 10:33:23 »

Netjes hoor. Die onderste trein: is dat de trein Parijs-Brussel-Amsterdam?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 31 Oktober 2015, 10:56:16 »

Je kunt de rijtuigen er wel voor gebruiken, maar zoals die er staat, is het de Cisalpin tussen Parijs en Vallorbe. Al weet ik niet zeker of de restauratie er dan in hoort, ik dacht het niet. De bedoeling was ooit de Mistral na te bootsen, maar een deel van de bestelde rijtuigen is nooit geleverd. LSM vond Franse winkels waarschijnlijk belangrijker dan Nederlandse. Dus toen maar aangevuld met wat Railtop rijtuigen, waar ik nog wel aan kon komen.

De vitrine bestaat uit twee delen, die samengenomen in één pakket door een DPD-chauffeur zijn te tillen.  Cheesy
Wel met doorloopmogelijkheid tussen de twee delen. Aan de buitenkant is het wel gewoon dicht, maar volgens mij kan het in bijna elke gewenste samenstelling worden geleverd.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #82 Gepost op: 31 Oktober 2015, 11:12:17 »

Als ik een onbescheiden vraag mag stellen (omdat ik ook nogal wat modellen heb die het daglicht zelden zien):
wat kost de vitrine nou zoals jij hem nu hebt?

mvg,
Gert


PS: check even je email. Ik heb je een linkje gestuurd i.v.m. het Deense seinstelsel.
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #83 Gepost op: 31 Oktober 2015, 11:20:56 »

Deze vitrine (8 sporen van 2,36 m) was € 217,- incl. verzendkosten.

edit: iets te optimistisch met de spoorlengte, had de buitenrand meegerekend
« Laatste verandering: 31 Oktober 2015, 11:37:07 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #84 Gepost op: 31 Oktober 2015, 11:59:19 »

En de schuifdeuren, zijn die van 'gewoon' glas of plexiglas?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #85 Gepost op: 31 Oktober 2015, 12:06:25 »

Plexiglas of iets dergelijks, in elk geval geen glas.
Dat viel voor mij ook bij voorbaat af omdat dat de UV-stralen doorlaat.
Nu zal het bij kunststof ook nog wel verkleuren, maar in ieder geval minder (hoop ik tenminste  Cheesy ).
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #86 Gepost op: 31 Oktober 2015, 12:47:20 »

Gewoon de luxaflex of gordijnen dicht bij invallend zonlicht.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #87 Gepost op: 29 November 2015, 14:34:36 »

Anderhalf jaar geleden liet ik in dit draadje mijn eerste begroeningspoging zien.
Niet erg geslaagd en niet erg stimulerend om mee verder te gaan.
Sinds die tijd veel op beurzen en internet rondgekeken hoe die mensen het toch doen, die het wel lukt om een acceptabel resultaat te krijgen.
Vaak wordt dan gebruik gemaakt van begrassen met een elektrostaat.

Hoewel ik niet de illusie heb de resultaten die bijvoorbeeld op Ontrax te zien zijn, te evenaren of zelfs maar in de buurt ervan te komen, wilde ik toch een poging wagen om een wat beter resultaat te realiseren dan een jaren '60 gekleurd zaagsel effect.

Eerst maar low budget begonnen, om te kijken of het wat is voor mij.


Een vliegenmepper met hulp van een cacao-strooier omgebouwd tot begrasser.

De eerste resultaten hiermee.



Nog niet wat het moet zijn, maar wel heel leerzaam.
- Het effect is al beter dan ik ooit verwacht voor elkaar te krijgen met de "ouderwetse" vlokken, turf en foliage.
- Er moet meer variatie in vezels worden gebruikt.
- De spanning uit zo'n omgebouwde vliegenmepper is, zoals vaker gemeld, te laag.
Voor dat laatste zijn wel mogelijkheden om het op te voeren, maar hoewel ik redelijk overweg kan met elektronica, weet ik ook waar mijn grenzen liggen.
Maar dit proefstukje smaakte wel naar meer.



Dus maar eens een diepte-investering gedaan en een RTS Greenkeeper gekocht.

Een eerste proefstukje met dit apparaat, over het resultaat van anderhalf jaar terug heen.





Dat ziet er al een stuk beter uit, maar er moet meer variatie in vezels worden gebruikt en in meer lagen worden gewerkt.
Dus na een bezoekje aan de dichtstbijzijnde modelspoorwinkel kon een tweede proefstukje worden gemaakt.





Dit begint er op te lijken. Ik ben er nog niet, maar oefening baart kunst.

Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak, is of alle elektronica onder de baan geen last krijgt van die hoge spanning uit de elektrostaat.
Maar ja, in het ergste geval moet ik wat componenten vervangen. Dat houdt me van de straat.  Cheesy
En misschien loopt het allemaal wel niet zo'n vaart, tot nu toe werkt het tenminste allemaal nog.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #88 Gepost op: 29 November 2015, 16:27:03 »

Wauw! Dat ziet er best goed uit Huub.  Duim omhoog

Eerlijk gezegd ben ik ook wel wat huiverig voor dat stadium en kan het voor me uitschuiven, 'want ik ben daar nog niet aan toe'...  Grin
Maar ik weet dat het de 'angst' voor het onbekende is en ook hier zal het doen en proberen uiteindelijk tot een resultaat leiden. Wat je zegt: oefening baart kunst een daar hoop ik ook op..maar nu nog niet.

De omgebouwde vliegenmepper is het dus niet echt begrijp ik. Dan ga ik daar t.z.t. geen tijd aan besteden en dus maar eerst investeren in een goed stuk gereedschap.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 29 November 2015, 16:58:26 »

Een strak gazonnetje of winters grasveld lukt nog wel met zo'n vliegenmepper, maar bij iets langere vezels loop je al snel tegen de beperkingen aan.
Ik had zelf alle onderdelen al in huis en als ik dat ding niet eerst gemaakt had, had ik waarschijnlijk nooit dat andere apparaat gekocht, dus in die zin is het voor mij niet nutteloos geweest. Maar als je het financieel kunt lijden, zou ik inderdaad de vliegenmepper maar blijven gebruiken waar die voor is bedoeld.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: