Landschapsbouw is leuk, maar er moet natuurlijk ook af en toe wat nuttigs gebeuren.
De bedoeling is dat een beetje naar behoefte goederenwagens gebracht en gehaald worden bij de twee lokale aansluitingen.
Daarvoor ga ik over de schutting kijken naar het kaartensysteem bij de Fremo. Maar voorwaarde daarvoor is dat in het schaduwstation treinen kunnen worden samengesteld. Op het voorste spoor van het grote schaduwstation lukt dat nog wel, maar het is een beetje zonde van dat lange spoor om te reserveren voor een kort goederentreintje.
Er moest dus een extra, makkelijk bereikbaar, spoor komen. Dat is aan de voorkant van de spiraal gekomen.
Een simpele strook multiplex met aluminium hoekprofiel als versteviging en valbescherming (en veel te lange bouten, maar dat verandert nog, heus... en het stukje spoor op de voorgrond zweeft morgen al niet meer).
Het spoor wordt opgenomen in het automatisch verkeer, maar wel met handbediening.
Dat gaat dan als volgt. Zodra een buurtgoederentrein in het blok voor de aftakking naar dit spoor komt (niet helemaal waar, de aftakking zit
in dat blok; ik weet, in koploper vallen wissels altijd buiten het blok, maar altijd is niet altijd, zolang je maar weet wat je doet), krijg ik een geluidsignaal. Een schakelaar moet dan worden ingedrukt om een rijweg naar het spoor te kunnen instellen. Doe je dat niet binnen een bepaalde tijd, dan stuurt koploper de trein alsnog weer terug naar boven. Die schakelaar moet zo lang worden ingedrukt tot de trein volledig op het opstelspoor staat. Zodra die wordt losgelaten, resulteert dat in een bezetmelding die door koploper als stopmelder wordt gezien waardoor de trein wordt gestopt. En tegelijk wordt daardoor het opstelspoor bezet gehouden. Een tweede schakelaar zorgt ervoor dat de samengestelde trein weer kan vertrekken van het opstelspoor.
Voordeel van de knoppen is dat je alleen heel bewust een trein naar dat spoor krijgt. En het spoor is ook beveiligd als je de loc van het spoor haalt en er alleen wat wagens staan.
Tot zover de theorie, ergens de komende week moet het ook praktijk worden.
Het geheel is trouwens eenvoudig afneembaar, dus misschien dat ik er nog een paar bij maak om nog makkelijker korte treinen te kunnen uitwisselen.
Huub