Anderhalf jaar geleden liet ik in dit draadje mijn eerste
begroeningspoging zien.
Niet erg geslaagd en niet erg stimulerend om mee verder te gaan.
Sinds die tijd veel op beurzen en internet rondgekeken hoe die mensen het toch doen, die het wel lukt om een acceptabel resultaat te krijgen.
Vaak wordt dan gebruik gemaakt van begrassen met een elektrostaat.
Hoewel ik niet de illusie heb de resultaten die bijvoorbeeld op Ontrax te zien zijn, te evenaren of zelfs maar in de buurt ervan te komen, wilde ik toch een poging wagen om een wat beter resultaat te realiseren dan een jaren '60 gekleurd zaagsel effect.
Eerst maar low budget begonnen, om te kijken of het wat is voor mij.
Een vliegenmepper met hulp van een cacao-strooier omgebouwd tot begrasser.
De eerste resultaten hiermee.
Nog niet wat het moet zijn, maar wel heel leerzaam.
- Het effect is al beter dan ik ooit verwacht voor elkaar te krijgen met de "ouderwetse" vlokken, turf en foliage.
- Er moet meer variatie in vezels worden gebruikt.
- De spanning uit zo'n omgebouwde vliegenmepper is, zoals vaker gemeld, te laag.
Voor dat laatste zijn wel mogelijkheden om het op te voeren, maar hoewel ik redelijk overweg kan met elektronica, weet ik ook waar mijn grenzen liggen.
Maar dit proefstukje smaakte wel naar meer.
Dus maar eens een diepte-investering gedaan en een RTS Greenkeeper gekocht.
Een eerste proefstukje met dit apparaat, over het resultaat van anderhalf jaar terug heen.
Dat ziet er al een stuk beter uit, maar er moet meer variatie in vezels worden gebruikt en in meer lagen worden gewerkt.
Dus na een bezoekje aan de dichtstbijzijnde modelspoorwinkel kon een tweede proefstukje worden gemaakt.
Dit begint er op te lijken. Ik ben er nog niet, maar oefening baart kunst.
Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak, is of alle elektronica onder de baan geen last krijgt van die hoge spanning uit de elektrostaat.
Maar ja, in het ergste geval moet ik wat componenten vervangen. Dat houdt me van de straat.
En misschien loopt het allemaal wel niet zo'n vaart, tot nu toe werkt het tenminste allemaal nog.
Huub