Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 170   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 1046576 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 11 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #630 Gepost op: 15 December 2018, 15:30:02 »

Ergernis is wel goed om je af te reageren in de baanbouw.  Grin

Er ontbrak nog een stukje spoor bij het onlangs aangelegde wissel.
Dat is er inmiddels, liggend op een klep waardoor de deur nog steeds te openen is als ik in die hoek aan de baan wil werken.

Klep open, de deur kan open.


Klep dicht, de deur kan niet meer open.


Met een stok kan de klep vanuit de kamer geopend en gesloten worden.
De bedoeling is dat in de hoek nog een wegneembaar/opklapbaar scenerydeel komt. Zolang dat er niet is, moet een eenvoudige valbescherming materieel behoeden voor de afgrond.
Het spoor is al in koploper verwerkt en in gebruik worden genomen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #631 Gepost op: 15 December 2018, 16:47:33 »

I.p.v. stok met een servo  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #632 Gepost op: 15 December 2018, 16:48:55 »

 Cheesy Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #633 Gepost op: 16 December 2018, 18:42:35 »

Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat ik bezig ben geweest uit het Kibri-bouwpakket van de verffabriek een gebouw naar eigen smaak te maken. Hoewel toen ver gekomen, moest er wel nog wat aan gebeuren. In afwachting daarvan alvast op de gedachte plek op de baan gezet. En daar bleef het bij. Zoals wel vaker, steeds weer aan andere projecten begonnen, maar dit raakte in de vergetelheid.
Vandaag er dan eindelijk weer eens mee verdergegaan, het was iets meer werk dan gedacht.
Allereerst is het gebouw kleiner geworden, zodat de achtergrond die achter een deel van het gebouw aanwezig was kan worden verlengd (en wordt daarbij ook hoger).
Het dak van de linkervleugel was aan het doorzakken en heeft nu meer en betere ondersteuning gekregen.
De wand aan de spoorkant van het middendeel stond bol en heeft een steun gekregen waarmee het weer recht is en hopelijk ook blijft. Daardoor sluiten de twee delen weer fatsoenlijk op elkaar aan.
Op het dak is er wat aan afzuigers gekomen, evenals uit het raam bij de rechtervleugel.
Er moeten nu echt nog maar een paar dingen gebeuren, waarvan een wash en iets tegen de doorkijk wel de belangrijkste zijn.



De bruine plaat geeft de hoogte aan die de achtergrond krijgt, een flink verschil met wat er nu zit.

Nu de vorm van het gebouw echt definitief is, kan ook de directe omgeving aangepakt worden.
Nog genoeg te doen hier.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #634 Gepost op: 22 December 2018, 14:27:32 »

De achtergronden, zover aanwezig, hebben inmiddels een kleurtje. Daarmee kan ook het effect van de nieuwe klapbrug t.o.v. de oude wegneembare brug worden beoordeeld.
Het klappen werkt in elk geval als een tierelier en de trein naar Parijs mag poseren om het visuele aspect te beoordelen.





Ik ben er zover wel blij mee dat ik het heb gedaan. Wel moet de achtergrond op de brug nog wat viagra krijgen (buigt iets naar voren) en het deel boven de berg moet als geheel nog een paar mm naar achteren om in een lijn te komen met de brugachtergrond (als die recht is).
Volgens de meest recente inzichten komt er aan het einde van de klapbrug (zeg maar tussen loc en eerste rijtuig) een kleine brug voor het wegverkeer over het spoor.
De bedoeling is namelijk nog steeds dat er bovenleiding komt op de baan en met die brug creëer je een vast punt waar je de bovenleiding kunt laten eindigen. En mits een beetje tactisch opgesteld, camoufleert die brug ook zo'n vast punt aan de "vaste wal".
Dan blijft de echte uitdaging beperkt tot de scharnierkant.

groet. Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #635 Gepost op: 22 December 2018, 15:48:28 »

Mooi Huub!  Duim omhoog

Dat geeft meteen al smoel zo'n stukje achtergrond in kleur.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #636 Gepost op: 22 December 2018, 16:21:12 »

Het effect van een achtergrond vind ik verbluffend. Ik betrap me er op beurzen ook steeds meer op dat ik de banen zonder steeds sneller voorbij loop.
Nu is het allemaal leuk en aardig als een klapbrug netjes klapt en daarbij goede looks heeft, maar het gaat er natuurlijk vooral om dat de treinen er goed overheen rijden. Net een duurtest van een uur uitgevoerd met treinen in alle soorten en maten en daarbij is de brug met vlag en wimpel geslaagd. Hij doet het zelfs beter dan zijn niet klappende voorganger.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #637 Gepost op: 26 December 2018, 16:33:53 »

Tussen de kalkoen en de hertenbiefstuk door nog wat tijd gehad om de achtergrond naast het depot op maat te maken.



Een vrij belangrijke achtergrond, omdat die ook doorschietende locs op de draaischijf moet behoeden voor een rit richting benedenburen. Om die reden zat hier normaal gesproken altijd al een achtergrond, maar die was korter en lager.
Nu alleen nog een kleurtje, gaat vast dit jaar nog wel lukken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #638 Gepost op: 30 December 2018, 14:36:18 »

De werkzaamheden aan de baan, leiden van tijd tot tijd tot ernstige hinder in het Plettenburgse treinverkeer.
Recent leek ook een hardnekkige kortsluiting daar een gevolg van. Het zou kunnen, ik was in de buurt van wat bedrading bezig geweest en er kan ook wel eens gereedschap blijven liggen.
Maar uiteindelijk bleek de boosdoener een van de recent aangeschafte silowagens te zijn. Ze bleken allebei uitgerust met ongeïsoleerde assen.
Zoals elders op dit forum gemeld, heeft gisteren een delegatie uit Plettenburg een bezoek gebracht aan Waldijk, dus maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wielenwerkplaats daar te bezoeken.
Het resultaat mag er zijn, twee silowagens die voortaan op de baan kunnen staan, zonder zichzelf en het overige treinverkeer het rijden te beletten. Hier worden ze door de Köf ter belading bij de droge bulkoverslag geplaatst. Het gebouw is recent een paar mm verplaatst om ruimte te bieden aan de nieuwe achtergrond.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2067


« Antwoord #639 Gepost op: 30 December 2018, 16:55:12 »

Een vrij belangrijke achtergrond, omdat die ook doorschietende locs op de draaischijf moet behoeden voor een rit richting benedenburen. Om die reden zat hier normaal gesproken altijd al een achtergrond, maar die was korter en lager.
[/quote]
Hoe hoog springen die loks van jou wel niet? Grin
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #640 Gepost op: 30 December 2018, 17:16:40 »

 Cheesy Cheesy Cheesy   Dat wil je niet weten.

De oude moest sowieso vervangen worden, omdat die te vroeg ophield. Er zou dan een gat zitten van zo'n 10 cm tot de achtergrond van de brug. Omdat er dus toch een nieuwe plaat moest worden gezaagd, de hoogte maar zo gekozen dat iemand met een normale lengte (lees mijn lengte  Wink ) er niet meer over kan kijken als hij de kamer inloopt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #641 Gepost op: 1 Januari 2019, 13:05:54 »

Het is 9 uur op oudejaarsavond 2018, in heel Nederland ligt het treinverkeer stil.
Heel Nederland? Nee, een kleine nederzetting blijft moedig weerstand bieden en liet gewoon treinen rijden.

Helaas ging dat ook in Plettenburg niet zonder problemen. Waar de stroomafnameproblemen zich beperken tot twee treinen en een schoonmaakactie in de wielenwerplaats waarschijnlijk de oplossing is, waren er ook drie ontsporingen.
Een van de eerste dingen die dus in 2019 moesten gebeuren, was een onderzoek naar en wegnemen van de oorzaak van die ontsporingen.
Als eerste raakte de RAm TEE het spoor bijster. Op dezelfde plek was dat vorige week ook al eens gebeurt, onderzoek ter plaatse leerde dat er een ijsklomp in het wissel terecht was gekomen. Of het was een korrel styrodur, daar wil ik vanaf zijn. In elk geval na een behandeling van het betreffende baandeel met een stofzuiger, heeft de RAm een paar keer ontsporingsvrij over het betreffende wissel gereden, oorzaak lijkt dus gevonden en weggenomen.

Daarna ontspoorde twee keer op dezelfde plek een rijtuig van LSM. Het was ook niet de eerste keer dat het hier ontspoorde.
Het gebeurde in beide gevallen als de trein naar een opstelspoor werd geduwd.
Dat wordt wat te gortig en de rijtuigen zijn te cruciaal om voorgoed van de baan te halen.
Het gaat om Bpmz-rijtuigen en die heeft LSM voorzien van verende buisbalgen. Ziet er goed uit omdat die balgen daarmee echt aan kunnen sluiten, maar het blijkt dat ze bij een geduwde trein achter elkaar kunnen blijven haken bij het recht komen na een boog waardoor een of beide rijtuigen ontspoort. Oorzaak gevonden, nu de oplossing nog.  Undecided Misschien ingedrukt vast lijmen.
Nog maar even laten sudderen.
Als tijdelijk oplossing wordt de volgorde van de trein iets aangepast, waardoor de LSM-rijtuigen niet meer met elkaar gekoppeld zijn, maar een Roco tussen zich moeten dulden. Dan lijkt het goed te gaan, maar daarmee is de volgorde voor een Duitse IC niet echt gebruikelijk geworden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2067


« Antwoord #642 Gepost op: 1 Januari 2019, 13:28:23 »

Ach, rangeerfoutje bij het beginpunt Huub?
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #643 Gepost op: 1 Januari 2019, 13:51:17 »

Als excuus is er wel wat te bedenken, maar ik heb liever dat het gewoon goed functioneert.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #644 Gepost op: 1 Januari 2019, 15:43:26 »

Ik heb nog een filmpje gemaakt om een indruk te krijgen hoe de verdwijntruc van een trein onder de overkapping werkt.
Dit is voor mij uit ooghoogte gefilmd.

klik

Er moet nog een klein streepje worden weggewerkt, wordt of nog een reepje glas in de overkapping of de kap van het postkantoor moet wat hoger worden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 170   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: