Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 171   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 1070982 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 16 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #690 Gepost op: 23 Januari 2019, 10:09:19 »

Ah...op die fiets. Nu de lichtsluis nog verdoezelen  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #691 Gepost op: 23 Januari 2019, 10:56:35 »

Wordt een uitdaging, maar gaat vast lukken.

In dat kader een vraag aan de techneuten onder jullie.
De gebruikte lichtsluis is volgens dit schema:


Is die condensator er om stoorpulsen naar de IS471F te onderdrukken?
Zo ja, dan moeten die twee zeker zo dicht mogelijk bij elkaar zitten of is dat niet zo spannend?
De reden van de vraag, de IS471F kan ik wel in de gedaante van een grote koffer op een perronkar zetten.
Met de condensator erbij wordt dat wat lastiger. Dus als dat niet nodig is...

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1700


HCC!m-IG


« Antwoord #692 Gepost op: 24 Januari 2019, 23:16:00 »

De IS471 op het perron, de elco eronder. Gewoon zo dicht mogelijk in de buurt. We hebben er één op de WoKoBaan (www.hccm.nl) zitten voor ontkoppelen en ik heb er zelf meerdere verwerkt in héél andere toepassingen (Trigger voor sigarettensloffen voor beeldinname van DotCodes en drie stuks die een zwart kunststof uitsteeksel detecteren d.m.v reflectie) en de elco zit 'in de buurt' op de print.
Je zou de aansluitpennen door het perron kunnen steken en een stukje gaatjesprint eronder...

Suc6  Duim omhoog

Daan
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #693 Gepost op: 25 Januari 2019, 08:55:07 »

Dank je, gaat vast een keer lukken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60



WWW
« Antwoord #694 Gepost op: 25 Januari 2019, 09:41:55 »

Ik zou de weerstand naar de BC547 lager kiezen dan de 100k, die in de tekening staat. Daarbij denk ik aan 4k7 bij een voeding van 5V en rond de 10k als de lichtsluis met 12V wordt gevoed. De IS741 kan de stroom van rond 1 mA, die dan gaat lopen, makkelijk leveren. De transistor zal dan makkelijker de s88 aansturen.

groet Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #695 Gepost op: 25 Januari 2019, 11:09:58 »

Wat is het voordeel van die lagere weerstandwaarde?
Ik heb dit schema ooit gekregen van Kees Moerman toen in koploper dynamische blok werd ingebouwd en ze hebben altijd feilloos gewerkt. Mijn voeding heeft wel een iets hogere spanning, 13,8 volt, maar ook dan is het gat tussen 10k en 100k wel groot.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #696 Gepost op: 30 Januari 2019, 17:56:36 »

Nieuw projectje, begint met wat plastic.


Na een schilderbeurt een paar gaatjes boren waar dit blokje door kan.


En er komt ook nog een tweede blokje naast.


Aan de onderkant worden er wat draadjes aan gesoldeerd.


En nadat alles in elkaar is gezet en er nog wat koffers zijn geplaatst, is de gecamoufleerde IR-ontvanger klaar.


Op de baan ziet het er dan zo uit.


En nog een iets groter overzicht waar ook de als reclamezuil (de reclame komt er nog op) gecamoufleerde zender is te zien.
De honden vinden het allemaal wel best.


Helemaal zonder slag of stoot ging het niet. In de proefopstelling werkte het goed, maar na montage in de baan gebeurde er niks. Ik had me vergist in de voedingsdraden. Wat +12V had moeten zijn, was de digitale spanning. Ik vermoed dat de ontvanger daar niet tegen kon en vervolgens ook de IR-led heeft opgeblazen.
De electronica op het karretje (IR-ontvanger en condensator) moesten opnieuw worden gemonteerd, wat iets minder soepel ging dan de eerste keer. Het wegwerken van de draden is daarom niet helemaal gegaan zoals gewenst. Misschien dat ik nog een keer veel zin heb en het karretje helemaal opnieuw maak. Aan de andere kant, ik zie het omdat ik het weet.
Het belangrijkste is dat het werkt en dat is tot nu toe het geval.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17501


318*


« Antwoord #697 Gepost op: 30 Januari 2019, 17:58:36 »

Wat een originele oplossing!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #698 Gepost op: 30 Januari 2019, 18:36:05 »

En de IR-LED? Achter de perronrand?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #699 Gepost op: 30 Januari 2019, 18:47:22 »

Nee, die zit dus in die reclamezuil zonder reclame



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #700 Gepost op: 30 Januari 2019, 18:59:34 »

Dan stoppen de treinen als er iemand oversteekt?  Shocked

Creatief, maar nu nog wel wat reclame er op dan.

Kunnen honden IR licht zien? Ze kijken zo naar die zuil...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #701 Gepost op: 30 Januari 2019, 19:14:59 »

Dat zou dan de eerste keer zijn dat die beesten iets zien, als waakhond vertrouw ik in elk geval niet op ze.
Maar ik ben al blij dat ze dat trucje om over te steken en daarmee het treinverkeer te stoppen (nog) niet kennen...  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7420


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #702 Gepost op: 30 Januari 2019, 21:44:47 »

Als ze oversteken wanneer er net een trein aankomt, stoppen ze sowieso het treinverkeer - IR-sluis of niet Cool.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #703 Gepost op: 30 Januari 2019, 21:58:51 »

Voor dat soort honden op het spoor wordt in Plettenburg niet gestopt.  Cool
Net zo min als voor personen in het spoor en van andere treinen afgevallen onderdelen.
Het is pas heel recent dat er voor een geopende brug wordt gestopt.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17501


318*


« Antwoord #704 Gepost op: 30 Januari 2019, 22:27:03 »

Voor dat soort honden op het spoor wordt in Plettenburg niet gestopt.  Cool


Het kwartje valt; nu begrijp ik eindelijk wat die naam echt betekent.  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 171   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: