In Plettenburg heeft de teleurstelling in de huisleverancier van materieel een nooit eerder vertoonde hoogte bereikt.
Gehoopt was op de uitbreiding van de zitplaatscapaciteit in de vorm van enkele Silberlingen.
Maar helaas heeft de fabrikant gemeend wat wijzigingen in het uiterlijk van de modellen door te voeren.
Er wordt op diverse fora vooral veel geklaagd over de dakkleur, zoals
hier. Maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo spannend. Genoeg rijtuigen gezien die werkelijk zo'n licht dak hadden en met de verfspuit heb je het zo weggewerkt.
Maar de nabootsing van de kenmerkende polijsting van de niet geverfde zijwand, het zogenoemde "Pfauenaugenmuster" is echt beneden de maat.
Hier een vergelijking tussen de oude rijtuigen zoals ze ook al in Plettenburg rondrijden en de recent uitgebrachte.
Blij dat ik voor ik ze wilde bestellen eerst de berichtgeving op de fora heb afgewacht, jammer dat de materieelpositie voor wat betreft deze rijtuigen wat krap blijft. Misschien dat Roco de fout nog eens rechtzet en anders zal misschien Brawa soelaas bieden.
Vorige week kwam de tweede teleurstelling.
De Duitse loc bij uitstek is voor mij de oudrode BR215. Enerzijds door de goede herinneringen die ik bewaar aan mijn ontmoetingen als jonge treinliefhebber met dit loctype, anderzijds omdat het oudere Roco-model mijn eerste eigen modeltrein was.
Fleischmann heeft de loc in een prachtige uitvoering uitgebracht, maar alleen in het beige-blauw. De later aangekondigde oudrode uitvoering werd slachtoffer van het afbouwen van het H0-programma. De loc kwam wel als aankondiging in het Roco-programma terecht, maar daarbij werd de verwachte uitlevering al direct uitgesteld ten opzichte van de Fleischmann-aankondiging.
Later werd de verwachting nog eens naar achteren geschoven, maar stond vervolgens onwrikbaar op week 11 in 2019. Het vooruitzicht op een spoedige uitbreiding van het materieelpark met deze belangrijke loc leidde afgelopen weken dan ook tot positieve opwinding in Plettenburg. Maar week 11 ging voorbij, zonder uitlevering. Sterker, in week 12 werd de indicatie gewijzigd naar week 30.
Da sind wir also ziemlich verarscht.
Nou ja, de wereld vergaat natuurlijk niet en er zal misschien wel een goede reden voor zijn, maar had het dan gewoon al direct gemeld toen het uitstel binnen Roco bekend was.
Blijkbaar gaat het zo goed met Roco dat ze zich dit soort dingen kunnen permitteren...
groet, Huub