Even wat (filosofische) ontboezemingen, naar aanleiding van de bijdrage van 1200blauw.
Ik denk dat je meningen vraagt van je lezers (laat maar weten als het anders is), dus die wil ik wel geven. Ik wil geen kritiek geven, want als ik zoiets moois nog niet zelf kan maken moet ik er ook geen commentaar op hebben lijkt me.
Ik ben ooit met dit draadje begonnen, omdat ik daarmee in een keer de geïnteresseerden bereik, ook uit de familie- en kennissenkring. Daar zitten veel niet-modelspoorders tussen die lang niet alles even interessant vinden, maar van tijd tot tijd wel benieuwd zijn wat ik uitspook. Door ze gewoon een link te geven van dit draadje, kunnen ze zelf bepalen wat ze willen zien en wat niet.
Bijkomend voordeel is inderdaad dat je meningen van anderen krijgt. En dat mag gerust kritiek zijn, waarbij ik geen aanhanger ben van de gedachte dat je zelf moet kunnen schilderen om kritiek op een schilderij te mogen geven. Alle kritiek, meningen en andere opmerkingen neem ik ter harte, maar dit betekent niet dat ik er ook altijd iets mee doe. Soms kan dat niet, soms wil ik dat niet.
De mate van "fletsheid" is een beetje moeilijk te beoordelen vanaf een foto vind ik. Ik vind namelijk de foto's als geheel wat aan de blauwe kant. Ik denk dat je de achtergrondfoto's, dus ook die van het vorige gebouw (voor de kijker) links, al snel te blauw maakt. Het gaat maar om subtiele verschillen. Het gebouw links lijkt, afgaand op het blauw dat ik op de foto zie (en dat is dus al per definitie moeilijk te beoordelen) echt vèr weg te staan.
Klopt, tè ver weg. De foto's hebben een blauwe waas omdat mijn mobiel niet goed met tegenlicht om kan gaan. Maar ook zonder blauwe waas zie je het effect wat je beschrijft. Daar moet dus verder geëxperimenteerd worden, want ik wil wel proberen de indruk te wekken dat het wat verder weg staat.
Vandaar ook vorige mijn opmerking om de blik van de kijker op dat pand te dwingen vanuit een bepaalde richting, omdat van opzij die illusie verloren gaat en het er wat vreemd uitziet in mijn ogen.
De blik dwingen in een bepaalde richting ben ik helemaal met je eens, maar de mogelijkheden zijn op dit punt heel erg beperkt. De ronde silo's staan bijvoorbeeld strak tegen de achtergrond en zijn nog geen 5 cm diep. Meer kan niet, vanwege het spoor dat er voor ligt. De eerstvolgende mogelijkheid om op dat punt weer wat te doen, is in het groene gras op de voorgrond. Ik moet dus gaan schipperen tussen de ideale situatie en wat mogelijk is. Een boom werkte niet op die plek nij het mmurtje, zou te groot worden, dan maar wat extra silo's proberen. En die lijken het beter te doen. Maar tussen fabriek en het silogebouw is nog niets definitief.
* Let daarbij op dat ooghoogte van de kijker is waar de panden elkaar raken, ik bedoel zijn de dakgoten op gelijke hoogte tegen de achtergrondmuur geplakt, dan is dat de ideale hoogte waarop de kijker moet staan ("vogelperspectief"), zijn de deurdorpels op gelijke hoogte, dan is dat de ideale kijkhoogte ("kikkerperspectief").
Qua perspectief ben ik van het vogelperspectief, ook in de echte wereld. Als ik een toren zie, wil ik naar boven.
Ik woon omgerekend dus ongeveer op dezelfde hoogte als waar ik mijn baan bekijk. Dat heeft ook weer zijn invloed op hoe ik een modelbaan bekijk. Ter illustratie, ik kan stoeptegels nog net onderscheiden, maar de klinkers daar direct naast zijn al niet meer individueel te herkennen. Dus eigenlijk hoef je ook geen moeite te doen om op de modelbaan klinkers na te bootsen. Maar voor de foto is dat toch wel leuk.
Ander voorbeeld, bomen. Als iemand in wat voor forum dan ook een lekker volle boom bouwt, krijgt hij steevast opmerkingen dat hij minder groenspul moet gebruiken. Op zich begrijpelijk, want normaal kijk je van onderen een boom in en dan zie je takken en meestal ook wel wat lucht. Ik zie ze dus van boven. In deze tijd van het jaar kan ik bij een deel van de bomen nog de takken zien, met een paar weken zie ik alleen nog iets dat het meest overeenkomt met een pluk ijslands mos met turf eroverheen. Een enkele keer zie ik een boom die overeenkomt met de "modelbaannormen", dus lekker open. Dan weet ik al dat die uiterlijk in de winter geveld wordt, want die is ziek, dood of heeft gewoon te weinig ruimte. Maar ook hier, op de foto komt zo'n volle boom niet goed uit de verf.
Kortom, het leven is vol compromissen, op de modelbaan is dat niet anders.
groet, Huub