De Propangaszug is inmiddels gedigitaliseerd, maar nog niet in gebruik.
De stroomafname is namelijk op vier wielen, weliswaar met driepuntslagering, maar meer is in dit geval beter en hij ligt nu toch nog open, dus er komen nog extra stroomafnemers bij.
Dat zal echter even moeten wachten, want ik ben druk bezig met treinen over Duitslands spoorlijnen te sturen.
Afgelopen week werd namelijk
Zusi bezorgd, een simulatieprogramma om je een beetje machinist te voelen.
Op de Duitse werkelijkheid gebaseerd en daar gaan ze heel ver in.
Aan de hand van een Buchfahrplan en de seinen buiten mag je proberen een trein van A naar B te brengen.
Vanmorgen een zware goederentrein van Geseke (bij Paderborn) naar Kassel gereden. Een lijn met hellingen, dus het ene moment klapt de snelschakelaar eruit omdat je te veel vermogen vraagt, het andere moment weet je niet hoe snel je moet bijremmen om de maximumsnelheid niet te overschrijden. En bij zo'n zware goederentrein reageren de remmen ook nog eens met vertraging.
Bij het grote spoorviaduct van Altenbeken, reed ik nog keurig volgens dienstregeling, in Kassel had ik inmiddels 20 minuten vertraging door drie gestoorde seinen, maar vooral mijn ongeoefende remgedrag.
Het programma biedt wel wat aan hulpmiddelen voor de beginnende machinisten, maar dat is bij de meeste mijn eer te na.
Hier een overzicht van de inmiddels beschikbare trajecten en wat er aan zit te komen. Zover ik de trajecten zelf ken, komt het zeer herkenbaar over.
Op dit gebied zijn de mogelijkheden ook eigenlijk onbegrensd, want je kunt zelf trajecten en locomotieven toevoegen. Leuk om je modelbaan erin te zetten, scheelt weer een camerawagon...
Maar ook wat er nu is is al veelzijdig, variërend van op zicht rijden als rangeerbeweging tot vrijwel automatisch onder ETCS en alles wat daar tussenin zit.
Ook het materieelaanbod is zeer divers en als je bijvoorbeeld een moderne S-Bahn rijdt, zorgt een meegeleverd hulpprogramma keurig voor de omroepen in de trein.
En wie het spoor echt bijster is (of juist niet) bouwt gewoon een cabine na en koppelt die aan het programma. Ik hou het zelf bij muis en toetsenbord.
Uiteraard ook nadelen. De leercurve is vrij steil. In het (gratis) demoprogramma is er wel een Fahrschule, maar zodra je in een andere loc op onder een ander beveiligingssysteem rijdt, is het veel zelf uitzoeken, ondanks de forse handleiding. Maar die is vooral zo fors omdat het zelf bouwen uitgebreid is beschreven. Gelukkig is er wel een vrij actief forum en op youtube is ook het een en ander aan tutorials te vinden.
Ander nadeel is dat het nog wel kan eens duren voor je echt kunt gaan rijden. Je laadt namelijk een complete dienstregeling van een bepaald tijdsbestek, waaruit je een trein kiest om zelf te rijden. Maar stel nu dat die dienstregeling loopt van 8:00u tot 16:00u en jouw trein vertrekt om 15:30u mag je eerst 7,5 uur toekijken. Die wachttijd is gelukkig wel te verkorten, maar er kan toch kan zo enkele minuten overheen gaan.
Maar ik zou zeggen, probeer de gratis demo eens uit en kijk of het wat voor je is.
groet, Huub