Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 151 152 [153] 154 155 ... 171   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 1070419 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 13 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2280 Gepost op: 14 December 2023, 20:47:33 »

Vooral bij groen moet je soms inderdaad ver gaan, blijkt maar weer.
Inmiddels de groene weerstanden aangepast waardoor er nu totaal 66K weerstand voor zit, bij ca. 4,3 volt. Het was 43K.
Het lijkt nu wel goed. Zo niet, dan kan ik via de software nog wat dimmen.

Is inderdaad een eigen foto, 5 jaar en 4 dagen oud inmiddels.
Dit is vanwege de sluitertijd alleen te doen bij nagenoeg windstil weer, anders bewegen zowel lampjes als camera al snel te veel.
De combi windstil en helder weer, komt niet zo heel vaak voor.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2281 Gepost op: 17 December 2023, 15:01:29 »

In de herkansing lijkt het dan toch gelukt met de draaischijfaansturing.
Het is niet de DR4018 geworden. Daan had een eenvoudiger oplossing, een op opendcc gebaseerde decoder.
Scheelt weer een rijtje optocouplers.



Na aanvankelijk toch nog wat problemen te hebben met de aansturing vanuit Koploper, werkt het na een aanpassing van een KL-instelling naar behoren.

Op naar de volgende uitdaging.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2282 Gepost op: 17 December 2023, 16:56:54 »

Merkloos?  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2283 Gepost op: 17 December 2023, 17:06:24 »

Zelfbouw.
Als ik het goed heb begrepen hierop gebaseerd.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2284 Gepost op: 23 December 2023, 15:36:02 »

Vandaag is het Weichenbauamt aan het werk in Plettenburg.

De bestaande aandrijving functioneerde op zich wel, maar ik wil graag nabootsingen van wisselmotoren aanbrengen. En dat ging eigenlijk niet samen met hoe ik het had Ik had de stelstang aan de zijkant van het wissel en voor wat ik wil moet die eigenlijk midden onder het wissel zitten. Na wat experimenteren een methode bedacht waarbij het wissel zelf niet losgehaald hoeft te worden en toch een gat onder het wissel geboord kan worden.

Dus een bestelling gedaan bij de dichtstbijzijnde Plastikschmelzerei.



De servo's zijn gebleven, zitten nu in een ander houdertje.
Het houdertje is een bestaand ontwerp dat op internet is te vinden. Redelijk doordacht, maar net niet helemaal. Ik zet servo's het liefst met boutjes en moeren vast en dat gaat bij dit ontwerp niet lukken. Dan maar schroefjes, heel veel heeft het ook weer niet te houden.

Gemonteerd onder de baan ziet dat er zo uit.



Hier nog zonder de stelstang, die kan gewoon van bovenaf worden doorgevoerd.

De bedachte methode werkte ook goed bij zes wissels. Bij de zevende en laatste zat ik even niet op te letten en ging de "Stellschwelle" naar de mallemoer.
Is inmiddels een vervanging voor besteld, maar dit zijn toch de dingen die je liever niet hebt.
Eigen schuld, dikke bult, had ik maar beter op moeten letten.

groet, Huub


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2046


« Antwoord #2285 Gepost op: 23 December 2023, 17:34:46 »

Wil je hier ook een volledig afgemonteerde versie laten zien?
Ik werk zelf met andere bevestigingen maar loop te kloten met het bevestigen van het verenstaal.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2286 Gepost op: 23 December 2023, 18:20:47 »

Dit is compleet gemonteerd onder de baan.


En dit zie je aan de bovenkant.


Ik ben begonnen met een 1 mm boortje door het gat in de stelbalk recht naar beneden door de plaat.
Dan van onderaf met een 12 mm houtboor dat gaatje vergroten (en dat ging dus bij het laatste wissel mis, ik was al verder door het hout dan ik dacht).
Vervolgens aan de onderkant de houder met servo monteren. Dat gaat vrij makkelijk, de uitstulping van de houder zit al min of meer klem in het gat, er hoeft alleen een schroefje bij om de boel op zijn plaats te houden.

En dan komt het naar mijn mening grote voordeel van deze methode, de hoeft niet van onderaf te pielen om de stelstang door de stelbalk van het wissel te krijgen.
Gewoon een draadje van bovenaf dat een klein omgebogen hoekje heeft waar het op blijft hangen. Als je veel geluk hebt, zakt het draadje direct in het juiste gat van de servorarm. Heb je minder geluk, moet je daar wel even pielen, maar dat gaat echt een stuk makkelijker dan van onderaf door het wissel zien te krijgen.

Ik gebruik trouwens geen verenstaal, nog nooit gebruikt.
Dit is binddraad (0,6 mm) dat tussen bankklem en boormachine wordt geklemd. En dan flink draaien. Dan krijg je een rechte draad die stevig genoeg is voor dit werk, maar toch makkelijk te buigen blijft.

Ik overweeg nog iets aan het eind van het draadje te doen, een stukje krimpkous of zo. Om te voorkomen dat ik mijn handen open haal als ik op de tast onder de baan ga.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2287 Gepost op: 23 December 2023, 19:17:58 »

 Duim omhoog duidelijk!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2288 Gepost op: 24 December 2023, 15:51:29 »

kerstbomen? check
sneeuw? check
trein? check

Kortom, geschikte foto voor een kerst- en nieuwjaarsgroet op een spoors forum:



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2289 Gepost op: 26 December 2023, 21:51:52 »

Het blijft toch het enorme voordeel van digitaal ten opzichte van analoog.
Geen uitgebreide bedrading, maar gewoon twee draadjes aansluiten en klaar...



Nog een paar kleine dingen en dan kan dit baandeel weer terug naar de plek waar het hoort.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1613


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2290 Gepost op: 26 December 2023, 21:52:56 »

Heel herkenbaar.....  Grin
Gelogd
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2046


« Antwoord #2291 Gepost op: 27 December 2023, 09:14:02 »

Heerlijk die "twee" draadjes  Grin

Dank voor je info mbt afgemonteerde servo.
Hoe programmeer en stel jij de servo's af Huub?
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2292 Gepost op: 27 December 2023, 19:08:24 »

Ik gebruik voor de wissels de servoswitch van Drenth/Ros.
Die zijn heel simpel af te stellen.
Knopje op de decoder indrukken, het eerste wisseladres dat je schakelt, wordt het decoderadres. Knopje op de decoder weer indrukken en het adres ligt vast.
Daarna loc 9999 kiezen op de centrale, knopje indrukken op de decoder, met de regelaar de uitslag de ene kant instellen en dan bevestigen met F1. Daarna met de regelaar de uitslag de andere kant op instellen en bevestigen met F2.
Snelheden zijn ook nog in te stellen, maar dan moet ik eerst op zoek naar de handleiding.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Antwoord #2293 Gepost op: 27 December 2023, 21:54:27 »

Hoi,

Ook een voordeel van deze servo decoders is dat deze bij het indrukken van de programmeer knop naar hun 0 stand gaan.
Dan is het makkelijker om de servo (met kruis en verenstaal) onder de baan te monteren.

Dave
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2294 Gepost op: 30 December 2023, 18:11:28 »

Vandaag kwamen de hulptroepen naar Plettenburg om een gigantische boost te geven aan de wederopbouw van de baan.
De belangrijkste delen werden weer aan elkaar bevestigd.
Iets waar ik best wel tegenop heb gezien. Vooral de klapbrug is erg kritisch, krijg ik het weer zoals het was?

Uiteindelijk is het best voorspoedig gegaan en heeft de eerste loc zelfs weer door het hele station kunnen rijden.
Voor het ook weer automatisch kan rijden, moeten er nog wel wat kabelverbindingen worden gemaakt. En zoals op de foto te zien is, moet ook het schaduwstation nog terug (bewust vandaag nog niet gedaan, maar dat kan ik alleen) en alle gebouwen en zo, maar het is heerlijk om na een half jaar de baan weer helemaal rond te hebben.



Daan en Niels, super bedankt voor jullie hulp.  Duim omhoog

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 151 152 [153] 154 155 ... 171   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: