Afgelopen week zijn de aannemer en dakdekker meerdere malen in huis en op het dak geweest om het lek te vinden en dichten.
Dat het ondanks de regen van afgelopen dagen niet meer heeft gelekt, biedt hoop dat dat ook is gelukt.
Maar voorlopig blijft Plettenburg nog even alsof elk moment weer een h
uioosbui kan losbarsten.
Dat beperkt de mogelijkheden om te hobbyen wel flink, dus maar een klusje opgepakt dat gewoon in de woonkamer gedaan kan worden.
Op het station is regelmatig de omroep te horen. Bij het vertrek van een trein van spoor 1 of 2 dat de mensen nu echt moeten instappen en als de S-Bahn naar Stolberg van spoor 2 i.p.v. spoor 1 vertrekt.
Voor die omroep gebruik ik nu nog de mogelijkheid in koploper om geluiden af te spelen. Dat kan maar 1 geluid tegelijk zijn. Mocht er tijdens het afspelen daarvan ook een ander geluid moeten afspelen, dan wordt dat genegeerd.
Ik had al langer plannen om hier een Arduino met DFPlayer voor te gebruiken.
Bij wat experimenten had ik veel last van storende ruis, dus nog niet geschikt voor de baan.
Op internet gevonden dat dit een bekend probleem was, de oplossingen waren wat minder duidelijk, dus het projectje weer aan de kant gelegd.
Afgelopen week maar weer eens opgepakt en nog eens eerdere sketches bekeken, bleek daar een fout in te zitten.
Na aanpassing van de sketch bleek het afspelen prima te gaan. Het ruisprobleem is er nog wel, maar treedt alleen op bij de setup-routine van de sketch. Op dat moment boeit het me niet zo.
Na wat programmeren a la Echternach (3 stappen vooruit, 2 achteruit) is het resultaat nu dat de omroepberichten uit de DFPlayer komen en met een wisselcommando kunnen worden opgeroepen. Daarbij kan er ook 1 bericht in de pijplijn worden gezet, die speelt dan dus af nadat het eerste bericht is afgrond.
Nu nog provisorisch met een Arduino Uno, maar de bedoeling is dat er een mooi alles-in-een printje komt voor een Nano.
Ook moet de sketch nog verder worden verfijnd, maar belangrijkste is dat het in de basis werkt.
Het aantal berichten is nu nog drie, maar kan zonder problemen worden uitgebreid.
Voor de Arduino probeer ik voor de overzichtelijkheid 8 adressen per decoder aan te houden. En dan recht en afbuigend, kom je op 16 mogelijke berichten die elk afzonderlijk zijn op te roepen.
groet, Huub