Voortbordurend op de laatste aanwinst, op de baan staan inmiddels al de meeste bovenleidingsmasten op hun plek.
Of de bovenleiding zelf er ooit gaat komen, weet ik nog niet, maar het is wel de bedoeling dat de locs met een panto omhoog gaan rijden.
Die panto's zullen begrensd moeten worden om schadevrij onder de uithouders van de bovenleidingsmasten door te kunnen, maar dan ben ik er nog niet.
Er zijn twee plekken in de onderwereld waar de doorrijhoogte zo laag is, dat begrenzen niet genoeg is.
Daar moet dus iets van tunnelbovenleiding komen.
Als ik verstandig was geweest, had ik dat direct bij de aanleg al gedaan, maar berouw komt na de zonde.
Al eens eerder mee bezig geweest, maar ik kwam er niet uit hoe het voor elkaar te krijgen.
Nu speelt in Arnhem ook het probleem dat de doorrijhoogte niet altijd genoeg is, dus op het idee gebracht door Niels, besloten dat nu ook in Plettenburg maar een keer op te pakken.
Niels had ook een leuk idee om het te verwezenlijken, maar voor mij helaas niet zomaar toepasbaar.
Na wat appjes over en weer en een een heel goede bijdrage van Daan in de discussie, een iets aangepaste constructie bedacht en daar afgelopen dagen ook op de baan mee begonnen.
De basis is een portaal uit draadeind en geprinte koppelstukken.

Omdat het allemaal in een bestaande baan moet, is er soms wat creativiteit nodig.

Met deze twee portalen kon er ook getest worden met de geleider voor de panto's.
Eerst geprobeerd met 1,5mm VD-draad.

Ja, het werkt, maar ik was niet enthousiast.
Oude spoorstaaf is wat stijver, kun je voorbuigen in ongeveer de straal die het moet hebben, dus leek me iets betrouwbaarder.
Maar hoe te bevestigen?
Ik ben vast niet de eerste, maar bedacht om raillasjes op messing moeren te solderen.
Voor de test zijn er vier nodig.

Daarna de portalen wil deels loshalen, moeren bevestigen en tenslotte de spoorstaaf inschuiven.

Testje of de panto netjes de spoorstaaf volgt.

Er moeten hier nog twee portalen komen om de "vang" goed te geleiden, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit gaat werken.
groet, Huub