Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Kyllburg in H0  (gelezen 44325 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Gepost op: 6 Februari 2010, 15:06:20 »

In dit draadje komt/vind je het vervolg op de bouw van Kyllburg in HO.
Ik zal zoveel als mogelijk verwijzingen naar de Wiki maken om zaken
te verduidelijken. Eerst een korte samenvatting en uitleg:

Titel/ Thema : Kyllburg in H0          
Land: Duitsland            
Schaal en system: H0 Digitaal DCC 2-rail - en 3-rail         
Tijdperk : ca. III      
Afmetingen: ca. 300x400 langs de muur ; modules ca. 80x 100
Baanplan (wordt nog gepost)    
Aanvang bouw: medio 2006      
      
Geschiedenis: De éénsporige hoofdlijn Köln - Trier in het Eifelgebied beleefde zijn
hoogtijdagen voor de elektrificering van de Mosellijn. Er was sprake van gemengd goederen
en reizigersverkeer over deze lijn tot de elektrificering van de Mosellijn. Sindsdien kiest
het goederenvervoer de Mosellijnroute vanwege de lagere hellingen (minder gelaagd) in deze
route. Tegenwoordig rijden er voornamelijk passagierstreinen in pendeldienst op deze lijn.
Hoewel er al jaren wordt gesproken over het elektrificeren van dit deel van de lijn,
is het er in het echt nooit van gekomen. Kyllburg is een bestaand station langs deze lijn
en staat centraal in dit draadje.

De komende dagen meer.

Greetz, Paul


1.JPG
Kyllburg in H0
* 1.JPG (873.44 KB, 2161x2077 - bekeken 1455 keer.)
2.JPG
Kyllburg in H0
* 2.JPG (1060.01 KB, 1981x2174 - bekeken 1481 keer.)
« Laatste verandering: 10 Februari 2010, 23:48:57 door moderators » Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #1 Gepost op: 7 Februari 2010, 23:51:17 »

Er zijn diverse methoden om een baan te bouwen. Mijn keuze werd min of meer bepaald door de ruimte zelf (300x400cm)
en de wens om de baan bij een eventuele verhuizing in de toekomst mee te kunnen nemen.      
      
Voor het thema van mijn baan was een (historisch) sporenplan aanwezig. Op basis van dit originele sporenplan heb ik
om e.e.a. in de modelbouw mogelijk te maken, wat kleine aanpassingen gedaan.
Dit om het baanplan te kunnen realiseren in de beschikbare ruimte van 400x300 cm.

Ik heb zelf al vrij snel besloten om een modulaire bouwwijze te gaan hanteren waarbij de modules moeten worden geplaatst
op een onderbouw. Deze is bij mij ook  modulair van opzet. Voor de onderbouw heb ik zelf gekozen om deze op te bouwen uit
zogenaamde “L- dragers”: mdf- stroken van 10cm breed die in een L- vorm worden bevestigd op poten. Voordeel van deze
bouwmethode is dat je relatief snel een sterke onderbouw kunt maken. Alle benodigde delen zijn in één keer af te monteren
als de maatvoering bekend is.


2007_0310Image0062-1.JPG
Kyllburg in H0
* 2007_0310Image0062-1.JPG (36.59 KB, 800x602 - bekeken 1344 keer.)
2008_0331Image0091.JPG
Kyllburg in H0
* 2008_0331Image0091.JPG (45.28 KB, 800x602 - bekeken 1240 keer.)
« Laatste verandering: 10 Februari 2010, 23:56:44 door moderators » Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #2 Gepost op: 9 Februari 2010, 21:24:34 »

Als alle dragers klaar zijn, worden deze aan elkaar bevestigd. Hierdoor krijg je een sterk en stabiel geheel.
Bovenop de onderbouw komen de modulebakken te liggen. In de onderste (gekantelde) bakken heb ik het schaduwstation
volgens het baanplan gemaakt. Hier bovenop komen de bakken met het (toekomstige) zichtspoor.

2008_1221Image0013-1.JPG
Kyllburg in H0
* 2008_1221Image0013-1.JPG (991.3 KB, 2816x2120 - bekeken 1529 keer.)
2008_1205Image0044-1.JPG
Kyllburg in H0
* 2008_1205Image0044-1.JPG (51.12 KB, 800x602 - bekeken 1359 keer.)
Afb037-1.jpg
Kyllburg in H0
* Afb037-1.jpg (39.06 KB, 800x600 - bekeken 1290 keer.)
« Laatste verandering: 10 Februari 2010, 23:59:51 door moderators » Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #3 Gepost op: 11 Februari 2010, 00:19:59 »

Zoals toegezegd hier het baanplan waarin het thema is uitgewerkt.
Er zijn met enige moeite 3 niveaus te onderscheiden:

  • niveau 0 waar het schaduwstation wordt gerealiseerd (bovenste foto)
  • niveau 1 waar het zichtspoor  of de paradebaan (station Kyllburg) wordt gemaakt
  • niveau 2 is onderdeel van het zichtspoor maar ligt hoger dan het eigenlijke station; het gaat hier om een zijlijn

Als hulpmiddel voor het maken van het baanplan, heb ik het ontwerpprogramma Wintrack gebruikt.
Voor kritieke maatvoering, zoals het vaststellen van de bijv. de minimale hartsafstand van bijvoorbeeld de rails of de
stijgingsgraad hiervan, kan het geen kwaad om de NEM- normen af en toe te raadplegen.

Schaduwstation.jpg
Kyllburg in H0
* Schaduwstation.jpg (329.59 KB, 743x1000 - bekeken 1430 keer.)
Kyllburg 102009.jpg
Kyllburg in H0
* Kyllburg 102009.jpg (351.96 KB, 761x1000 - bekeken 1494 keer.)
« Laatste verandering: 11 Februari 2010, 00:24:18 door Paul VT 11.5 » Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:37:37 »

In de onderste bakken komen o.a het schaduwstation te liggen, de ringleidingen , wisselaandrijvingen en wat besturingselectronica.
Het schaduwstation is bijna één op één op basis van het sporenplan in de bakken geplaatst. Alleen in de bochten is het plan aangepast.
Dit om een minimale hartsafstand tussen de sporen te kunnen garanderen. Is deze afstand te klein, dan kunnen treinen elkaar niet
passeren in de bochten. Het schaduwstation kan straks maar in één richting bereden worden. (van rechts naar links)
Hierbij wat foto's van het inrijspoor naar het lager gelegen schaduwstation en het stijgende in een bocht gelegen uitrijspoor (onderste foto):

2008_1027Image0009-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2008_1027Image0009-1.jpg (105.28 KB, 800x1067 - bekeken 1351 keer.)
2008_1205Image0013-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2008_1205Image0013-1.jpg (89.28 KB, 800x602 - bekeken 1375 keer.)
« Laatste verandering: 23 Februari 2010, 17:40:46 door Paul VT 11.5 » Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #5 Gepost op: 2 Maart 2010, 23:45:20 »

Later komen op de onderste bakken de bovenste te staan.Om ook in het donker nog wat te kunnen zien,
heb ik tussen de bakken LED-verlichting ingebouwd. In dit geval de enige echte Kruitvat LED's. Cool
Mooi warmwit van kleur en bijna overal voor te gebruiken. Ik zelf sluit ze hier rechtstreeks
aan op wisselspanning. Dit icm met een antiparallel diode en de benodigde voorschakelweerstand.  
Zie hieronder voor het resultaat:


2009_0509Image0007-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0509Image0007-1.jpg (49.1 KB, 800x600 - bekeken 1343 keer.)
2009_0515Image0023-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0515Image0023-1.jpg (56.68 KB, 800x602 - bekeken 1325 keer.)
2009_0515Image0032-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0515Image0032-1.jpg (43.44 KB, 800x602 - bekeken 1204 keer.)
« Laatste verandering: 2 Maart 2010, 23:51:00 door Paul VT 11.5 » Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Maart 2010, 18:16:04 »

Wat me nu (pas) op valt, zijn je links naar de Wiki onderwerpen.  Tongue

Helemaal top!  Grin

Gr. Dave
Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #7 Gepost op: 3 Maart 2010, 23:40:25 »

 Grin Mocht ik wat vergeten zijn....dan hoor ik het wel..

In principe zou de hele baan bestuurd worden met hulp van de Roco Multimaus. (De centrale) In aanvulling hierop
had ik voor de besturing van het schaduwstation aanvankelijk gekozen voor de (analoge)besturings elektronica van de firma Lauer . (middenboven op de foto) Echter, dit was o.a. uit kostentechnisch oogpunt maar toereikend voor het oorspronkelijke kleine schaduwstation.  (volgende keer meer)

Greetz, Paul

2009_0226Image0096-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0226Image0096-1.jpg (88.58 KB, 800x600 - bekeken 1344 keer.)
« Laatste verandering: 4 Maart 2010, 06:55:00 door Sander » Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #8 Gepost op: 11 Maart 2010, 23:48:10 »

Voor het besturingssysteem ging ik dus terug naar de tekentafel. Omdat het toch anders moest,
wilde ik de hele treinenloop automatiseren (inclusief sein- en wisselbesturing waarbij de baan
is opgedeeld in blokken. Op zoek naar een besturing voor kleine tot middelgrote banen, kwam ik al
snel op de Roco MM uit icm de s88XpressNetIF . Ook een defecte PC waarop het treinbesturings-
programma Koploper moest komen, was al snel opgeknapt. Smiley Voor de terugmelding maak ik
gebruik van de terugmelders van Wim Ros (Rosoft). Hier kun je meer achtergrondinformatie vinden
over terugmelding.  De bouwpakketten voor de terugmelders (S88SD16-N *) en de s88XpressNetLI
zijn eenvoudig zelf in elkaar te solderen. (Zie onderstaande pics)
« Laatste verandering: 11 Maart 2010, 23:58:29 door Paul VT 11.5 » Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #9 Gepost op: 18 Maart 2010, 23:40:27 »

Inmiddels ook de foto's van de printen weer gevonden. Op Sleutelspoor kun je nog meer aanvullende informatie vinden over deze printen.
In afwachting van wat benodigde elektronica voor het schaduwstation, heb ik een aanvang gemaakt met het aanleggen van het zichtspoor
op de bovenste bakken.In Wintrack  heb ik daarvoor eerst het sporenplan één op één uitgeprint. Dit om te kijken of het bedachte ook echt
gaat passen op de beschikbare ruimte. Dit leverde geen al te grote problemen op. Er hoefde dus weinig aangepast te worden aan het sporenplan.

Voor de geluidsisolatie in het schaduwstation maak ik gebruik van de standaard ondervloer isolatie (blauw) die je per pak bij de bouwmarkt
kunt verkrijgen. Voor het zichtspoor heb ik gebruik gemaakt van het railbedding materiaal van Woodlands. Dit materiaal is dikker
en dempt ook beter dan het blauwe spul. Daarnaast heeft het spul al redelijk de vorm van een bedding.

2009_0711Image0001_1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0711Image0001_1.jpg (88.98 KB, 800x600 - bekeken 1267 keer.)
2009_1112Image0023-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_1112Image0023-1.jpg (105.42 KB, 800x600 - bekeken 1306 keer.)
2009_0102Image0001-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0102Image0001-1.jpg (79.05 KB, 800x1063 - bekeken 1280 keer.)
2009_0604Image0032-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0604Image0032-1.jpg (92.29 KB, 800x600 - bekeken 1347 keer.)
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3551



« Antwoord #10 Gepost op: 19 Maart 2010, 11:35:46 »

Hoi Paul, ik ben ook jou baan aan het volgen al volg ik de electro maar half omdat ik daar weinig mee heb. Ik kijk vooral uit naar de landschappelijke invulling en opbouw van jou baan.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #11 Gepost op: 19 Maart 2010, 23:25:07 »

Maakt niet uit Michiel. Ieder zijn ding. Soms lijkt de invulling van het landschap verder weg dan ooit. Undecided
Maar heel langzaam kom ik in de buurt Smiley En als ik (ooit) klaar ben, begin ik gelijk aan iets nieuws. Grin

Greetz, Paul
Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #12 Gepost op: 23 Maart 2010, 23:00:32 »

Het zichtspoor kan mooi volgens plan gelegd worden op een bedje van Woodland.
De verschillende niveaus zijn inmiddels ook goed te zien.

2009_0927Image0100-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0927Image0100-1.jpg (85.4 KB, 800x600 - bekeken 1295 keer.)
2009_0927Image0104-1.jpg
Kyllburg in H0
* 2009_0927Image0104-1.jpg (87.83 KB, 800x600 - bekeken 1333 keer.)
2009_0930Image0011.JPG
Kyllburg in H0
* 2009_0930Image0011.JPG (59.56 KB, 797x453 - bekeken 1272 keer.)
« Laatste verandering: 23 Maart 2010, 23:02:15 door Paul VT 11.5 » Gelogd
Jos
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6



« Antwoord #13 Gepost op: 15 April 2010, 23:04:13 »

Je vordert goed Paul, leuk om te zien hoor en ziet er goed uit.

Groetjes,
Jos
Gelogd
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #14 Gepost op: 21 April 2010, 22:19:19 »

Ha die Jos,

Sorry voor de late reactie. Helaas verrekte weinig tijd om eea bij te houden.
Werken kost je zoveel tijd Tongue maar inmiddels een stapeltje decoders van Karst
in elkaar geprutst.Kunnen dus weer verder als ook de servo's binnen zijn.
Deze week weer nieuwe updates. 

Greetz, Paul
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Kyllburg in H0
« vorige volgende »
Ga naar: