Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 231092 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 12 gasten bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #45 Gepost op: 5 Januari 2016, 22:48:21 »

Weet je wat ik wel zou willen zijn .......... een knopjes trein ..... een knopjes trein  Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy

Gewoon in heb 6 treinen verdekt opgesteld onder de bergen. Druk ik op een knopje dan komt 1 van die treinen te voorschijn, maakt 1 cyclus een rondje dus en gaat dan weer wachten op zijn eigen spoor tot dat er weer op het knopje gedrukt wordt.

Mag maar 1 knopjes trein actief zijn, niet meer want dan loopt Koploper vast.

Van enkele knopjes treinen worden ook lok gewisseld en daarmee ook van rijrichting.

Er zijn 3 pendel treinen die rijden om en om in beide richtingen ik vindt dat een pendeltrein hoort te pendelen

Straks als alle bedrading klaar is dan wordt met knopjes treinen Blausee-Mitholz bedient zoals Bauzug en Kies treinen.
Trein gaat naar Blausee-Mitholz, ik rangeer daar mee zelf naar het Kieswerk en terug. Daarna rijdt Koploper de knopjes trein weer naar zijn plaats in de berg.

Mijn bedoeling is dus een rij baan kijken en een rangeerbaan zelf actief doen waar ik zelf kan rangeren op Blausee-Mitholz. Koploper heeft dan 1 spoor om in beide richtingen te berijden.

Gert kan nog wel aanvullen denk ik  Wink

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #46 Gepost op: 5 Januari 2016, 22:59:13 »


Mijn plan is om boven het rondrijspoor die in het zicht blijft nog een luifel boven te maken. Het talud loopt dan nog vlak door.
Ik ben nog niet zover maar hier een foto voor proef om een idee te krijgen hoe het moet gaan worden. (dit is 10 cm maar wordt 7 cm breed, iets smaller dus)
Dat wordt dus allemaal groen. De knik moet een vloeiender overgang worden
Dit is dus een oudere foto, in de achtergrond staan allemaal dingen die er niet horen.
C-rail is nu K-rail geworden dus ligt het spoor 5 mm lager, dat is weer mooi gewonnen  Wink Grin

Maar zo krijg je een enig idee van de plannen die ik in mijn hoofd heb.

Mvg, Johan

P.s. de blauwe, witte en gele knopjes zijn van de knopjes treinen.
Volgorde is nu gewijzigd maar het principe blijft het zelfde
« Laatste verandering: 22 April 2020, 20:56:34 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #47 Gepost op: 28 Januari 2016, 00:19:10 »



Voor de kijker misschien niet helemaal duidelijk maar hier is vanavond een mijlpaal geslagen  Cool

De eerste drie geschilderde wissels zijn definitief gelegd in de wisselstraat met stukken rails er bij. Als het goed is komt dat niet weer los.
Draden zijn waar nodig gesoldeerd en doorgevoerd naar de onderzijde.
Als de rails in Blausee-Mitholz allemaal gelegd zijn dan worden de servo's geplaatst en de bedrading aangesloten zover is het nog lang niet

Ik zat nog tegen een probleem aan te hikken en heb nu een besluit genomen dat het opgelost is  Grin
De overgangen van de uitneembare delen, hoe maak ik de rail overgangen .......
Wilde eerst doorslijpen op de naad maar daar heb ik bij nader inzien van afgezien. Ik kwam o.a. niet goed uit met de bielzen.

Ik heb proeven gedaan met ballast indruppelen. Houtlijm is niet aan de orde, dat wordt zo hard als beton.
Boekbinderslijm voldoet mij prima en zo ga ik het ook doen.
Indruppelen met latex (vloeibare rubber) kan ook maar dat laat mij te snel los.
Echter met latex kun je de rails wel helemaal schoon krijgen en hergebruiken.

Welnu ik heb besloten om de rail overgangen op de bekende manier te maken zoals ik tot op heden overal in het schaduwstation heb gebruikt
Eén zijde de raillassen terug schuiven dan de rail uitnemen.
Als ik die overgangstukken met latex indruppel kan ik als het deel los moet de ballast weg krabben en de rail uitnemen.
Bij herplaatsing moet het dan even opnieuw geballast worden.

De uitneembare delen worden alleen los gehaald bij verhuizing of reparatie. Voor mij voldoet deze methode van latex dan ook prima.

Dus ben ik nu definitief aan het leggen geslagen  Grin

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 22 April 2020, 20:58:32 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #48 Gepost op: 11 Februari 2016, 23:43:34 »


Ik ben op het rechte gedeelte bovenleiding portaalmasten aan het maken en plaatsen. Dat plaatsen doe ik o.a. aan de hand van deze foto.


Het begin is er.
Ik wil de masten eerst geplaatst hebben want dan pas kan ik de bedrading onder de plaat gaan aanleggen. Ook de plaats van de seinen worden al gemarkeerd.


Voor de tunnel staan twee losse masten ............


Ben de hele dag bezig geweest om deze te maken uit messing profiel.
Ze lijken schever te staan dan dat ze doen. Foto kwaliteit van de Phone laat hier een steek vallen.


Hier de seinbrug er bij geplaatst.
Natuurlijk staat het te dicht op elkaar, er is ook een mast vervallen. Maar als je er bij staat likt de verhouding veel beter dan deze foto laat zien.
Seinbrug moet trouwens nog een cm omhoog. Komt mooi uit, kan ik een connector onder maken.

Tot zover weer de knutsel praktijen.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 22 April 2020, 21:04:39 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17377


315*


« Antwoord #49 Gepost op: 12 Februari 2016, 10:24:33 »

De seinbrug moet, afgaande op de foto van het origineel, nog wel meer omhoog.
Onderkant van de seinbrug lijnt met de onderkant van de vierde 'kanteel' van de tunnelingang.
Als je 'm slechts een centimeter verhoogt, lijnt hij met de onderkant van de vijfde kanteel en dat lijkt me niet de goeie.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 12 Februari 2016, 10:31:28 »

Mooi messing-werk Johan!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #51 Gepost op: 13 Februari 2016, 01:18:03 »

Dank Jakop.

De seinbrug moet, afgaande op de foto van het origineel, nog wel meer omhoog.

Ja klopt, minimaal 15 mm omhoog. Geeft mij voldoende ruimte om de seinbrug aan beide zijden van een connector te voorzien zodat ik heb op de plaats kan steken en weer af kan halen.
Kan ik mooi de benodigde 8 of 9 draden op afwerken.
Ik heb inmiddels een bruikbare oplossing bedacht.

Ik heb de twee losse masten 2 cm terug geplaatst. Komt de verhouding net iets beter uit.
Ben wel tevreden zo.
Als de seinbrug e.d. meer vorm wat oplossing krijgen zal ik wel betere foto's maken.

Mvg, Johan.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 13 Februari 2016, 08:49:14 »

Het is inderdaad knoeien wat smoelt het beste en daar neerzetten.
Als je gaat meten ga je nat omdat de lengteschaal van het emplacement natuurlijk nooit 1:87 is.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #53 Gepost op: 13 Februari 2016, 20:33:06 »

Lang tegen aan te hikken hoe en wat ik zou maken.

De seinbrug staat op de rand van een deling. Bij het loshalen van de baan is het zeer wenselijk dat de seinbrug als eerst wordt verwijderd. Zat al heel lang te denken aan connectoren te gebruiken maar hoe .......

In eens zie je hoe het kan en ga je aan de gang. Dan gaat het ineens van zelf  Wink


Sleuf in de plaat gemaakt. Onder de sleuf zat nog wat, dat eerst weggehaald natuurlijk  Grin


Post hier boven kwamen we tot de conclusie dat de seinbrug 15 mm om hoog moet.
Deze connector op de foto is samen met de printdeeltjes 14 mm hoog.
10 draadjes kunnen door de sleuf.
Ik soldeer het huidige voetje van de seinbrug er af en soldeer de staander op de print. De pennetjes die je nog ziet worden eerst gesoldeerd en dan afgevlakt tot minimale hoogte. Daar kan ik 10 lakdraadjes op af werken, ik heb er maar 7 nodig. Reserve is dus aanwezig.

Andere kant maak ik gewoon een blinde connector alleen voor de mechanische stabiliteit.

Blokjes maak ik grijs en de hoogte wordt wel gecamoufleerd met wat groen.

Zo ga ik het doen.

Als de seinbrug niet zoveel om hoog had gemoeten dan had ik de sleuf groter gemaakt zodat het lange deel door de plaat heen had kunnen steken. De onderprint had dan aan de onderkant bevestigd geworden.

En zo prutsen we verder  Grin

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 22 April 2020, 21:22:41 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #54 Gepost op: 13 Februari 2016, 22:11:18 »

Mooie oplossing  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #55 Gepost op: 15 Februari 2016, 00:17:58 »

Dank Jakob ......... en we gaan verder ..................


10 draden aan de connector gesoldeerd. Moet je een beetje netjes doen anders passen de draden niet door de nauwe sleuf in de plaat.


Hoe soldeer ik de connector aan de seinbrug .............. In eens krijg je een ingeving. Printplaatjes op elkaar stapelen waar de pennetjes in de gaatjes kunnen verdwijnen  Cool Spul staat mooi vlak zo en .... stabiel  Duim omhoog


Nog voor het solderen nog even laten zien. Op die 10 soldeereilandjes kunnen de lakdraden die van uit boven de seinbrug komen op afgewerkt worden dat is pas veel later aan de orde Minimum draden is 7 als je alle massa kan combineren. Ik heb dus 3 extra dus kan nog wat vogelen als het zou moeten.
Als de lakdraden gesoldeerd zijn een dun laagje lijm er over, schilderen en je ziet er niks van is mijn gedachte ......


Aan de andere zijde alleen mechanische bevestiging. Aan deze connector dus geen bedrading aan gesoldeerd.
Als de seinbrug staat iets lijm onder het blokje .... klaar  Grin

Ik had belooft betere foto's te maken als het e.a klaar was, bij deze.


Seinbrug 14 mm omhoog gebracht d.m.v. de connector. Met 2 handen pak je hem er zo af en zet je hem ook zo weer neer  Cool connectoren blokjes worden vanzelf weggewerkt bij aanleg van de scenery.
Tevens mooi de twee losse masten te zien.


Verder kan ik niet even komen want dan is de stroom op  Cheesy
Links onder dat loshangende plaatje is de aansluiting voor het verder leggen van de ringleidingen t.b.v. de wissel servo's zat dus net waar de sleuf moest komen
De 10 draden goed te zien dat die doorgevoerd zijn naar de onderzijde.


Een overzicht zoals het er nu bij ligt. Masten geplaatst. Bedrading hangt nog los. Nu ga ik eerst bekijken waar precies de seinen geplaatst moeten worden.
Dat dus allemaal om te voorkomen dat als jet het later zou doen bedrading in de weg zou zitten die je net gemaakt hebt.
Tevens maar even een shovel gehuurd en die aan het werk gezet  Grin Duim omhoog

Tot zover weer.

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 23 April 2020, 09:47:55 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17377


315*


« Antwoord #56 Gepost op: 15 Februari 2016, 00:43:15 »

Indrukwekkend Johan!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 15 Februari 2016, 06:25:58 »

Regel 1 voor modelbanen in verdiepingen: bedrading van het bovenste niveau komt altijd op de meest ongelukkige plaats op het onderste niveau terecht.  Tongue

Mooie oplossing zo Johan. Waarom wil je hem er eigenlijk zo makkelijk verwijderbaar hebben?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #58 Gepost op: 15 Februari 2016, 09:37:00 »

Je kan de volledige constructie van de seinbrug toch gebruiken als massa?

Gelogd

mvg,
 Sander
Herm Jan
Newbie

Offline Offline

Berichten: 34


« Antwoord #59 Gepost op: 15 Februari 2016, 09:57:49 »

ziet er goed uit
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: