Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 212170 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #15 Gepost op: 20 Oktober 2015, 19:19:31 »

Hallo Jakop,

Tsja er is mooi gereedschap voor te koop. Kun je ook zelf maken trouwens (misschien doe ik dat nog wel een keer)

Maar met huis tuin en keuken gereedschap lukt het ook, mits je weet wat je doet en er gevoel voor hebt.


Wielen hoor je los te trekken met een pullytrekker.
Ik leg het motortje op strippen zodat de wielen vrij liggen en tik met een pennetje (dunner dan de as) en een hamertje het asje uit het wiel. Geen mokers gebruiken gewoon klein hamertje en licht tikken dan komt het echt wel los.


Wielen persen die ok maar en bankschroefje (vele zullen  Shocked Shocked Shocked kijken  Grin )
Geen afgeleefd bankschroef gebruiken maar één die altijd netjes behandeld is. Dan is de speling minimaal. Aluminium bekjes inleggen en dan met beleid werken.
Kijken wat je doet en met gevoel krijg je het wiel absoluut recht en slingervrij op de as geperst.
Ik heb maar 1 paar handen dus om de foto te maken hangt het motortje hier nu omlaag. Als ik pers houd ik het motortje met 1 hand recht zodat allen het wiel geperst wordt en het frame vrij is van de bankschroef.
]
Ook 2-rail wielen waar de speermaat van 14,3 naar 14 mm veranderd moer worden gaat op dezelfde manier.
In de alu bekjes zit in de midden wel een V-groefje maar die is te klein om het puntjes van de assen op te vangen. Met een boortje is daar ruimte geboord zodat het puntje vrije ruimte heeft.

Met wat ik hier laat zien geld: kijk/weet wat je doet, werk met beleid  en meten is weten. Ik heb dus een digitale schuifmaat (nee niet waarmee ik gesoldeerd heb dat was een oude schuifmaat) om de speermaat precies op te meten.

Wat het smeren van die tandwielen betreft. Die tandwielen draaien langs elkaar heen, als je dat te veel smeert gaat dat kleven en zwaar draaien. De kunst is om de tanden goed te smeren en het vlak spaarzaam.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 20 April 2020, 21:13:20 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 20 Oktober 2015, 20:12:15 »

Dank je voor je antwoord Johan,
De goeie ouwe bankschroef wordt hier voor hetzelfde doel gebruikt. Bij wielen met lagerpunten gebruik ik 2 ronde busjes die tegen de wielen aan duwen.
Ik heb nog nooit een reden gehad wielen van een as te halen, dus ook nog nooit eens over nagedacht hoe dit te doen. poelietrekkers heb ik wel, echter een beetje veel te groot voor dit werk  Grin
Die ringetjes zijn een goede reden dit eens te proberen op jouw manier. Die speling met de half op elkaar grijpende tandwielen heb ik meer dan eens kritisch bekeken.
Nu ben ik toch bezig met de revisie van een serie Märklin loks, wellicht bij de volgende, als die uit elkaar ligt, eens naar kijken en oplossen.
Heeft dit uitvullen van de assen nog invloed op het 'lawaai' van de aandrijving?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #17 Gepost op: 20 Oktober 2015, 20:26:33 »

Hallo Jakop

Heeft dit uitvullen van de assen nog invloed op het 'lawaai' van de aandrijving?

Niet direct, op den duur wel denk ik omdat de tandwielen niet scheef wegslijten dus rechter op elkaar blijven draaien.
Lawaai wordt dus niet minder maar zal minder snel toenemen (is mijn redenatie)

Heb even gekeken. Asje is 2,5 mm. Ik heb een ringetje gebruikt voor M3. 0,5 mm dik en buiten diameter van 6,8 mm (normaal zijn de ringetjes voor M3 rond 8 mm)
Je zou ook kunnen kijken voor een ringetje M 2,5 maar ik weet zo niet of die 0,5 mm dik is.

Succes met de ombouw!

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #18 Gepost op: 20 Oktober 2015, 20:34:40 »

Jakop, nog een opmerking.

Er wordt wel eens gezegd dat die assen van Marklin zoveel speling hebben om de bogen door te komen.
Dat is in mijn ogen lariekoek. Die drie-asser waar ik de vulringetjes geplaatst heb rijdt prima en probleemloos door R1 = 360 mm.

Bij stoomloks kan ik mij nog iets bij voorstellen maar draaistelloks is die vele speling onnodig.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 20 Oktober 2015, 20:39:20 »

Mee eens. Zat ik net al aan te denken dat die speling i.i.g. daarvoor niet nodig is.
Eens zoeken in mijn ringetjesarsenaal...zal wel weer ongelooflijk veel andere maten hebben en de voorraad 'noodgedwongen' moeten uitbreiden  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #20 Gepost op: 21 Oktober 2015, 00:29:02 »

Ik heb een videootje gemaakt van de koppeling beweging. Ik hoop dat het een beetje te zien is het licht is matig en AF is af en toe de weg even kwijt.
Ik rij hier over het rondrijspoor en daar komt de trein een korte poot van een meegebogenwissel tegen. Dat is een kort stukje R1=360 mm. Je ziet dat de Rola wagen het daar even moeilijk heeft.
Op de gewone rit met Koploper komt de Rola dit spoor niet tegen en zijn de bogen allemaal R2=420 mm

https://www.youtube.com/watch?v=cqKB9Ust7Po&feature=youtu.be

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #21 Gepost op: 21 November 2015, 00:10:59 »

Ik val er maar midden in, jullie weten inmiddels al wel dat ik Blausee-Mitholz in model aan het maken ben.

Ik ben zelf technisch aangelegd en niet zo'n scenery man.
Ik help mijn kameraad Harry met de techniek en Harry help mij met de scenery.

Maar ik heb nu zelf het voetgangers tunneltje gemaakt en wel op mijn manier  Wink





Het voorbeeld.


Stroken printplaat materiaal gezaagd en gefreesd en daar een trap van gelijmd.


Bodem is ook printplaat materiaal, zijwanden zijn verf roerstokjes en het geheel m.b.v. aluminium hoeklijn samen gebouwd tot een tunnelbak.


Goed luisterend naar de adviezen van Harry de tunnelbak op kleur gebracht met Vallejo verf.


Hier alles nog los om te kijken hoe het staat. Dak is ook van printplaat materiaal, preisers staan nog los en er zijn 3 ledjes aangebracht voor de verlichting die hier voor het eerst op proef branden.


Tunnelbak hier op zijn kop definitief onder de plaat gemonteerd.
Elektronica is een regelbare voeding waarmee ik de ledjes op de gewenste lichtsterkte kan inregelen.


Alles op zijn plaats, onder Mitholz bevindt zich het schaduwstation.


Het schaduwstation wordt gedicht met een voorzet talud (dat had ik al gemaakt) In het talud heb ik een bakje gemaakt waar de tunnel in uit moet komen en de trap en wachthuisje gemaakt moet gaan worden. Hier is de opening in het bakje gemaakt en op zijn plaats gezet.
Tunnelportaal wordt verder op het wegneembare deel uitgewerkt.


Deze foto geeft een beter overzicht zoals het gemaakt is.
Rail e.d. zijn weggehaald i.v.m. de bouw.
Volgende stap is kurk voor de railbedding definitief leggen.
Het talud wordt in het bakje verder opgewerkt met schuimblokjes en gips.


Ik heb ook al een proefstukje voor het perron gemaakt.
Als de railbedding ligt is dat de volgende stap om het perron in zijn geheel te maken.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 26 April 2020, 09:57:38 door Jefftrack » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #22 Gepost op: 21 November 2015, 00:27:37 »

Leuk gedaan Johan!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #23 Gepost op: 21 November 2015, 10:34:31 »

Ziet er inderdaad leuk uit. Tipje: maak de wanden van de tunnel iets smeriger en wat matter, zoals in werkelijkheid. Nu glimt de tunnel nog wat te veel en ziet er te nieuw uit.

Groet,
Ruud
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #24 Gepost op: 21 November 2015, 11:05:43 »

Heren dank!

@Ruud, als dit stukje helemaal klaar is zal Harry het geheel weatheren. Dit is inderdaad nog te clean maar je moet toch ergens beginnen  Grin  Op de foto's zie je de tunnel zelf beter dan ik het echt.
Leds branden nl minimaal alleen op de foto's wordt dat opgehaald.
Komt dus goed  Wink

Voor wie niet weet het gebouw station Blausee-Mitholz is gemaakt door Harry.

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #25 Gepost op: 21 November 2015, 11:59:58 »

Ik heb het stationsgebouw van Harry met eigen ogen gezien en het is een staaltje vakmanschap.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #26 Gepost op: 21 November 2015, 12:29:45 »

Gaaf Johan!!!

Ik moet hier ook nog een verkeerstunnelbak maken maar kom er even niet uit wat de beste manier is.

Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 21 November 2015, 12:48:04 »

 Duim omhoog  Duim omhoog  Duim omhoog

Ik ben zelf ook aan het tunnellen, maar jij gaat een stapje verder! De hele tunnel is er!
Prachtig Johan
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sobat Kras
Newbie

Offline Offline

Berichten: 13



« Antwoord #28 Gepost op: 21 November 2015, 12:49:19 »

Ziet er netjes uit. We houden het in de gaten.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #29 Gepost op: 21 November 2015, 14:55:47 »

Hé Sobat, leuk jou hier ook te zien.  Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: