Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 231705 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #90 Gepost op: 10 Juli 2016, 01:34:24 »

Was toch niet zo mooi weer als dat men voorspeld had dus ................ ga ik vrolijk verder  Grin


Als eerste een printplaat met messing buisje gesoldeerd.
Afgelopen beurs Intermodellbau te Dortmund had ik bij Frohmann een keramische plaat gekocht. Deze is geschikt voor solderen en kan tot 1200 graden verdragen. Solderen met de vlam doe ik nog niet maar solderen met de bout doe ik wel veel. Voordeel is dat je het werkstuk met bijbehorende pennetjes kunt fixeren.
Ik ben er erg wijs mee  Cool


Mechaniek en servo gemonteerd. Ik had van een goede kennis ooit een PiCommIT servo steun cadeau gekregen. Die kwam mij bij dit wissel goed van pas  Cool


De helling wordt steeds hoger dus moet de servo steun ook hoger worden. Ik had nog een stukje aluminium hoeklijn 30x50 mm liggen.
Hier is de rug van 50 mm diep ingespannen en wordt de servo uitsparing gefreesd.


Omdat de steun dicht bij een schaduw spoor kom te staan wordt er nog een hoekje van 11 mm weg gefreesd.
De voet moet wel langer blijven om een bevestiging schroefje kwijt te kunnen.


Hier de gefreesde steun met servo gemonteerd. De naast liggende sporen zijn opstelsporen voor knopjes treinen wat knopjes treinen zijn wordt eerder in dit topic uitgelegd
Er is voldoende vrije ruimte dat een lok er zonder risico langs kan.

Overzicht van de overloop wissels.
In tegen stelling tot de andere overloopwissels zijn hier de servo's aan de bergzijde geplaatst. Kon allemaal net.
Ik heb de helling tussen de sporen grijs geschilderd.
Stelt niks voor maar oogt wel beter. wil eerst een lange tijd zonder ballast proef rijden en het oog wil ook wat toch?

Tot zover weer de update van de vorderingen.

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 23 April 2020, 20:17:14 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #91 Gepost op: 10 Juli 2016, 03:51:15 »

Custom made! 
Om maar eens iets te roepen in de taal die ik momenteel de hele dag bezig.
Super strak Johan  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #92 Gepost op: 11 Juli 2016, 22:41:13 »

Dank je Jakop. maar we gaan verder.

Soms heb je wel het idee hoe je iets wilt maken maar de uitvoering weet je nog niet precies.
In eens sta je s'morgens om 5 uur te zagen en te boren omdat je een ingeving hebt gehad ..............  Grin

Nu zijn de wissels van het Kieswerk aan de beurt


Het inrij wissel van de hoofdbaan naar het Kieswerk ligt net op de rand van een scheiding twee bakken.
Op ieder bak staat een steun voor de boog in de helling rails is nog niet door gezaagd op de scheiding, dat gebeurd pas als het echt nodig is bij demontage van de baan
Op de foto is een standaard printplaat te zien die met 4 schroeven/moeren M2 onder de houten plaat is bevestigd.
De printplaat is dus al gefixeerd en bij de steller zijn twee gaatjes rond 1mm geboord op de uiterste stand van de slagen van de wisselsteller waar dadelijk de steldraad door komt.


Na demontage van de printplaat wordt het e.a uitgemeten. Lijnen worden even ingekrast en diverse overbodige vlakken worden later weggezaagd.


De printplaat in vorm gezaagd en 5 servo houdertjes gefreesd. De bemating is afwijkend van de standaard houders die ik maak.
In tegenstelling tot de standaard houders zijn hier de servo houders van M2 draad voorzien om de servo te bevestigen. Bij standaard houders die ik maak is dat boren rond 2,5 en boutje/moertje M2
Er komen 4 wissels in aanmerking voor deze constructie en de vijfde houder is voor reserve.


Servo houder wordt in positie op de printplaat gelijmd en het messing buisje wordt op in H profiel van 3 mm gelegd en gesoldeerd zodat het buisje vrij ligt van de printplaat.


Servo en steldraad gemonteerd. Hier zien we de reden dat het buisje vrij ligt van de printplaat om het servo armpje met draaipunt bewegingsruimte te geven.


Van boven bekeken. We zien dat het buisje iets in een boogje ligt.
Dat is expres gedaan om dat anders de servo niet op die plaats geplaatst kon worden. Bij de andere drie wissels kunnen de buisjes wel recht blijven. Dit werk overigens prima zo.


De complete aandrijving gemonteerd. De gaten waren al geboord dus de positie was al bekend. Gewoon een kwestie van monteren.
De hoogste trein (Rola) kan net onder de steunen van de helling door. We zien dat de servo daar nog iets boven ligt dus geen enkel probleem.
We zien nu ook waarom het buisje iets in een boogje moet liggen, servo zit tegen de steun van de helling aan.
Mechaniek heeft even proef gedraaid servo bedrading moet nog netjes afgewerkt worden.


Foto op ooghoogte. Steldraad heb ik voor de foto nog even langer gehouden maar is al op lengte geknipt.
Hier kun je zien dat je met een schroevendraaiertje bij de servo kunt komen. Doordat in de servo houder M2 is getapt is bij defect de servo te vervangen zonder alles weg te hoeven slopen.
Daar is dus over nagedacht  Wink

De laatste 3 servo's worden ook met deze constructie onder de baan geplaatst.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 20:28:34 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #93 Gepost op: 14 Juli 2016, 00:30:06 »


Voor het tweede wissel van het Kieswerk een prefab servo mechaniek gemaakt.

Idee met trekstang en messing buisje had ik al langer. Het messing buisje zou ik op messing strip solderen en de servo los bij plaatsten. Zie overloop wissels methode
Begin deze week echter kreeg ik plots het idee om alles kant en klaar op printplaat uit te lijnen en te monteren en dan op de reeds geboorde gaten te plaatsen.
Prefab methode werkt m.i.z. makkelijker voor deze wissels ....zo gezegd zo gedaan  Grin


Prefab servo techniek gemonteerd. Ook hier voldoende vrije hoogte voor in de schaduw passerende treinen.


Beide servo mechaniekjes bij elkaar in beeld. Draden netjes langs de steunen naar beneden geleid.


Beide wissels op oog hoogte gezien.
Aan de voorzijde zal het later dicht gemaakt worden met landschap.

Rest nog twee wissels van Blausee-Mitholz zelf die volgens prefab methode geservoriseerd moeten worden.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 20:33:33 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #94 Gepost op: 14 Juli 2016, 05:25:54 »

Hmmm.......geservoriseerd....interessante term  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #95 Gepost op: 14 Juli 2016, 22:04:44 »

Vindt ik zelf ook  Grin

Na alle geservoriseer ......  Wink even ontspannen  Cool Duim omhoog


Inmiddels is de bedrijvigheid bij het Kieswerk weer hervat.
De wagens van de Ae 6/8 205 worden geladen terwijl de Ae 8/8 273op het nevenspoor staat te wachten op zijn beurt.
De SBB Ae 6/6 is reeds vertrokken met geladen Railpro's richting Spiez.

Ik heb het witte gips een kleurtje gegeven na eerst met een voorstrijkmiddel te hebben behandeld. In de achtergrond Woodland aarde kleur. Daar komt veel groen en bomen dus is dit een goede basis.
Tussen Kieswerk en hoofdbaan meer steen grijs. Ook daar komt struiken en groen maar de ondergrond is echt steen achtig.

Het hoekje begint te groeien .......

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 20:35:26 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #96 Gepost op: 18 Juli 2016, 23:13:26 »


Nog net voor de aankomende tropische hitte de laatste twee prefab servo mechanismen gemaakt.
Duidelijk te zien dat voor elk wissel op maat gemaakt is.




Het wissel aan de boogzijde van het station waar het van 3 sporig weer naar 2 sporig gaat of anders om  Wink




Het wissel bij het station wat naar het voormalig munitie depot leid.

Servo decoders worden na het tropen reces geplaatst en aangesloten  Wink Grin

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 20:43:02 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #97 Gepost op: 2 Augustus 2016, 22:04:00 »

Het is inmiddels weer fijn knutsel weer dus ben ik ondanks enige lichamelijke ongemak weer aan de slag gegaan.

Bedrading van de servo's aangelegd en alles functioneert.
Kom ik tot de ontdekking dat ik ergens een draad aan een stopmelder vergeten ben. Waarschijnlijk moet een deel nog even los.


Ben bezig met de puzzel van Track Control.
Eerst maar eens uitleggen en bestuderen.


Betreft het systeem van Uhlenbrock op basis van Loconet.
Links onder de Loconet aansluit module. De verbinding tussen de Loconet module en het bedieningspaneel zelf is maar een drie aderige draad. Dat spreekt mij wel aan.
Eigenlijk is het systeem een digitaal systeem binnen digitaal  Cool


Heb het spul al enige jaren liggen. Destijds voor een prikkie aan kunnen schaffen. Heb toen flink mee gestoeid om te kijken hoe dat werkt en dat beviel mij wel. Zit een prima handleiding en software om te programmeren bij.


Dit is de lay-out die ik voor ogen heb. Je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt. Seinen heb ik gelaten voor wat het was, die pas ik niet toe.
Met 8 wissels kan ik lekker rangeren van Mitholz naar het Kieswerk v.v. Verder zijn er 15 punten waar met rood aangegeven wordt welk spoor bezet is. Tevens kan ik zien in geel welk spoor Koploper in gebruik heeft voor een rijweg.
De Track Control modules reageren rechtstreeks op de Loconet terugmelders.
Nu mijn modelbaan technisch gereed is zijn alle wissel adressen en terugmeld codes bekend en kan ik nu Track Control programmeren.

Ik verveel mij de komende tijd dus niet  Wink Grin

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Antwoord #98 Gepost op: 2 Augustus 2016, 23:00:50 »

Interessant Johan. Ben heel benieuwd hoe het wordt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #99 Gepost op: 3 Augustus 2016, 23:58:01 »

Wel Gert, blijf het volgen ........

Uit een ander topic ..................
Ik heb het helemaal gehad met de weergoden!


Vindt het niet erg Gert, lekker knutsel weer  Duim omhoog

Maar ja ..................
Enige tijd geleden was ik bezig met het spoor van het Kieswerk. Daar zit een los uitneembaar stukje in wat ik met een 9-polige stekker doorverbindt.
Heb enkele kabels met 9-polige RS232 stekkers o.a. voor verbinding tussen IntelliBox en PC lange tijd niet meer gebruikt
Voor het programmeren van Track-Control heb ik PC icm met IB nodig.


Laat ik nu van de verkeerde kabel de stekker er afgeknipt te hebben  Shocked Shocked Shocked
Ik kon dus eerst weer uitvogelen hoe het aansluitschema voor de IB was en daarna een 9-polige RS232 stekker aan de kabel solderen ............

Maar goed het werkt weer  Duim omhoog Cool

Enkele jaren geleden heb ik mij verdiept in TC maar dat is allemaal weer weg uit mijn geheugen.
Heb dus de hele avond besteed ...... hoe werkt dat programmeren ook al weer. Na lange tijd vogelen ben ik er weer uit hoe het werkt  Grin


Je hebt bij TC actieve en passieve elementen. In de midden is een actief element. Betreft hier UH 69220 wissel module.
Met deze wissel module kun je alle mogelijke denkbare wissel configuraties maken. Gewone wissel zo als hier, 3-weg wissels, DKW en Engels wissels met 1 of 2 aandrijvingen ect.
Links en rechts zie je passieve elementen voor het uitlichten van het spoor. Kan naast uit ook geel zijn voor rijweg indicatie. Dat geel schakelen wordt gedaan met een magneet artikel adres wat je toekent.
De passieve elementen worden vanuit een actieve element bestuurd.
Dat kan dus aan beide zijden.


Hier geeft het linker passieve element rood aan d.m.v. een bezetmelding via Loconet. Rood overrulet geel. Haal je de bezetmelding weg dat wordt het weer geel.
Geel kun je dus ook aan en uit schakelen.
Wat ik ga doen is als Koploper een rijweg heeft geclaimd geel en de trein de terugmelder aanrijdt schakelt de ECoS met een rijwegschakeling in de ECoS het geel uit d.m.v. de zelfde Loconet terugmelding. Als de trein dat weg is, is het geel uit.


Zo ziet het er uit met een paneelblokje er op.

Duidelijk te zien is dat straks het hele paneel werkt op 1 kabeltje van 3 draadjes  Cool

Nu moet ik alle wissel adressen en terugmeld nummers op papier zetten.
Adressen voor de passieve elementen bedenken en dan programmeren.

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #100 Gepost op: 4 Augustus 2016, 23:56:37 »

Even een stukje geschiedenis.
Ik ben met Marklin digitaal begonnen. Toen was alleen nog maar Motorola-1 beschikbaar.
Het Elektronica hobbyblad Elektuur kwam met een zelf bouw digitaal systeem "Edits" wat in feite compatible was met Marklin digitaal.
Om niet in conflict Marklin te komen hebben ze het e.a. verdraaid in diverse aansluitingen. Wissel en sein decoders bleven wel compatible.

Ik mocht graag knutselen dus heb ik des tijd diverse Edits printjes gebouwd.
Terugmeld prints S88 zijn door mij zelf aangepast zodat ze gelijk zijn aan de fabrieks S88.
Diverse Edits terugmelders functioneren nog steeds onder "Blausee-Mitholz" via HSI-88 interface van LDT.

Later ben ik voor het station Blausee-Mitholz verder gegaan met de nieuwere techniek Loconet terugmelders. Dat kon omdat ik inmiddels een ECoS had voorzien met Loconet adapter .
De uitlezing van Track-Control geschied dan ook via Loconet terugmelding. De HSI-88 met Edits terugmelders gaan er volledig buiten om heen en worden dus niet gezien.

Andere Edits printen zoals wissel en schakeldecoders belanden in de rommelbak door de komst van de servo techniek.

Aan beide zijden van het Track-Control bedieningspaneel zitten uitlicht punten waarbij geen Loconet terugmelding beschikbaar is.
Daar zit alleen de oude S88 Edits techniek.


Om de uiteinden toch van Loconet terugmelding te voorzien grijp ik terug naar oude Edits Schakel-/Lichtseindecoder die ik ooit gebouwd heb maar al jaren in de rommelbak ligt. Nu komt deze oude techniek weer goed van pas.

Wat is het plan? Koploper leest uiteraard via de HSI-88 de Edits terugmelders uit. Via "speciale acties" in Koploper kan ik een wissel/sein adres aansturen met een Edits terugmelding.
Welnu wordt de betreffende melder aangereden schakelt een relais van de Edits en wordt een Loconet bezetmelder bezet gemaakt.
Valt de Edits terugmelder af dat wordt het signaal geinventeerd en laat Koploper via een speciale actie de Loconet terugmelding ook afvallen.

D.m.v. oude techniek wordt straks toch het juiste beeld op het bedieningspaneel weergegeven.
Heb het e.a getest en werkt prima  Cool

Ik ga nu eerst die Edits schakeldecoders onder de baan prutsen zodat die adres en meldpunt gegevens bekend zijn.

Als alles rond is en op papier staat kan ik alle actieve elementen van Track-Control programmeren om daarna het paneel in elkaar te zetten.

Ik heb trouwens nog enkele passieve elementen in bestelling staan. Zodra ik die heb kan ik daadwerkelijk aan het bedieningspaneel beginnen om die te completeren.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #101 Gepost op: 5 Augustus 2016, 09:24:18 »

Ik begrijp de exacte techniek niet, dat gaat me boven de pet, maar dat je met een omweg en hulp van de speciale acties van Koploper je doel bereikt dan weer wel!  Grin
Mijn eerste digitale stappen zijn veel recenter, 27 januari 2009 lees ik even terug en zijn geheel via Loconet, wat me zeer bevalt mag ik wel zeggen!  Duim omhoog
Al had ik destijds dat nog niet in de planning zie ik ook.. (Loconet dus)
« Laatste verandering: 5 Augustus 2016, 09:25:58 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 121


« Antwoord #102 Gepost op: 5 Augustus 2016, 09:50:59 »

Hier nog een gebruiker van de oude Edits spullen, mijn terugmeldsysteem is helemaal Edits, 90 punten en nog twee printen liggen, geen ombouw nodig, een aantal wissel decoders doen het na 20 jaar nog steeds.

Groet, Anne W
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #103 Gepost op: 6 Oktober 2016, 10:37:16 »

Sinds de vorige post is er veel gebeurd. We hebben een hitte golf gehad en mijn PC is gehackt wat uiteraard invloed heeft gehad op de voortgang van de vorderingen op Blausee-Mitholz ..................

Maar ik heb ook een rigoureus besluit genomen. Ik heb de HSI-88 van Lifinstki vervangen door Loconet modules s88LN van Rosoft. Alle terugmelders zijn dus nu Loconet terugmelders geworden.
Waar ik tegen opzag was de terugmelders aanpassen in Koploper maar dat bleek een fluitje van een cent te zijn. In Koploper kun je terugmelder units hernummeren wat in alle parameters wordt doorgevoerd. Bleek 5 minuten werk te zijn en daarna kon ik rijden  Cool

Daar het station Blausee-Mitholz met de boog definitief gelegd is met infra worden de rij mogelijkheden groter maar dat moet Koploper wel verteld worden.
Door toevoegen van 1 blok kon ik de overloopwissels in de treinenloop gaan gebruiken.
Heb in het staion Blausee-Mitholz nu ook 2 blokken ingevoegd waarmee ook daar nu treinen stoppen. Ik ben dan ook zeer tevreden met de uitbriedingen.

Doordat de PC gehackt is kan ik even geen foto's plaatsen maat het treinverkeer is dus weer opgang gekomen  Cool Grin

Met het Track-Control paneel was nog een klein probleempje maar dat is ook opgelost. Nu alle melders bekent zijn in Blausee-Mitholz en goed werken staat het paneel nu met stip boven aan om mee verder te gaan.

Tot zover de vorderingen.

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #104 Gepost op: 8 Oktober 2016, 06:23:54 »

Wat is Koploper toch een geweldig mooi programma  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: