Wel Gert, blijf het volgen ........
Uit een ander topic ..................
Ik heb het helemaal gehad met de weergoden!
Vindt het niet erg Gert, lekker knutsel weer
Maar ja ..................
Enige tijd geleden was ik bezig met het spoor van het Kieswerk. Daar zit een los uitneembaar stukje in wat ik met een 9-polige stekker doorverbindt.
Heb enkele kabels met 9-polige RS232 stekkers o.a. voor verbinding tussen IntelliBox en PC
lange tijd niet meer gebruiktVoor het programmeren van Track-Control heb ik PC icm met IB nodig.
Laat ik nu van de verkeerde kabel de stekker er afgeknipt te hebben
Ik kon dus eerst weer uitvogelen hoe het aansluitschema voor de IB was en daarna een 9-polige RS232 stekker aan de kabel solderen ............
Maar goed het werkt weer
Enkele jaren geleden heb ik mij verdiept in TC maar dat is allemaal weer weg uit mijn geheugen.
Heb dus de hele avond besteed ...... hoe werkt dat programmeren ook al weer. Na lange tijd vogelen ben ik er weer uit hoe het werkt
Je hebt bij TC actieve en passieve elementen. In de midden is een actief element. Betreft hier UH 69220 wissel module.
Met deze wissel module kun je alle mogelijke denkbare wissel configuraties maken. Gewone wissel
zo als hier, 3-weg wissels, DKW en Engels wissels met 1 of 2 aandrijvingen ect.
Links en rechts zie je passieve elementen voor het uitlichten van het spoor. Kan naast uit ook geel zijn voor rijweg indicatie. Dat geel schakelen wordt gedaan met een magneet artikel adres wat je toekent.
De passieve elementen worden vanuit een actieve element bestuurd.
Dat kan dus aan beide zijden.
Hier geeft het linker passieve element rood aan d.m.v. een bezetmelding via Loconet. Rood overrulet geel. Haal je de bezetmelding weg dat wordt het weer geel.
Geel kun je dus ook aan en uit schakelen.
Wat ik ga doen is als Koploper een rijweg heeft geclaimd
geel en de trein de terugmelder aanrijdt schakelt de ECoS met een rijwegschakeling
in de ECoS het geel uit d.m.v. de zelfde Loconet terugmelding. Als de trein dat weg is, is het geel uit.
Zo ziet het er uit met een paneelblokje er op.
Duidelijk te zien is dat straks het hele paneel werkt op 1 kabeltje van 3 draadjes
Nu moet ik alle wissel adressen en terugmeld nummers op papier zetten.
Adressen voor de passieve elementen bedenken en dan programmeren.
Mvg, Johan