Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 231392 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #105 Gepost op: 8 Oktober 2016, 07:30:19 »

Ik neem aan dat deze uitspatting een gevolg is van een geslaagde rij-sessie op zolder?  Grin

Ik denk dat ik eigenlijk nog maar een fractie gebruik van KL wat er mogelijk is, maar deel je mening!  Duim omhoog

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #106 Gepost op: 9 Oktober 2016, 10:57:11 »

Helemaal Goed Jakop  Wink Grin

Ik schrijf nu de bediening van Blausee-Mitholz met vaste routes met als startpunt Blausee-Mitholz. Dat heeft als voordeel dat ik daar makkelijk van tractie kan wisselen als ik dat wil.
Verder nog allerlei truukjes bedacht en uitgevoerd maar het voert te ver om dat hier allemaal te beschrijven.
Jij als Koploper gebruiker weet dat je het moet ervaren het werken met Koploper, dat kun je niet uitleggen  Wink Cheesy snachts rond 03:00 in eens een kreet .... eurekaaaaaa..... stuif het bed uit, modenbaan en Koploper opstarten .... kijken of het wil .... dan rustig verder slapen om het de volgende dag verder uit te werken  Wink Cheesy Cheesy Cheesy

Door veel te rijden en knutselen aan Koploper en de baan zelf wordt het steeds leuker in Blausee-Mitholz land  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Schaal: H0
Systeem: Digitaal

« Antwoord #107 Gepost op: 9 Oktober 2016, 12:02:41 »

Ik hoor een rijdag bij Johan aankomen...... Grin

mvg,
 Sander
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #108 Gepost op: 14 Oktober 2016, 22:21:37 »

Rijdag .....? heb elke dag rijdag hier  Grin Duim omhoog

Maar ehu zat nog eens te puzzelen en te mijneren met de omlopen en zo........
Ik zie nog een mogelijkheid om voor de Aushub trein waar van de lok er afloopt een ander wacht kopspoortje te maken.
Dat maakt een kopspoortje vrij wat ik eventueel met wat breek werk kan verlengen. Naast Aushub, Cement en Regional-Guterzugen zou ik dan ook nog een werktreintje Bauzug kwijt kunnen als knopjestrein die Blausee-Mitholz bedient.

Dan moet je aan zoiets denken. Hier in Ausserberg maar Bauzugen komen overal op de lijn voor dus ook op Mitholz  Wink
Dit lokje heb ik van Roco. Trekt alleen niet meer dan 2 wagonnetje de helling op maar meer hoeft van mij ook niet.

Dan is mijn wens geheel vervult van wat ik altijd voor ogen heb gehad en is het plaatje rond  Cool

Ik heb ter plaatse nog een uitgang op een servo decoder vrij. Servo heb ik nog wel alleen nog een wissel scoren. Rails is ook nog voldoende aanwezig en ter plaatse is ook nog een melder met enige vrije poorten.
Enige echte investering is 1 wissel.

Gaat gebeuren en heeft nu prioriteit nummer 1  Cool  Duim omhoog

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 20:44:44 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #109 Gepost op: 15 Oktober 2016, 07:26:16 »

Durven breken Johan, als je verbetering ziet!  Duim omhoog
Heb ik dit voorjaar ook gedaan en geen spijt van.

« Laatste verandering: 15 Oktober 2016, 08:01:45 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #110 Gepost op: 15 Oktober 2016, 07:34:14 »

vergetering

Wasda? Grin

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #111 Gepost op: 15 Oktober 2016, 08:03:57 »

Dat is nieuw-Nederlands...dat krijg je als je in het buitenland woont  Grin
Ga je ook wasda roepen en zo   Tongue

Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #112 Gepost op: 15 Oktober 2016, 09:10:40 »

Wat is er mis met de Wisconsin Association of School District Administrators dan? Grin

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #113 Gepost op: 15 Oktober 2016, 10:39:52 »

Vergetering: Een schijnbare verbetering die in de praktijk niet als dusdanig kan worden aangemerkt omdat men na een briljante inval de volgende dag is vergeten hoe deze bewerkstelligd moest worden.

Kwaaltje onder 50-plussers, hè Jakop?   Tongue

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #114 Gepost op: 15 Oktober 2016, 11:41:47 »

Geen idee, ik ben nog maar 49  en een slordige 1300 dagen..  Duim omhoog Grin

Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #115 Gepost op: 15 Oktober 2016, 12:42:11 »

Och ... bij sommigen komt het wat vroeger de 1300 dagen niet meegerekend  Tongue .......  Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy

Om er geen vergetering van te maken heb ik zojuist de daad bij het woord gevoegd. Nog een keer grondig bestudeerd te hebben ben ik nu daadwerkelijk aan het breken geslagen ........

Als het gereed is zal ik kijken of er nog een beeldverslagje te maken valt.

Maar die Bauzug in Koploper omloop gaat er komen  Duim omhoog

Verder had ik al het plan opgevat om de knopjes van de knopjestreinen opnieuw te maken en anders in te delen.
Had vannacht schijnt dan altijd de beste ideeën te komen bij mij .....weer ideeën opgedaan.
De schaduw opstelsporen voor o.a. knopjestreinen zijn op meerdere manieren te gebruiken door anders te programmeren.

Heb het plan opgevat om de omloop die ik nu voor ogen heb gewoon te realiseren.
Later kan ik een tweede database opzetten waar een ander gebruik van de sporen wordt gerealiseerd. En misschien wel een derde wie weet
Dan heb ik keuze uit verschillende databases welke ik een tijdje wil rijden.

Om andere mogelijkheden mogelijk te maken krijgt ieder schaduw opstelspoor een knopje. Dat wil niet zeggen dat altijd alle knopjes gebruikt worden, dat is dan afhankelijk van de databasedie opdat moment de dienst uitmaakt.

Zo blijft, nadat de modelbaan gereed zou zijn toch aantrekkelijk om er mee te blijven sp**** ehu rijden na jaren gerekend

Ik zie het helemaal zitten  Cool nu maar hopen dat die vergetering maar lang uit mag blijven  Grin Tongue

Mvg, Johan
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #116 Gepost op: 16 Oktober 2016, 23:10:18 »

Foto's zeggen meer dan verhaaltjes dus zal ik maar eens wat laten zien wat de bedoeling is. Foto's zijn met mobieltje gemaakt dus kwaliteit is niet van een spiegel reflex cam.

BLS Em 3/3 van Roco. Daar heeft de BLS ooit 3 stuks van gehuurd en waren eigendom van Etra AG Zurich. Op de eerste 260 749 had de BLS het opschrift "BLS" er opgezet. Dat werd door Etra AG niet geaccepteerd en werd weer verwijderd.
Hier is meer info te vinden over de inzet van dit lok type.

Dan heb ik de BLS Te 2/4 31 van Brawa (Is het een schatje  Duim omhoog )

Ook die is veel te zien geweest in en rond Blausee-Mitholz met werktreintjes.

Dit spul had ik altijd op Blausee-Mitholz staan toen alle treinen nog langs reden.
Nu echter wordt Blausee-Mitholz echt bedient en is het wenselijk dat ook deze treintjes met koploper omloop mee gaan doen. Dan moeten ze in het schaduwstation een eigen verborgen opstelspoor krijgen.

Was even puzzelen maar toch gelukt  Duim omhoog

De situatie zoals het er lange tijd heeft gelegen.
Binnenste spoor is het opstelspoor van de Aushub trein. Daarnaast het opstelspoor van de EW III pendel.
Het spoor met het rode draadje is het doorgaande rondrijspoor en het spoortje daar boven is het opstelspoor van de lok t.b.v. de Aushub trein er wordt steeds kop gemaakt

Geometrisch paste het eigenlijk niet maar met sjoemelwerk is er door de rode pijl aangewezen een wissel in het begin van de Aushub opstelspoor gelegd. Aushub komt goed vrij en kan net langs de EW III komen. Ondanks dat het een sjoemelwissel is komen alle treinen er zonder problemen goed door heen.
Het is een wissel met vaste spoel. Had ik nog liggen en ach niet erg. Waar de servo zou moeten komen voor de wisselsteller zit nu een terugmelder. Dan zou ik dan moeten verplaatsen .... mooi zo laten  Wink Grin

Er is dus een spoortje bij gekomen wat wellicht nog uit te breiden is .................
De plannen zijn als volgt:

Bij de rode pijl zou nog een Engels wissel gelegd kunnen worden.
Dat geeft de mogelijkheid tot een opstelspoortje voor een lok t.b.v. een Kies trein die er bij gaat komen.

Het tweede spoortje wat ontstaat door invoegen van het Engels wissel is een opstelspoortje voor de BLS Te 2/3 31 met een wagon meer trekt hij toch de helling niet op  Grin
Tevens zien we er boven een meegebogen wissel wat het nieuw onstane spoor splitst in twee sporen gunstig  Grin
Moet alleen even de hoek van de tafel opvullen  Wink

Op de twee onstane sporen staan twee treinen. BLS Am 843 met 4 Fans-U één is buiten beeld gevallen en de Bauzug met de BLS Em 3/3 749 met twee Kbs-en.

Nog even een overzicht zodat je het e.a. kunt plaatsen. Rode pijl geeft de plaats aan waar het Engels wissel ingevoegd zou moeten worden.

Alles kan niet tegelijk op Blausee-Mitholz staan. Maar op deze manier heb ik genoeg variatie Blausee-Mitholz te bedienen en houd daar ruimte om lekker te kunnen rangeren.

Op afroep met een knopje kan ik dus een trein selecteren welke dan naar Blausee-Mitholz rijdt. Daar aangekomen moet in altijd zelf aan het werk. Dat is de bedoeling.
Transit verkeer gaat gewoon door, daar hoef ik niets aan te doen, dat doet Koploper voor mij.

Nu is echt alle ruimte gebruikt en kan er geen fansoenlijk spoortje meer bij geprutst worden  Grin

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 24 April 2020, 08:38:02 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

« Antwoord #117 Gepost op: 17 Oktober 2016, 10:13:52 »

Dat is nu slim puzzelen met de beschikbare ruimte! Duim omhoog

Groet, Frank

Groet, Frank
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #118 Gepost op: 22 Oktober 2016, 18:11:16 »

Dank maar de ruimte is nu op  Wink Grin

Ruim een week later kwam vandaag tante post aan de deur met een Marklin 2260 engels wissel  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog
Meteen passen en meten hier het overzicht zoals het geworden is.

Beter in beeld. Jan uit Zuid Holland dank dat je een wissel over had, het tegen betaling kwijt wilde en de moeite nam het op te sturen  Duim omhoog
Deze wordt wel geservoriseerd ruimte voor de servo is onder aanwezig.
Is tevens een servo decoder die tot op heden half gebruikt werd volledig bezet. je moet het oude toch eerst opmaken ja  Wink Cheesy

Na het gelegd te hebben spanning op de rails gezet en met de hand proef gereden zoals het moet gaan rijden.
Ae 6/6 rijdt zonder problemen door de krapste boog van het sjoemelwissel. Ben ik helemaal te vreden  Cool

en ..... ook de kleintjes doen het goed  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog
De helling af is geen probleem maar de helling op trekt de Brawa BLS Te 2/3 31 net 1 wagon de helling nagenoeg zonder problemen.
Twee wagons gaat net niet zonder slippen op de overloopwissens die in de helling liggen. In deze is de sleper dus nadelig die voor weerstand zorgt.

Dat wordt straks echt genieten ......  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog Baudienst kachelt met 50 km/u naar Blausee-Mitholz. Aangekomen op station bast het transitverkeer weer los en komen de 4 meter lange Guterzugen weer voorbij denderen  Cool

Heb al diverse treinen zoals Aushub en Regional Guter geprogrammeerd zoals ik het wil hebben.

Tot op heden heb ik al mijn wensen nog kunnen realiseren met Koploper. Wat een geweldig programma is dat toch ........  Cool

De nieuw gelegde sporen liggen natuurlijk nog los. Komende tijd worden ze bedraad en definitief gelegd. Dit alles kan geschieden zonder het treinverkeer stil te leggen.

Mvg, Johan.

« Laatste verandering: 24 April 2020, 08:42:49 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #119 Gepost op: 22 Oktober 2016, 18:55:59 »

Heb hier een video van eigen hand klik Zo ga ik het met knopjes treinen naspelen  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: