Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mini modelbaan Bardüttingdorf Jammerhörnchen
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mini modelbaan Bardüttingdorf Jammerhörnchen  (gelezen 47183 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 22 December 2019, 23:22:07 »





Tijdens Lochem digitaal ontstond bij Bjorn en mij het idee bij de volgende editie( Lochem Digitaal 2020) toch eens met de mini modelbaan( diorama) wedstrijd mee te doen. Daarop zijn we een halve dag aan het brainstormen geweest en kwamen we uit op een tram en sneltrambaantje op 2 niveaus op een oppervlakte van 80x30cm( ivm vervoer).

In eerste instantie zou het ondergronds metro worden ipv sneltram. Door gebrek aan 4assige onderstellen die en te digitaliseren zijn en door een boogstraal van 10cm kunnen hebben we ook ondergronds voor 2assige trams moeten kiezen. We willen namelijk dat er ondergronds rondgereden kan worden zodat de tram steeds in de zelfde richting langs komt en we maar 1 tunnelbuis hoeven weer te geven met evt. een doorkijkje naar de 2e.


De tram en sneltramlijn lopen door een kleine stad die in een band van kleine aan elkaar gegroeide steden ligt. De sneltramlijn vormt een dwarsverbinding tussen 2 spoorlijnen en sluit de middelste stad “Bardüttingdorf” daarmee aan op de Teuto Regio Bahn spoorlijnen in Werther Mitte en Spenge Helligerheide. De bovengrondse tramlijn is een enkelsporige ringlijn vooral geïnspireerd op de halve ringlijn in Naumburg en de Woltersdorfer Straßenbahn. De plaats moet een vervallen voorstadskarakter krijgen o.a. vergelijkbaar met de sfeer in Köln Chorweiler. De meeste gebouwen zijn 2e hands gekocht fabrieks modellen, alleen het stationsgebouw word zelfbouw omdat ik daar een specifieke stijl op het ook het met een V vormig dak. De helft daarvan zal als overkapping van de tramhalte dienen. Voor het tram materieel gaan we voor Gotha trams waarvan de motorwagen op Kato onderstellen komen te staan. Deze hebben daardoor wel een te grote radstand maar dat is nodig om digitaal te kunnen rijden. Bovengronds zal met losse wagen gereden worden, ondergronds als het lukt met stammen bestaande uit 1 motor en 2 bijwagens. Ik maak zowel originele Gotha trams als zwaar gemoderniseerde wagens waarvoor ik samen met Bjorn al een concept heb bedacht.

In de basis doet Bjorn het digitale deel en ik de rest. De bedoeling is dat de bouw na oud en nieuw start maar ik ben al met het tekenen van onderdelen begonnen.












Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 December 2019, 23:28:10 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 5 Januari 2020, 20:50:57 »

Ik ben 2 dagen terug met de bouw begonnen, ik heb eerst een latten frame gemaakt en daar bij de binnenste latten vast gaatjes in geboord waar bedrading doorheen kan. Daarna heb ik uit een grote gevonden plaat 4mm mdf een boven en onder plaat gesneden. Om de plaat tijdens het uittekenen en uitsnijden in bedwang te houden heb ik mijn zware spoorstaaf weer eens gebruikt. In tussen heb ik ook de kist er omheen ook gebouwd met de nodige openingen om later nog bij de rijdende trams. Dat staat nu te drogen.














Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 5 Januari 2020, 21:29:43 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 9 Januari 2020, 23:25:26 »

De afgelopen dagen heb ik op de onderste plaat rails gelegd en het technisch vak gemaakt en daarna aan de onderkant open gesneden zodat de elektronica van onder af geplaatst kan worden. Vandaag heb ik de tussen vloer uitgezaagd en daar steunen voor gemaakt waar hij in schuift. Die plaat is niet helemaal recht dus het is nodig te zorgen dat hij recht op z'n plek blijft. Hier heb ik daarna rails op gelegd. Dat was nogal zoeken want de plaatsing van de trappen en het stationsgebouw voor de ondergrondse halte bepalen voor een groot deel de ligging. Op beide einden zit een schaduwstation en die heb ik iets langer gemaakt als nodig. Daardoor loopt het spoor ook schuiner over de baan als handig was geweest maar het ligt vastgelijmd dus ik doe het er wel mee. Ik denk dat ik de extra uitdagingen die dat oplevert wel aankan, het kost alleen wat meer creatief denken en bouwen.













Deze bouwpakketten Busch leveren goed bouw materiaal voor de flatgebouwen die ik moet maken. Ik heb een jaar of 10 terug ook al eens Busch bouwpakketten gebruikt maar ben daar toen te ondoordacht mee aan de gang gegaan zonder geslaagd resultaat. Dat lag aan mij en niet aan Busch dus nu maar eens zien dat ik er wel wat moois van maak.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 11 Januari 2020, 16:32:30 »

Ik ben met de Busch delen lekker bezig een groot flatcomplex te maken waarmee ook de tram uit het zicht kan laten verdwijnen. Uiteraard heb ik daar niet genoeg delen voor laat staan voor nog 2 of 3 van die dingen.


Om toch meer te kunnen bouwen heb ik geschikte raamkozijnen nodig. Deuren en karton voor de wanden heb ik zat dus daar hoef ik het niet voor te laten. Nou heeft wentink h0 hekjes( van een merk wat al lang niet meer gemaakt word) die zich goed lenen om in N als raamkozijnen te gebruiken. Eerder had ik de N voorraad al volledig opgekocht( al was 1 zakje ontsnapt) en nu heb ik nog 20 zakjes h0 hekjes( en het laatste N zakje) gekocht. Nu kan ik dus zoveel bouwen als nodig is.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 11 Januari 2020, 19:37:31 »

Nog voor ik alle Busch delen van raamkozijnen heb voorzien zijn de raamkozijnen op dus over naar de hekjes. Wat blijkt?,....ik had het niet opgemeten maar ze passen op de millimeter perfect, had niet beter gekund.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Januari 2020, 19:43:07 »

Creatief gebruik van hekken.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 13 Januari 2020, 00:13:51 »

Ik ben aardig opgeschoten met de flatgebouwen:












Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #7 Gepost op: 13 Januari 2020, 11:08:11 »

Dat worden mooie flats Michiel.
Wat voor plaatmateriaal gebruik je? En welke materialen/merken (naast het niet meer verkrijgbare hekwerk van Neolit) voor de ramen, deuren, daken e.d.? Busch, Auhagen?
Ik denk erover om ook zoiets te maken in Cranich (h0).
« Laatste verandering: 13 Januari 2020, 13:27:37 door Arjen52 » Gelogd

neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 13 Januari 2020, 12:31:26 »

Arjen, ik heb tot nu toe Busch wanden en raamkozijnen gebruikt, wat kibri raamkozijnen met deuren bleken precies het zelfde als die van Busch, dus de Busch mallen zullen ooit wel naar Kibri verhuisd zijn. De overige wanden zijn van 1mm dik grijs karton en ik heb tot nu toe 1 Auhagen deur gebruikt. De gordijnen zijn zelf getekend en daarmee print ik tegenwoordig m'n cardrides leeg. Dan word en de resterende inkt goed benut en krijg je mooi kleur verschillen.

Vanmorgen werd ik te vroeg( door herrie in de buurt) in hardcore modus wakker, dus toen duidelijk was dat slapen niet meer ging lukken bed uit, hardcore aan en bouwen. Ik heb de nodige delen in elkaar gelijmd en ik heb voor 1 blok een nieuwe wand gemaakt maar die is nog niet droog. Het begint nu wel echt op iets als Köln Chorweiler te lijken:








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 13 Januari 2020, 12:39:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #9 Gepost op: 13 Januari 2020, 13:27:05 »

Dank voor de info Michiel  Duim omhoog
Gelogd

neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 17 Januari 2020, 14:23:07 »

Afgelopen woensdag heb ik met mijn tripje door Duitsland en speciaal in Köln Chorweiler veel inspiratie opgedaan. Het wekt ook heel veel vragen en te maken keuzes op. Nu heb ik de gebouwen en de plaat in de kast van de baan geschoven en dan zijn de flats toch wel flink hoog en ontstaat er wel heel erg een kijkdoos effect. Grotendeels is dat natuurlijk ook precies de bedoeling maar het is wel op het randje. Ik wil wel duidelijk iets neerzetten wat een ander niet zou maken en ik hoop dat mijn keuzes goed uitpakken. Ik in ieder geval nog zat ideeën om de rechterzijde aan te kleden.









Het linker deel ga ik ook met hoge gebouwen in hoekjes opdelen maar wel meer open houden. Het hoge blok rechts zou juist mensen ook moeten verleiden door de openingen heen te kijken. Met de verlichting en aankleding zal ik dan dus ook moeten zorgen dat er in die hoekjes ook echt wat te zien valt en dat maakt het dan juist ook wel een leuke uitdaging.

De grote flatgebouwen ga ik ook zeker allemaal een eigen karakter geven en ik wil daarin de balans zien te vinden tussen kleur en vervallenheid die je ook de op gemaakte foto's van Chorweiler ziet. In ieder geval ga ik voor andere kleuren kiezen als ik van te voren had bedacht door wat ik gezien heb.

In Neuss kwam ik met de U75 een trinkhalle tegen in de zelfde stijl en vooral met het zelfde dak als ik voor het stationsgebouw wil hebben. Dit ik ook nog uitwerken en kijken hoe ik dat het beste kan bouwen en wat er wel en niet in moet komen en welke materialen en technieken ik ga gebruiken want ik kan dat  op vele manier vormgeven.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #11 Gepost op: 17 Januari 2020, 21:28:31 »

Leuk dat je de indeling schuin over het diorama gemaakt hebt, zo creër je veel diepte Duim omhoog
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 18 Januari 2020, 14:20:04 »

De flats passen goed in de sfeer maar 1 blok voor op gaat toch verhuizen naar de achterkant. De 9 lagen vind ik toch te hoog dus ik ben wat aan het testen en schuiven gegaan aan de hand van foto's ga ik jullie even mee proberen te nemen in mijn (onvoltooide) denk proces.




Het gebouwde flatgebouw op een plankje en doosje staat er om de hoogte te testen en dit is de hoogte waarop ik wil uitkomen. Dan houd ik het verdwijnpunt in stand en heb ik een groter kijk gat en meer zichtlijnen. De breedte van een nieuw gebouw mag net zo breed zijn als de hoge. Die hoge verplaats ik naar achter maar of ik het Auhagen blok er dan voor moet laten staan is de vraag.

Zoals je ziet is de ruimte er tussen vrij krap en misschien te krap. Het Auhagen blok omdraaien zodat de ingang daarvan en die van de hoge flat tegen over elkaar komen aan het zelfde pleintje steegje. Een optie die ik niet op de foto heb staan maar net wel getest heb is het Auhagen blok zover mogelijk naar links te verschuiven. Dan ontstaat er een ruimtelijker effect en evt. ruimte om een klein winkelpand tegen dat blok aan te bouwen.


Ik heb de 2 gebouwen ook naast elkaar gezet maar dan zie je dat ze strak tegen elkaar zouden komen en dat werkt niet en ziet er niet uit.


Als ik het Auhagen blok elders plaats hou je een lege plek over die met groen of lage winkelpanden op te vullen is maar het creëert minder diepte als wanneer ik het Auhagen blok er wel neerzet.


Ik heb het Auhagen blok op proef even naar links voorop verschoven. Daar past het opzich wel maar dan verlies ik de mogelijkheid links een verdwijnpunt voor de weg en tramlijn te creëren. Aangezien ik dat heel belangrijk vind is dat de hoofd reden daar het Auhagen blok in ieder geval niet te plaatsen.

Moet ik dat Auhagen blok dan wel willen gebruiken? Er zijn een aantal redenen waarom ik het wel wil gebruiken op dit baantje: 1; ik vind het mooi, 2; het blijkt te groot voor de meeste diorama's en 3; ik had me voor genomen op dit baantje zo min mogelijk zelf te bouwen en zoveel mogelijk gebouwen uit mijn voorraad te gebruiken. In dat laatste ben ik zoals jullie zoals jullie hebben kunnen zien en lezen in ieder geval niet in geslaagd maar een goed resultaat blijft op 1 staan ook als dat meer werk betekend.

Word vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 22 Januari 2020, 12:41:37 »

De afgelopen dagen heb ik de tijd die ik had besteed aan bouwen en noodzakelijke dingen in huis, daardoor kwam ik niet toe aan posten maar nu valt er wel wat te zien. Het vervangende flatgebouw is net zo breed en diep als de vorige maar nu deels 5 en deels 7 lagen hoog i.p.v. 9. Daarnaast heb ik ook verwarmingsruimtes gemaakt en dat even op de luie mensen manier met blokken gum van de T€DI als basis. De metalen buisjes heb ik in Zutphen bij de Wisselstraat gekocht en wat het zijn en waar ze voor waren wisten hun ook niet maar ik zag deze toepassing er gelijk al in.








Gister ook kans gezien met Bjorn wat ideeën over de inrichting van de baan en de beschildering van de gebouwen door te spreken. We zaten weer eens prima op één lijn wat dat betreft, maar ik laat jullie nog even in spanning hoe de gebouwen gaan worden.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 23 Januari 2020, 22:36:36 »

Stap voor stap ben ik begonnen met het schilderen van 3 van de flats en dat is veel werk( ik was even vergeten hoeveel) maar het komt er wel.














Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mini modelbaan Bardüttingdorf Jammerhörnchen
« vorige volgende »
Ga naar: