Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mini Modelbaan Burg Holtheim
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mini Modelbaan Burg Holtheim  (gelezen 37584 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 7 Januari 2021, 20:00:40 »

Zoals jullie weten heb ik een tijdje terug een H0 kasteel gekocht met het doel hem naar een N kasteelstad om te bouwen.




Mont Saint Michel was daarbij van begin af aan een inspiratie bron maar ik wil het wel op het land hebben.

De laatste weken heb ik veel muziek van Ferry Corsten geluisterd en 2 nummers zorgde voor verdere inspiratie en zetten creatieve processen in werking.
Venera

Not Coming Down
Van die creatieve processen werd ik heel onrustig van waardoor ik moest gaan bouwen om rust te krijgen. De bouw is nog niet ver genoeg gevorderd dat ik rust krijg in m'n hoofd maar het begin is er. Wat kleuren en uitstraling betreft spookt er nog van alles door m'n hoofd en wat ik daarmee ga en kan doen weet ik nog niet. Bij "Venera" krijg ik vooral een beeld van kastelen, middellandse zee kust en de kleuren blauw, zand en groen. En bij "Not Coming Down" krijg ik meer een dromerig fantasy idee met blije kleuren als, roze, paars, glitter/sterren en heel donker paars/blauw.

Ik ben begonnen het kasteel zo veel mogelijk uit elkaar te halen en de delen die echt h0 zijn en niet aan te passen zijn te verwijderen. Daarnaast heb ik veel bouw materiaal er omheen verzameld.






Diverse gebouwen ben ik deels van extra wanden gaan voorzien van waar uit ik verder ga werken.






Bij een stuk moest de oude bodemplaat van het kasteel er uit om makkelijker nieuwe gebouwen te kunnen plaatsen.




Hier en daar vast wat andere aanpassingen gedaan zoals kleinere raamkozijnen.


Ook heb ik al 1 nieuw gebouw gemaakt van spul uit de rommeldoos.




Dan nog het modelbaan aspect er van, onder het kasteel moet een sneltramlijn eindigen. Waarop een( Japanse) Kato tram kan pendelen. Na brainstormen tussen de Professor(BjornOl49) en mij is de vervoerder "Electus" gaan heten en heb ik daar een basis uur patroon en sporenplan voor getekend en in de lijn in de plattegronden van Bad Höxfeld en Hegensdorf ingetekend.








Hmm dit zo ook nog naar het Duits vertalen en posten word ook nog een uitdaging.

Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 7 Januari 2021, 20:19:50 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 8 Januari 2021, 21:04:23 »

Ik heb inmiddels aardig door gewerkt:

Ik heb deze trechter en 10 plastic borrelglaasjes vol gegoten met tegellijm om te kijken of ik daarmee daken voor torentjes te maken. Ik heb nog schaakstukken die ik er bij een aantal boven op kan zetten. Ik zal er voor dit baantje hooguit een stuk of 3 gebruiken maar als het lukt is het mooi om op voorraad te hebben.


Hier foamboard onder gelijmd als vloer.










Een restant tegellijm heb ik gebruikt om hier openingen mee dicht te smeren.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 9 Januari 2021, 15:36:38 »

Ik heb gister avond 1 gebouw nog van wat daken voorzien.


Vandaag ben ik begonnen met kijken wat er aan torens bij kan komen. Daarbij kijk ik dan ook naar of dat in het echt ook zin zou hebben. Niet dat ik daar verstand van heb maar ik heb genoeg documentaires over kastelen gezien om een beetje een idee te krijgen.






Ik kreeg vanmiddag van een kennis een aantal huizen waarvan ik een deel graag op dit baantje zou willen gebruiken. Als ik de eindhalte van de sneltramlijn tussen het kasteel en die huizen in kan klemmen krijg je een beetje de sfeer van de voormalige halte Wuppertal Cronenfeld. Daarvan heb ik tijdens een wandeling in 2009 de onderstaande foto's gemaakt. Inmiddels is het ballast verdwenen onder een fiets en wandelpad en ik heb daar daarna nog 2 keer gelopen.




Zo nou moet ik eerst even wat oefeningen gaan doen want langzaam aan weet ik even niet waar ik het zoeken moet van de opkomende hoofdpijn.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 9 Januari 2021, 17:30:46 »

Ik ben benieuwd waar het naartoe gaat Michiel! Duim omhoog

Sterkte met de hoofdpijn! Sad
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 9 Januari 2021, 17:56:51 »

Waar het heen gaat is in ieder geval omhoog, er kan zonder problemen 10cm tussen de bodemplaat en het kasteel en dat ga ik ook doen. Ik heb nu blokken van karton met secondelijm op de bodemplaat gelijmd omdat dat geplastificeerd hout is. Alleen piepschuim met houtlijm, tacky glue of smeltlijm zou geen voldoende stevige lijmverbinding geven.

De hoofdpijn heb ik nu met oefeningen en tramadol voorlopig weer onder controle. Was pas de eerste keer in een week. Rond de feestdagen had ik dat om de dag waarbij de pijnstillers lang niet altijd hielpen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 10 Januari 2021, 00:55:19 »

Na een tip van een vriend van mij heb ik mini trechters besteld van 4cm diameter en met een opening van 1mm. Die kan ik ook al basis voor daken van torens gaan gebruiken.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 10 Januari 2021, 15:59:09 »

Ik heb gister de onderbouw voor dit baantje gemaakt. Ik heb kartonnen blokken als basis gebruikt omdat ik deze met secondelijm op de bodemplaat kon lijmen. Daarna heb ik 3 lagen primer aangebracht bestaande uit een mix van houtlijm en muurverf. Daarom en overheen heb ik vervolgens piepschuim aangebracht en dezelfde mix er op vast gelijmd.






Nu heb ik het kasteel er op gezet en de ruimte er omheen is zeer beperkt. Ik had een idee hoe ik het in wilde delen maar moet nu goed kijken of dat wel past en waar speelruimte zit. Het word de balans zoeken tussen de minimaal nuttige rijlengte voor de tram en een goede landschappelijke invulling.






Inmiddels bleek ik ook door mijn houtlijm heen, dus bij de gamma maar 3 grote flessen besteld nu alleen nog zien wanneer zij vinden dat ik die op moet halen. "Normale mensen" worden pas om 12.00u wakker dus voor 13.30u gaan ze mij bij de gamma niet zien.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 10 Januari 2021, 20:38:20 »

Ik heb het een en ander uitgemeten en een stuk van de bodem van het kasteel afgeslepen. Daarna op 2 plekken extra schuim aangebracht en op een aantal andere plekken schuim weg gesneden.














Ik zal nog wel her en der schuim moeten wegsnijden of aanbrengen maar de basis is er.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 11 Januari 2021, 15:58:04 »

Gister avond heb ik de open stukken in de uitgesneden ondergrond nog grotendeels opgevuld. Daarna heb ik de toekomstige trambaan van een laag plamuur( blauw) voorzien.




Vannacht kon ik niet slapen dus ben ik om 3.00u maar weer opgestaan. Toen ben ik eens met de tegellijm gietstukken gaan werken en daar heb ik nu 3 ruwe daken van gemaakt die ik nog verder moet afwerken.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 12 Januari 2021, 20:52:23 »

Ik heb op de kasteel toren openingen voor ramen afgetekend en er gaatjes in geboord. Die laat ik m'n vader vrijdag avond verder uit vijlen. Daarnaast heb ik de torens passend om de muren heen gesneden en voor eentje nog een stukje voor aan de binnenkant van de kasteelmuur gemaakt.


2 van de huizen die ik heb gekregen heb ik van een zijwand ontdaan en ze daarna samen gevoegd. Alle openingen heb ik daarna stuk voor stuk met kleine restjes styreen en Uhu Plast dicht geplamuurd. Een grote opening heb ik dicht gemaakt met een nieuw passende deel van karton en behang.





Nu zou hij precies op het baantje moeten passen wat met 2 losse gebouwen niet lukte.

Voor het kasteel zelf ben ik met het volgende gebouw verder gegaan. De ruimtes rond de wand delen moeten nu nog door passende stukken opgevuld worden.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 15 Januari 2021, 18:22:16 »

Ik heb het laatste gebouw in het kasteel afgemaakt en de aanbouwen van de grote toren verder afgebouwd.












Nu moet ik bedenken hoe ik alles ga schilderen en afwerken en daar heb ik een aantal verschillende ideeën over die niet samen gaan denk ik.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 15 Januari 2021, 23:35:27 »

Nu zal niet iedereen het met mijn kleur keuze eens zijn Grin  Ik heb het roze glitter zand en de lila primer er eens bij gepakt.

Ofwel, ik ga voor "blij" en word hier blij van  Grin Duim omhoog , en er komen lokaal nog hele andere kleurtjes.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 17 Januari 2021, 14:33:55 »

Ik heb vannacht en net de 3 gebouwen zover als kon aangepakt. Ik heb nu een mix van rood en blauw glitter zand gebruikt wat net iets meer kleur en diepte geeft.




Ik wil de daken groen schilderen en dat ga ik denk ik eerst doen want wat ik verder wil weet ik nog niet echt. Dus het is echt bij alle dingen die ik wel weet dat eerst doen en daarna kijken wat daar weer bij past.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 18 Januari 2021, 22:36:24 »

Ik ben druk bezig met alles te schilderen en ik heb wat trappen gemaakt op 2 plekken.















Ik wilde ook nog "non metalic gold" uitproberen dus dat ga ik nu eens op dit gebouw proberen. Deze oker kleur is een goede basis en laat het al op goud lijken.

De gebouwen zijn groot en vrij zwaar en die belasting op m'n spieren maakt het wel lastig om lang achter elkaar te kunnen schilderen. Het geduld om het rustig aan in stappen te doen heb ik niet dus het is wel goed dat ik regelmatig de deur uit moet zodat ik dan niet kan schilderen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 20 Januari 2021, 18:41:55 »

Ik heb het deel met de grote toren sinds vanmiddag vast zitten. Een ander gebouw bleek niet meer te passen. Ik had namelijk bij het maken van de trap naar de lay-out van het gebouw op de bodemplaat gekeken. Echt bleek dat niet te kloppen en 1 aanbouw bleek in de weg te zitten. Daarvan heb ik nu de onder verdieping weggehaald en dat dicht gemaakt en dat moet ik nu even verder afwerken.






Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mini Modelbaan Burg Holtheim
« vorige volgende »
Ga naar: