Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Module baan Sander  (gelezen 180688 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #75 Gepost op: 18 December 2015, 22:36:32 »

Hier ben ik met kabelgoten bezig. Wellicht bron voor inspiratie  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #76 Gepost op: 22 December 2015, 21:32:04 »

Dat is zeker een beon van inspiratie net als het A4 diorama wat Romar vorig jaar heeft gemaakt.

Gisteren Manuel bij Pijplines in Enschede bezocht. Daar wat nieuwe dunnere styreenprofielen gehaald voor het maken van kabelgoten.
Aangezien ik een kabelgoot aan de rand van mijn beddingbed niet zie zitten komen mijn kabelgoten nu tussen 2 sporen te liggen. Binnenkort een eerste opzet maken welke ik hier zal laten zien.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #77 Gepost op: 3 Januari 2016, 16:57:16 »

Mijn testplankje er maar eens bij gepakt vandaag en een proefstukje goot in het ballastbed gemaakt.







Conclusies:
- De goot is te licht grijs (Vallejo Wolf Grey), bijna wit, moet een tikkeltje grijzer naar mijn idee. Goot oogt mij verder prima.
- Het ballastbed is te grijs (ondanks de water, houtlijm, bruine verf verhouding), moet bruiner.

Suggesties, commentaar altijd welkom!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #78 Gepost op: 3 Januari 2016, 17:09:37 »

Wat mij betreft mag hij zeker veel grijzer en daarna de bruine poederkwast er over.
Dat laatste moet ik nog doen trouwens.

Wat het ballast betreft, het is net wat je wil uitbeelden. Nu oogt het redelijk vers, of het tussen nu en een half jaar geleden vervangen is of zo. Wil je een ouder ballastbed uitbeelden zul je inderdaad bruiner moeten.

Hoe breed zijn de kabelkanalen nu? Ik heb eigenlijk wat het idee dat ze te breed zijn.
T.o.v. een biels 'berekend' zeg maar...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #79 Gepost op: 3 Januari 2016, 17:20:48 »

De kabelgoten die gebruikt worden in het echie zijn 10, 20 en 30cm breed en 1 meter lang, nagemeten dor een machinist.
Omgerekend naar 1:87 kom je dan op 0,11 resp. 0,23 resp. 0,34 cm uit, wat neerkomt op een 1,1 resp. 2,3 resp. 3,4 mm.
Als profiel heb ik voor de 30cm brede goten echter 3,2mm gebruikt aangezien 3,5mm profiel weer net iets breder wordt. Omgerekend zit ik dus al een fractie kleiner dan het moet zijn.
De goot delen zijn in werkelijkheid 1m wat neerkomt op een schaal groottte van 1,1cm.

Wellicht verkijk je je op de grootte van de kabelgoten door de spoorafstand, deze is op emplacementen omgerekend namelijk maar 5,2 cm zoals ook op mijn testplankje gelegd. Op de vrije baan is dit overigens 4,8cm. Meeste modelspoorfabrikanten houden 6,3cm aan.

Het ballastbed wat ik voor het oog heb is zoals het ligt in Twente, al jaren, en dat is dus een stuk bruiner.

Gelogd

mvg,
 Sander
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #80 Gepost op: 3 Januari 2016, 17:32:56 »

Als het bruiner moet - dat is een kwestie van smaak en ook van tijdperk -, dan kun je beter bruine ballast als startpunt kiezen. Lijkt me. Op mijn baan gebruik ik Medium Brown B79 van Woodland Scenics. Dat is een vrij realistische kleur voor wat oudere banen. Als het ingelijmd is, kun/moet je natuurlijk altijd de boel een beetje met verf bewerken.
Vergeet trouwens niet de bielzen te verven. Bij jou zijn ze nu tweekleurig: bruin in de buurt van de railstaven, zwart in het midden. Dat ziet er erg onrealistisch uit. Houten bielzen zijn uiteraard (donker)bruin.

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 3 Januari 2016, 17:34:55 door Ruud K » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #81 Gepost op: 3 Januari 2016, 17:37:20 »

Ruud,
Koop jij die in Nederland bij een winkel of via het internet?
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #82 Gepost op: 3 Januari 2016, 17:53:32 »

Ik heb laatst ook een proefstuk gedaan met bruine van al in het lijmmengsel. Ik denk alleen dat ik dat in het volg niet ga doen. Ik vond het best bruin worden. En wil er nog met een wash overheen om een beetje een gradient te krijgen van sterker bruin tussen de bielzen en naar de zijkanten toe wat minder sterk. Zodat het niet een geheel wordt qua kleur.

Maar er zijn vast meerdere wegen naar Rome  Smiley
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #83 Gepost op: 3 Januari 2016, 18:19:08 »

Aha! Je had research gedaan  Duim omhoog

Even mijn eigen opgemeten en die zijn 3,1 mm van Ebert al zeggen die zelf 3,0 mm
Was dus gewoon gezichtsverbeelding  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #84 Gepost op: 4 Januari 2016, 22:31:40 »

Nog maar even wat dingetjes geprobeerd.



Het hele bruine gedeelte spreekt me het meest aan op dit moment, met die verstande dat er meer bruin variaties in moeten, het is nu te eentonig.

Ook maar eens wat echte foto's bekeken.



Valt het me op dat de bielzen toch weer minder bruin zijn dan ik dacht. Neigt naar zwart (heel donker bruin). Al met al een hele klus om een goed ogend ballastbed te maken!
Gelogd

mvg,
 Sander
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #85 Gepost op: 5 Januari 2016, 15:02:31 »

Sander, die ballast koop ik in Nederland in de winkel. In mijn geval bij MTE in Vlaardingen. Ja, een goed ballastbed maken is niet even vlug-vlug gedaan. Succes met het verder uitdokteren van de juiste kleurverhouding.

Groet,
Ruud
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #86 Gepost op: 6 Januari 2016, 07:07:32 »

Ruud,

Bedankt voor de info. Er is een zakje naar mij onderweg! Ga eens kijken of dit wat is.
Gelogd

mvg,
 Sander
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #87 Gepost op: 6 Januari 2016, 11:53:37 »

Graag gedaan! Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Groet,
Ruud
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3549



« Antwoord #88 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:03:58 »

Hoi sander, hoe heb je dat stuk zo bruin gemaakt? Ik kleur( en lijm) m'n ballastbed met verdunde verf( 6 delen water, 3 verf 1 houtlijm ongeveer). Dit heb ik in haarverf flesjes zitten, ik heb dan ook nog zo'n flesje met verdunde houtlijm zodat ik het wat kan mixen waar nodig.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #89 Gepost op: 7 Januari 2016, 11:00:30 »

Sander als je ballast zoek kijk ook eens even op deze site van Koemo Modellbahnschotter.

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Module baan Sander
« vorige volgende »
Ga naar: