Inmiddels aan het nadenken hoe ik mijn verkeerstunnel ga bouwen
Inmiddels is daar over nagedacht en zijn de eerste stappen gezet. Echter algauw liepen we tegen wat problemen aan. Ik heb dat vaker wat scenery betreft, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb.
Ik heb van styreen en hout het een en ander gebouwd, in onderdelen, ik heb een fout in mijn module bak gemaakt waardoor ik nog even moet puzzelen of de tunnelbak straks in delen of toch in 1x geplaatst kan worden.
Ik ben vandaag bezig geweest met een testje wat betreft betonkleur en structuur in 1:87.
In stappen heb ik het volgende gedaan.
Een styreen plaatje grijs gespoten.
Daarna grijze verf gemengd met kwartszand. Heel fijn zand wat moet zorgen voor een korrelige structuur. Dit al tamponerend opgebracht.
Dit laten drogen, daarna met afplaktape wat randen, stortnaden, erin gemaakt, op de laatste foto kan je zien hoe dat afplakken gaat, daarna weer tamponeren en met een stanlymes of liniaaltje vegen. Door de getamponneerde ondergrond en het vegen krijgen we een effect van "grindnesten". Deze typeren oudere betonconstructies. Niet helemaal gelukt. Daarna de afplaktape verwijderen.
Daarna een wet-wash met zwarte verf en het overtollige opgedept met keukenpapier.
Dit zou je nog kunnen bewerken met een witte drybrush of een iets groen getinte brush voor sporen van algen of grassen.
Op onderstaande foto zie je dat het eigenlijk te grof is als je er een preiser naast legt.
Conclusie: het kwartszand, ondanks zijn fijne structuur, is te grof om door te gaan als beton in de schaal H0.
Een nieuw plaatje styreen gespoten, nu alleen met verf tamponeren. Wederom afgeplakt.
Daarna weer tamponeren en vegen. Dus zonder zwarte wet-wash.
Laatste foto oogt al stukken beter, al zeg ik hetzelf.
We testen door!