Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Geldermalsen  (gelezen 51404 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Gepost op: 10 Februari 2021, 19:24:45 »

Hallo allemaal,

Ik heb even getwijfeld of ik wel zou posten, maar bij deze de introductie.
Nederlander en woonachtig in België.
Ik heb een baantje waar ik al 7 jaar aan bezig ben.
Het is voor mij een hobby waar ik met momenten twee weken achter elkaar ermee bezig kan zijn, maar er zijn ook momenten dat ik drie maanden niet in mijn atelier kom!
Maar het gevoel komt altijd vanzelf weer terug.

Mijn ruimte is 3 x 8.3 mtr. en situeert zich rond station Geldermalsen, tijdgeest rondom het jaar 1980.
Ik probeer het realistisch na te bouwen maar ben me ervan bewust dat je soms concessies met doen.
Hier dus idem dito.

Ik rij h0 met Tillig-rails (zichtbaar) en met Rocoline in de schaduwstations.
Sturing is met een IB ism Koploper.
Bezetmelders, schakeldecoders etc. van alle merken. Dan komen we ervan zelf wel achter wat het beste is/werkt.
 
Hierbij enkele foto' van de voortgang. Momenteel zit ik meer binnen alle loc's te digitaliseren en te voorzien van het nodige pimpwerk.

Mochten er mensen zijn die foto's van Geldermalsen (78-82') hebben mag je ze altijd doorsturen.

Dave


Kijkrichting Utrecht. De gebouwen horen daar niet, maar moet ik nog ergens geplaatst zien te krijgen.

[url=https://flic.kr/p/2kArSvb]
Perron en het station. Ik heb de plannen hiervan gekregen en deze al eens in elkaar geplakt om te zien of ik deze in 1/100 of 1/87 realiseeer. Wat je ziet is 1/87.

[url=https://flic.kr/p/2kArftA]
Iets dichterbij.

[url=https://flic.kr/p/2kAnJbQ]

Eén kant van de "hondebot" daar ben ik nu aan het oefenen qua landschap.
Achtergrond is van Peard, prima spul alleen de juiste lijm vinden is een probleem!
Bij de volgende poster eens proberen met bahanglijm. (of iemand heeft nog een goude tip?)
ps. foto's zijn gemaakt met de Ipad!
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1702


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1 Gepost op: 10 Februari 2021, 20:10:50 »

Dat ziet er prima uit Dave! Duim omhoog
Ik houd wel van streven naar de juiste lengtes en waarheidsgetrouwe verhoudingen. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1978


« Antwoord #2 Gepost op: 10 Februari 2021, 20:19:50 »

Leuk Dave!

Ik blijf dit volgen  Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8844


268*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Februari 2021, 21:30:48 »

Leuk dat je hier bericht van je vorderingen  Duim omhoog
Mooie ruimte ook en m.i. net zo ambitieus als Niels met Arnhem.
Groot emplacement en op schaal!! Hulde!
Je stationsgebouw wordt een project op zich.
Haast moet je niet hebben...we zien wel weer eens een update
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17222


313*


« Antwoord #4 Gepost op: 10 Februari 2021, 22:31:12 »

Leuk! Ik heb geen foto's van Geldermalsen uit het verleden, maar mocht je (detail)foto's van het stationsgebouw nodig hebben, laat het me dan weten. Ik kom regelmatig langs Geldermalsen en even een klein stukje omrijden voor het maken van foto's op het station is zeker geen straf.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Antwoord #5 Gepost op: 13 Februari 2021, 17:45:05 »

Hoi,

Dank jullie wel.
Aangezien ons clubgebouw door de Covid gesloten is heb ik tijdelijk een ESU programmeur (53451) eens meegenomen naar huis. Al mijn locomotief instellingen zijn nu opgeslagen.
Ahahaaa Dat is toch wel een makkelijk apparaat.
Lichten iets dimmen en hup "write". scheelt een hoop werk als dit manueel moet invoeren (en de cijfer 1 van mijn IB werkt al niet meer zo goed).
Nu ik toch bezig ben heb ik alle loc's voorzien van nieuwe rij-instellingen en daarna ze allemaal terug geijkt in KL.
Wat zou je zeggen?;

CV2 >> eens zien op welk stand hij begint te kruipen
CV3 >> 0
CV4 >> 0
CV5 >> maximale waarde
CV6 >> 1/4 van waarde cv5
Dan met koploper gaan ijken op stap 28 Dit geeft de maximale rijsnelheid aan in km.
Met CV53 breng je deze snelheid omlaag totdat je de maximale snelheid hebt die de loc mag rijden.
Dan ga je ijken en heb je een perfecte afstelling van je loc.
Het kan zijn dat je loc bij het automatisch stoppen in een blok iets doorschiet, maar dan verhoog je CV4 met een tweetal stappen.

Grt Dave


 
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8844


268*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 13 Februari 2021, 18:13:24 »

Geen idee om hoeveel locs het gaat, maar het klinkt als een hele klus.

Nu regel ik de maximale snelheid met CV5 en niet met CV53.
CV53 stel ik in op de geadviseerde waarde voor het type motor wat in de loc zit en stel daar een weinig in bij om eventueel de motor mooier te laten lopen.

Citaat
In CV 53 wordt de waarde vastgelegd voor de referentiespanning van de tegen EMK, die bij het maximum toerental van de motor wordt opgewekt.

Bovenstaande vind ik ergens op het net. Wat er nu precies bedoeld wordt weet / snap ik niet. Ik heb geen elektronica (als het daar onder valt) gehad op school  Cheesy 
Als je er op gaat zoeken (CV5 of CV53) dan vind je voor- en tegenstanders van beide methoden.
Wat is volgens jou het voordeel van CV53?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8673


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Februari 2021, 18:19:54 »

Leuk project.
Hoewel ik er niet ver vandaan woon, heb ik amper op dit station gefotografeerd.
1978-1982 is voor mij te oud, maar ik heb wel iets wat in de buurt komt, namelijk 1989. Ik denk niet dat er in die 7 jaar heel veel veranderd is.
De twee plaatjes heb ik in het "oude doos" draadje gezet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Antwoord #8 Gepost op: 13 Februari 2021, 18:45:21 »

Hoi,

Bedankt voor de foto.s.

Jacob,

Ik heb deze manier ooit gekregen van Karst Drenth.
Ik citeer een gedeelte:
————
 De methode heeft mij opgeleverd, dat er met name in het lage snelheidsgebied beter geregeld wordt en dus beter langzamer en nauwkeuriger 'op cm' gereden kan worden.
————

Dave
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1564


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #9 Gepost op: 13 Februari 2021, 20:20:05 »

Mooi plan en een fijne ruimte voor zo’n baan!  Duim omhoog

Ik ga je volgen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Kees Gorter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 120


Ik ben een spoor N gebruiker.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 18 Februari 2021, 21:38:07 »

Ik ga het ook volgen.
Gelogd

Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2046


« Antwoord #11 Gepost op: 27 Februari 2021, 17:55:07 »

Hallo Dave, wij hebben al vaker contact gehad over Geldermalsen, ik heb daar vrij veel gefotografeerd in die tijd, zoals je weet. Als je nog meer foto's wilt hebben, vragen staat vrij als het gaat om een bepaald stukje van het stationsgebouw en/of emplacement. Ik neem aan dat je de vier Geelbanders van ExactTrain al hebt besteld? Die horen echt bij Gdm in die tijd. Laten we hopen dat ze met nog wat meer nummervarianten komen.
Gelogd

Groet, Frank
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Antwoord #12 Gepost op: 5 Maart 2021, 17:31:45 »

Hoi Frank,

Merci, ik zal me zeker melden als ik zover ben.
Natuurlijk tussendoor mag je altijd iets sturen.


Momenteel ben ik bezig aan de rechtse zijde van mijn baan.
Fictieve overgang van heuvelachtig landschap naar polder.
Ik heb mijn airbrusch ook nog eens bovengehaald en de rails en bedding een roestwaas gegeven.
Maar dat is alles, de laatste tijd Padel ik veel. Grin

Wel de afgelopen weken gereden en de foutjes in KL opgelost.

Veel loc's ontspoorde bij mijn dubbele engelse wissel! Allemaal hadden ze hun slipbandjes aan de voorzijde.
Door deze naar de tweede as te plaatsen is dit allemaal opgelost.

Jaaaaa de geelbanders Duim omhoog, ik heb even getwijfeld maar toch besteld. 52€ is toch niet mis.
Ik had eerst die van Rivarossi (6431) maar deze ogen te grof en samen met set 6122 (ook te grof en die te vaak ontspoorde door problemen met de buffers (te hoog!)) heb ik ze allemaal weer verkocht.

Goed weekend allemaal.

Dave




 
Gelogd
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Antwoord #13 Gepost op: 12 April 2021, 13:46:44 »

Hoi all,

Het is nu vijf weken geleden dat ik nog iets gepost heb!
Reden:
- Septische put buiten verstopt door inzakking, is ondertussen opgelost maar moet ik voorlopig nog een beetje opvolgen.
- Houten ondersteuning carpoort is rot geworden. één balk was al losgekomen uit zijn steunen. Ben ik ook mee bezig, maar door het huidige weer kunnen we niet voortwerken.

Maar het grootste probleem had ik toch aan mijn baan.
Uit het niks opeens kortsluiting! Aangezien mijn plan U (de enigste die nog reed) net het station binnenkwam en door de sluiting ook rare geluiden maakte dacht ik dat het probleem zich daar ergens situeerde.
Alle aansluitingen naar de baan losgemaakt en één voor één terug aansluiten bracht mij naar de mogelijke dader.
Ik heb deze digitale component vervangen en alles terug opgestart.
IB gaf groen licht en ik kon weer rijden. maar na welgeteld één rondje had ik terug sluiting!
Om gek van te worden!!
Ik weer terug onder de baan en alle (plus*) draden weer losgehaald. (*Ik heb common Ground, alle massa kabels aan elkaar)
Uiteindelijk heb ik de oorzaak gevonden. Een massa kabel was losgekomen en maakte (en ik denk met momenten!!) kortsluiting. Zie foto.
Maar daar kan je grijze haren van krijgen, soms heb ik alles moeten laten vallen om niet met een hamer iets kapot te slaan Grin
Aangezien ik een voorstander ben van solderen, heb ik nu wel een aantal kroonsteentjes gemonteerd om de volgende keer makkelijker een storing op te zoeken.
Hoe het dan eigenlijk kwam dat ik kortsluiting had op een component weet ik niet! Ik heb deze teruggeplaatst en er was geen sluiting meer!
Ook wel typisch: het was de laatste aansluiting!!

Hopelijk kunnen we nu weer verder bouwen (en rijden.)

Grt Dave



Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8844


268*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 12 April 2021, 15:19:33 »

Iets dergelijks heb ik ook ooit eens gehad.
Bleek een massa-draad te zijn die kennelijk onder de wisselstraat, waar hij aan één van de wissels/engelsman gesoldeerd zit, bij aansluiting op de common-min kortsluiting gaf.
Geen zin om te checken waar en hoe. Toen ik eindelijk gevonden had welke min-draad de kortstuiting beroorzaakte, heb ik hem gewoon los gelaten.
Alles rijdt er prima langs, dus hij kennelijk (als massa-draad) gemist worden.  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Geldermalsen
« vorige volgende »
Ga naar: