Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Baanbouw GerardvV  (gelezen 44267 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1814


Enge buur bij de buren


« Antwoord #30 Gepost op: 4 Januari 2024, 21:52:20 »

4 Gelukkig weer wat tijd gehad om te bouwen.
Het schaduwstation en bijbehorende omloop in nieveau -1 is klaar en in Koploper gezet, net als de helixen.
Alles werkt nu (denk ik) en als de hele baan klaar is kan het inregelen beginnen.

Eindelijk kan aan het uiteindelijk zichtbare gedeelte begonnen worden, ook omdat het langzamerhand duidelijk wordt hoe dat er uit moet gaan zien.
Aan de rechter korte kant komt een klein station met vijf sporen waarvan vier langs twee perrons en wat sporen voor een losweg en zo. Het station komt half in een boog te liggen (Waldijks) Het eigenlijke stationsgebouw komt gedeeltelijk over de rechter helix te liggen en moet suggereren dat de sporen recht doorlopen in plaats van de helix in te gaan. Wellicht is hier een hoge overkapping voor nodig.
IMGP3153a by G. van Vliet, on Flickr

Op het middendeel moet de spoorbaan een redelijk scherpe boog (R= 480/540) naar de voorkant van niveau 0 maken , gecamoufleerd door bebouwing met aan de rand nieuwbouw in 70/80er jaren stijl en flatgebouwen. De spoorbaan verlaat de bebouwing en gaat een veenpolder gebied in met een grote boog om een uitloper van een meer en komt op een recht gedeelte dat uitkomt op de linker helix.
IMGP3154a by G. van Vliet, on Flickr

Over de linkerhelix komt een N weg (provinciale weg) die ook over de spoorbaan heengaat en hier de ingang van de linker helix camoufleert. Via de helix weer het schaduwstation in met alle keuzemogelijkheden.
De spoorbaan wordt dubbelsporig en geëlektrificeerd.
IMGP3155a by G. van Vliet, on Flickr

Niveau 0 is gemaakt van 9 mm MDF op een houten frame en ligt 23cm boven niveau -1.
De spoordijk wordt gemaakt van groen isolatie zachtboard van 15 cm breed met daarop een strook van hetzelfde zachtboard van 13 cm breed om een spoordijkprofiel te simuleren.
Daarbovenop komt een dunne laag iso-schuim van 3mm als ondergrond voor het ballastbed (is meteen opvulling om ballastmateriaal te besparen) en op dat dunne laagje isoschuim wordt de rails gelegd.
IMGP3143a by G. van Vliet, on Flickr

Alle materialen voor spoordijk en railbevestiging worden met dubbelzijdig Tesa tape bevestigd (Tesa 4970). Ideaal spul, als er iets gewijzigd moet worden is alles (met voorzichtigheid natuurlijk) los te trekken en zonder schade her te gebruiken. Tevens heb je geen enkel contactgeluid naar de onderplaat wat je met schroeven wel hebt. Je hoort de trein bijna niet maar wel het gewone wiel/rails geluid.

In de bogen komt een lichte verkanting van de sporen.
Dit bereik ik door aan de hoge kant van het spoor, vanaf het einde van de inloopboog, onder de werkelijke boog een gewone laagspanningsdraad van 1,2mm buitendiameter te leggen. Dit eveneens vastgelegd met dubbelzijdig tape met daarover nog een laagje tape om de dwarsliggers vals te leggen. Waar ik bij recht spoor in het midden van de dwarsliggers om de 10 cm een strookje dubbelzijdig tape leg, doe ik dat in bogen aan de lage kant van de boog. In combinatie met de tape op de draad ligt de rail voldoende vast totdat de definitieve ballastlaag wordt gestort.
IMGP3142a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP3147a by G. van Vliet, on Flickr

Nu de Modelbouwdagen in Rijswijk even afwachten om materiaal voor het aansluiten van de vijf sporen in het station en de goederensporen te scoren.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #31 Gepost op: 4 Januari 2024, 22:04:33 »

Dat verkanten is toch wel fraai hoor. Ik heb de bogen er nu vlak in liggen, maar als ik dit zo zie dan jeukt het toch weer (ook al omdat het er eigenlijk ook niet helemaal strak in ligt). Stof tot nadenken...
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8895


268*


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 4 Januari 2024, 22:06:59 »

Mooie vorderingen  Duim omhoog

Verkanting geeft inderdaad een extra dimensie, heb ik i.i.g. geen spijt van
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1593


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #33 Gepost op: 5 Januari 2024, 13:40:03 »

Ik weet wat me vanmiddag te doen staat. Fraai hoor die verkanting en een mooie simpele oplossing ook.  Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 6 Januari 2024, 08:33:32 »

Goed bezig.
Die verkanting is mooi om te zien.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1814


Enge buur bij de buren


« Antwoord #35 Gepost op: 6 Januari 2024, 17:25:48 »

Dank allemaal, ik ga dapper verder met verkanten  Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17388


315*


« Antwoord #36 Gepost op: 6 Januari 2024, 17:38:07 »

Goed om te zien dat jij de kantjes er niet afloopt.  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Baanbouw GerardvV
« vorige volgende »
Ga naar: