Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Kassenberg (1982) in 1:160  (gelezen 65414 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #165 Gepost op: 3 Juni 2022, 23:12:32 »

Pssst, Tds... (Tads is een vierasser)

Oh, echt? Heb ik dat ding ruim 35 jaar lang voor Tads uitgemaakt... Undecided
Ik ga het aanpassen in de tekst, dank! Duim omhoog
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #166 Gepost op: 3 Juni 2022, 23:14:26 »

Pas dan het stuk wat er dubbel in staat ook even aan  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #167 Gepost op: 3 Juni 2022, 23:19:08 »

Was mij idd ook al opgevallen... Grin
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #168 Gepost op: 10 Juli 2022, 13:11:41 »

Finish what you started...

Eindelijk de gemankeerde 1600 van Flm gereed gemaakt. Gemankeerd omdat het wapen teveel neer links stond en het verwijderen met Jakops Jifmethode ook wat geel meenam op één hoek (de eerste).

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Het aanbrengen van de kleine nummers op de snoet is erg lastig. Dat wilde met Kleinspoors actuele nummerset helemaal niet, maar gelukkig had ik ook nog een oud nummersetje. Dat ging beter, en zo is de oorspronkelijk beoogde 1601 via 1642, 1633 en 1623 een 1629 geworden. Het laatste reservesetje 1647 was gelukkig niet nodig. Na het aanbrengen ging er een zijdeglans vernislaag over en dat is erg goed gelukt. Daar waar het misging is bijna niets meer te zien en de overige hoeken waar het geel bleef is niets meer te bekennen van schuur/polijstactiviteiten. De Jifmethode is hier in het AW opgenomen in het register van de gecertificeerde procedures.

De 1629 kwam in februari 1982 in dienst en kreeg pas in mei 1984 het wapen van Wageningen opgeplakt. Zeer geschikt dus voor mijn 1982-theater. Eigenlijk had de loc hoogglansvernis moeten hebben maar deze zijdemat vernis vind ik veel mooier.

Een 1601 met het nummer in het midden durf ik nu wel aan...

't Volk wil natuurlijk foto's, welnu:


Eerst even een proefnummertje...


Niets meer te zien van de Jifkrassen


Hier heb ik bijna een hele middag over gedaan...

Zo Modelleisenbahn GmbH, en nu graag de komende tien jaar even geen flaters meer... Angry

    
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #169 Gepost op: 10 Juli 2022, 13:21:40 »

ik vind hem mooi!  Duim omhoog
toch wel spannend dat je met jif door de verflaag heen gaat, heb ik nog niet meegemaakt Shocked
mooi dat het goed gekomen is! vraagje trouwens: welke vernis is dat?
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #170 Gepost op: 10 Juli 2022, 21:25:45 »

Is ook wel een beetje eng, want toen ik al die krassen zag dacht ik wel: komt dit allemaal nog wel goed? Undecided

Humbrol 135 Waarschuwing: als je in het potje kijkt denk je vast: komt dit allemaal nog wel goed? Undecided
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #171 Gepost op: 10 Juli 2022, 22:00:18 »

Mooi dat het gelukt is!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #172 Gepost op: 10 Juli 2022, 22:12:58 »

Ja, met dank aan jouw tip over de Jif/Cifmethode.  Duim omhoog
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #173 Gepost op: 10 Juli 2022, 23:11:42 »


Humbrol 135 Waarschuwing: als je in het potje kijkt denk je vast: komt dit allemaal nog wel goed? Undecided


och, dat had ik niet toen ik in het potje keek.. maar toen het weken later nog niet droog was begon ik hem wel te knijpen (verhaal bij de buren)
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #174 Gepost op: 11 Juli 2022, 19:57:35 »

Hoe krijg je dat voor elkaar? Deze vernis is na een uur al stofdroog. Ik houd echter altijd minstens 48 uur drogen aan om het model veilig veelvuldig vast te kunnen pakken voor de eindmontage.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #175 Gepost op: 12 Juli 2022, 08:47:59 »

tja, daar ben ik dus nooit achter gekomen. of het nu de reactie met m600 was, ik weet het niet.
ik zal binnenkort wel eens een proef stukje doen. maar problemen met verfhechting (of uitharding) lijkt de story of my life te zijn
ben toevallig van de week bezig geweest met een alternatief maar dat is erg kostbaar.
is namelijk een 2k autolak  Grin maar dat zie ik nog niet echt zitten omdat je dat niet op "voorraad" kan maken.
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #176 Gepost op: 12 Juli 2022, 13:55:46 »

In het verleden heb ik H 135 ook met M600 verdund, dat ging prima.
Ik sta hier wel van te kijken. Te weinig verdund kan het ook niet zijn, want dan sputtert de de spuit letterlijk tegen. Wellicht te dik gespoten?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #177 Gepost op: 12 Juli 2022, 16:18:39 »

omdat ik het antwoord nu ook wel wilde weten ben ik is even verder gaan zoeken.
nu heb ik geen h135 gebruikt maar de ac5401. ik dacht dat dit hetzelfde was.

toen ik er op google naar zocht, kwam ik dit filmpje tegen wat ik toentertijd gebruikt heb om na te kijken hoe of wat.
wat ik ( helaas) gemist heb is het bovenste commentaar:

The Humbrol website did use to recommend using Cellulose Thinners when airbrushing these clear cotes. In fact this was the only way I could get the Matt Cote to fully dry, with normally thinners it would always remain slightly tacky when handled (if years later).

goh, waar ken ik dat van... bij mij was het weken misschien wel 2 maanden en nog steeds tacky.

dus waar het nu mis gaat... ik weet wel dat humbrol extreem weinig info geeft. hoewel die ac5401 nog gewoon te koop is vind ik er niks over op de humbroll site
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #178 Gepost op: 12 Juli 2022, 16:41:54 »

Mij is dit product totaal onbekend. Staat AC voor acryl ofzo? Bij het zien van die ribbeltjesdop dacht ik meteen aan acrylverf...

Maar wat een narigheid. Is de schade groot?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #179 Gepost op: 13 Juli 2022, 15:07:44 »

Het is gewoon solvent based: https://www.roxleymodels.co.uk/humbrol-ac5401-satin-cote-28ml-p-1275.html
de verpakking zegt ook petroleum destilate maar de website zegt "clean with water..."
in de eerder gelinkte post bij de buren kun je zien dat de schade wel redelijk werd nadat ik het gefixeerd had met
motip matte lak. die reageerde met de humbrol. maar al me al had het erger gekund. de 1600 had nergens last van en is ok, de 2 1100'en hebben wat craquelé effect.
het was in ieder geval een goede les dat je altijd op moet letten.
« Laatste verandering: 13 Juli 2022, 15:21:43 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
« vorige volgende »
Ga naar: