Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Gravensluis-West  (gelezen 37168 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Gepost op: 1 Mei 2020, 16:53:47 »

Heren,

Hierbij mijn vernieuwde baanplan, inspiratie voor het idee heb ik gehaald uit onder andere Frotterdam (BNLS), Rekerdam en Gindsweid



Afmetingen zijn 270x60cm (zichtbare gedeelte.
  • Links gaat de boog (wel kleinere radius) verder naar een 3 sporige fiddle yard.
  • Aan de rechterkant kan het uithaalspoor nog iets langer, wel is deze dan buiten het zichtbare gedeelte

Baanplan beeld een simpel stationnetje uit in een kleine voorstad in de vorm van een eilandperron met als gebouwtje een sextant.
Daarnaast is er nog wat goederenvervoer naar de losweg/goederenloods en buizenterrein (linksboven op baanplan).

Qua reizigersvervoer zullen de stoptreinen bestaan uit 2 delige treinstellen (Plan V, sprinter, Mat54, Mat46), incidenteel zal er Koploper, IRM, DD-AR of korte getrokken trein stoppen.

mvg,

Matthijs



Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Mei 2020, 17:21:35 »

Leuk plan, met leuke scenery ook.  Duim omhoog
Ik betwijfel of men in de werkelijkheid op een dergelijk station een Engelsman zou hebben toegepast, maar ik begrijp het wel  i.v.m. het compact houden van het sporenplan.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2 Gepost op: 1 Mei 2020, 17:24:15 »

Het lijkt zo op het oog een heel evenwichtig plan Matthijs! Je hebt het tot in details al helemaal bedacht lijkt het. Heb je die scenery ook allemaal al liggen, of moet dat nog aangeschaft worden? Ik betwijfel of een aantal van je genoemde gebouwen nog leverbaar zijn, zoals de goederenloods.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #3 Gepost op: 2 Mei 2020, 10:42:13 »

Tof plan en leuk dat Rekerdam een inspiratiebron is. Heb al veel toffe plannen van je gezien, wordt weleens tijd om eens wat te gaan maken, of niet?  Wink
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 2 Mei 2020, 13:22:43 »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de afwikkeling van het treinverkeer in gedachte hebt.

Die treinstellen is makkelijk. Maar de getrokken trein?
En vooral ook het goederenverkeer?
De twee sporen bij de buizenhandel doen redelijk wat verkeer verwachten, anders zou er maar een spoor liggen. Je kunt er nu denk ik vier wagens kwijt, daarnaast nog 1 of 2 wagens aan de losweg. Maar als die allemaal moeten worden opgehaald, kan de loc niet meer omlopen, wat wel nodig is om richting fiddle yard te kunnen vertrekken.
Als er ook nog wagens moeten worden uitgewisseld, dus tegelijk wagens brengen en halen, wordt het helemaal spannend, zeker omdat het middelste spoor ook door reizigerstreinen kan worden gebruikt.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #5 Gepost op: 2 Mei 2020, 20:16:28 »

Aan het baanplan kan nog wel wat geschaafd worden, dit is een eerste versie.

Het idee achter het goederengedeelte is dat er zo wat afwisseling is tussen het reizigersverkeer.
De volgende situatie zal uitgebeeld worden dat de goederenaansluitingen nog wel aanwezig zijn maar dat in de loop van de tijd het goederenverkeer naar die bedrijven is afgenomen. Er zullen misschien 1 a 2 goederentreinen per dag in station Gravensluis West aankomen.

mvg,

Matthijs

Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #6 Gepost op: 2 Mei 2020, 21:18:58 »

Heb nog een 2e versie, een iets versimpelde versie van de eerste.
De vorige versie was misschien qua sporen iets aan drukke kant met maar korte spoortjes.

Deze versie is 240x60cm.



Hier is het buizenterrein verplaatst naar de locatie waar oorspronkelijk de losweg/goederenloods gepland stond.
Er is nu ook een spoortje voor een wachtende lok toegevoegd. Hier kan een loc wachten op zijn volgende dienst (goederen of getrokken trein).

Voor een getrokken trein zou het er als volgt uit zien. Deze komt vanuit Fiddle yard naar het bovenste perronspoor en sluit zich op. Na wat bewegingen komt er een loc van het locspoortje voor de rijtuigen en kan dan weer vertrekken. De opgesloten loc kan daarna via engels wissel naar het locspoortje rijden.

Dienstregeling moet zo aangepast worden dat er geen goederentrein en getrokken trein gelijktijdig het station aan doen  Grin

mvg,

Matthijs
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 3 Mei 2020, 10:59:28 »

Ik vind deze versie eerlijk gezegd nog drukker ogen.  Undecided

Uitgaande dat je rechts buiten zicht nog ruimte hebt voor een loc, heb ik op basis van de eerste versie wat aanpassingen gedaan.



De zwarte lijnen zijn sporen die hierbij verdwijnen, dus nog maar 1 spoor bij de buizenhandel en het engelse wissel is vervangen door een gewoon wissel. Voor het omlopen gebruik je dan een rolbrug of segmentschijf buiten het zichtbare gedeelte, waardoor je de zichtbare sporen volledig kunt benutten.
Zelf zou ik dan ook het perron aan de andere kant van het onderste spoor leggen. Je houdt dan 1 spoor voor reizigerstreinen en 2 sporen voor het goederenverkeer over, een beetje vergelijkbaar met Roodeschool tot een paar jaar terug. Maar gezien je wens om ook met getrokken reizigersmaterieel te rijden, voor jou denk ik een stap te ver.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #8 Gepost op: 4 Mei 2020, 19:31:16 »

Baanplan gaat weer even terug naar de ontwerptafel  Grin

mvg,

Matthijs
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Mei 2020, 19:48:34 »

Ach...ik heb ruim een jaar aan mijn ontwerp lopen tekenen en tijdens de bouw nog diverse keren aangepast cq. verbouwd. Uiteindelijk valt het kwartje en ga je bouwen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 4 Mei 2020, 19:53:07 »

Ik ken mensen die al meer dan zeven* jaar aan het rommelen zijn met een ontwerp. Ik noem geen namen.   Cool

mvg,
Gert







* De eerste schets voor Sydborg maakte ik zelfs al in 1999, in Denemarken tijdens een vakantie in Faaborg. Maar pas in 2012 nam ik het besluit om niet langer voor Nederlands modelspoor te gaan.
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 4 Mei 2020, 19:58:03 »

Dat doen Huub en ik wel  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 5 Mei 2020, 10:21:27 »

Een baanplan ontwerpen kan inderdaad een flinke uitdaging zijn.
Ook mijn plan is voor en tijdens de bouw meermalen aangepast. Vooral qua aankleding is er nog maar weinig over van de oorspronkelijke plannen van zo'n 9 jaar geleden. Het kan werken om alles tot in detail te plannen en dan te gaan bouwen, maar je loopt het risico dat je nooit aan bouwen toekomt omdat er altijd wel iets is op de tekening waar je niet tevreden over bent. Zelf ben ik meer van het "organisch ontwerpen", dus globaal het plan op papier zetten om te kijken of wat je in gedachte hebt überhaupt wel past. En vervolgens gewoon te gaan bouwen waarbij je je plannen door voortschrijdend inzicht kunt aanpassen.

Ik ben nog even in je baanplangeschiedenis gedoken op dit forum en kwam dit tegen:



Ik weet niet wat je bezwaar hierbij was, maar ik vind dit eigenlijk best wel een leuk plan.
De sporen rechts nog wat vloeiender leggen. Aan één kant de fiddleyard, aan de andere kant de indruk wekken dat er aan het spoor wordt gewerkt, waardoor direct duidelijk wordt waarom het station als eindpunt in gebruik is.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #13 Gepost op: 6 Mei 2020, 15:34:20 »

Waarom dat baanplan het niet geworden is weet ik ook niet meer Grin
Dat baanplan ga ik nog even een beetje bijwerken:

  • Zichtbare gedeelte van 270cm naar 240cm
  • Gedeelte rechts met die 2 wissels wordt een segmentschijf/rolbrug, buiten het zichtbare gedeelte
  • Creeeren van meer perronlengte (verlengen van 1m naar 1.20m

mvg,

Matthijs
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #14 Gepost op: 7 Mei 2020, 11:33:23 »

Hierbij aangepast baanplan:



Uitleg:
  • Gele vlak rechts = schuifblad voor loc (als omloop mogelijkheid)
  • Onderste perronspoor kan ook naar schuifblad lopen of eindigen bij vlak voor overweg d.m.v. stootblok i.v.m. werkzaamheden aan het spoor verder op
  • Bovenste perronspoor kan nog iets verlengt worden zodat er een getrokken trein kan stoppen. Loc koppelt af en blijft wachten/rijdt schuifblad op. Van links komt er een loc vanaf locspoortje voor de trein en getrokken trein kan weer richting fiddle yard
  • Uithaalspoor rechtsboven kan d.m.v. schuifblad verlengt worden zodat er wagens gehaald/gebracht kunnen worden naar buizenterrein
  • Spoor aan linkerzijde is bedoelt om een loc te stallen
  • Boog linksonder is het begin van de boog naar een 3 sporige fiddle yard, deze hoek wil ik deels camoufleren d.m.v. bomen/struiken en bebouwing (baanwachterwoning of blokwachterswoning)

mvg,

Matthijs
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
« vorige volgende »
Ga naar: