Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Gravensluis-West  (gelezen 37169 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #30 Gepost op: 26 Juni 2020, 11:15:38 »

Ah, juist ja! Dat is wel een fraaie oplossing.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #31 Gepost op: 26 Juni 2020, 14:51:24 »

Dank je wel voor de suggestie, ik houd hem in gedachten.

Nu gaan kijken hoe ik het beste de constructie van de bakken kan maken.
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #32 Gepost op: 30 Juni 2020, 18:23:40 »

En nu hup naar de bouwmarkt om hout te halen  Smiley

Hoewel als je de vorm van je landschap qua dijkjes en water al in de zijkanten van je modules wil (zoals hier: http://www.floodland.nl/aim/info_modules_segmenten_1.htm), dan zou ik het laten laseren denk ik. Ik heb dat eerder zelf gedaan met een decoupeerzaag enzo, gaat wel, maar minder strak dan laseren.

Afgelopen dagen bezig geweest met het uittekenen van de 2 zichtbare modules. De voorkant, achterkant, zijkant en tussenschotten van de module zijn 12mm en bovenplaat is 9mm dik zoals ik het nu getekend heb:


Kijken hoe duur het is om het frame van de modules te laten laseren. Dan zouden er een soort puzzelstukjes van gemaakt kunnen worden die mooi in elkaar passen.
Deze dan met houtlijm in elkaar lijmen en vervolgens ook met schroeven vastmaken. De plaat bovenop zou gelaserd kunnen worden of gewoon bij de bouwmarkt aanschaffen en op maat zagen met decoupeerzaag.

Afmetingen (breedte en lengte) blijven zoals ze nu zijn, dit komt beter uit. Zo houd ik nog ruimte over voor een achterwand.

mvg,

Matthijs
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #33 Gepost op: 30 Juni 2020, 19:07:49 »

Ik heb eerder modules gemaakt met contouren van het landschaps er in. Ik heb toen alles bij de bouwmarkt laten zagen en met de decoupeer zag de contouren er in aan gebracht. Nederlands polderlandschap is nogal strak, ik zou het daarom nu laten laseren. Voordeel is dat het dan ook perfect past. 
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #34 Gepost op: 5 Juli 2020, 21:39:28 »

Wat is een beetje een gangbare dikte voor de constructie van de module bak?? 9, 10 of 12mm?? Heb nu alles getekend met dikte van 10mm, zal dit sterk genoeg zijn??

Mvg,

Matthijs
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #35 Gepost op: 6 Juli 2020, 08:17:11 »

Gangbare diktes multiplex bij de bouwmarkt zijn hier 6, 9 of 12, 15 en 18 mm etc. Ik ben zelf voor 12mm gegaan. Het is wel dik, maar zorgt ook voor stevigheid van je frame. Volgens mij las ik dat de modulebakken bij de buren van 9mm zijn gemaakt (zijkanten) en de bovenkant van 12mm. Ik heb alles uit 12mm gedaan, omdat ik dan maar 1 plaat hoefde te kopen en te laten verzagen.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 6 Juli 2020, 09:36:53 »

Bij mijn baan (grotendeels modulair opgebouwd) is de bovenplaat 9 mm, voor de zijkanten deels vurenlatten, deels multiplex, deels staal of aluminium hoekprofiel. Wat het meest praktische was. In jouw geval zou ik voor volledig multiplex gaan.
Eventueel wel een extra spant in de lengterichting aanbrengen, tegen het doorzakken. Dat werkt naar mijn ervaring beter dan dikkere plaat.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #37 Gepost op: 6 Juli 2020, 10:01:42 »

Ik overweeg in de toekomst berken-multiplex te gaan gebruiken. Dat schijnt behoorlijk maatvast te zijn. In ieder geval NOOIT meer mdf-plaat. Officieel staat die afkorting voor Medium Density Fibre, maar ik hoef vast geen wedstrijd uit te schrijven voor dit spul waar het f-woord in voorkomt.  Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #38 Gepost op: 6 Juli 2020, 11:17:05 »

Het geheel wordt ook van multiplex, dit zal populieren multiplex worden. Dit is bij bedrijven die lasersnijden in meerdere diktes en verschillende plaatformaten beschikbaar.

Bij SnijLab.nl heb je bij populieren multiplex de keuze uit 6, 10 of 12mm. Bij berken maar uit 3 of 6mm dikte.
Vandaar dat ik de dikte voor de voor-, achter- en zijkanten en de tussenschotten 10mm heb aangehouden als dikte.

Voor de dikte van de bovenplaat heb ik nu 9mm aangehouden, dit zal gewoon plaatmateriaal uit de bouwmarkt worden.

De afstanden tussen de voor- en achterkant is 55cm - 2x 1cm  hout dikte = 53cm
De afstand tussen zijkant/tussenschot en tussenschot is +/- 35cm.

Als extra versteviging voor de bovenplaat zou ik ook nog balkjes (groene balkjes in onderstaande afbeelding) kunnen bevestigen aan de voor- en achterkanten:


mvg,

Matthijs
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #39 Gepost op: 6 Juli 2020, 11:41:20 »

Dank voor de tip, Matthijs. Ik kende SnijLab nog niet, maar dat ziet er goed uit.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 6 Juli 2020, 11:47:34 »

Nu kan ik zelf  redelijk goed met hout en eigen (hand)zaag e.a. fabrieken, maar je bent m.i. vrij ingewikkeld en duur bezig om modulebakken te maken al zullen ze superstrak en netjes worden, dat wel!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #41 Gepost op: 6 Juli 2020, 12:34:23 »

Met hout en eigen zaag ben ik totaal niet handig. Wel ben ik handig met tekenwerk op de computer  Grin
Ik heb ook nog gekeken naar kant en klare modulebakken maar dan schrik je al helemaal van de prijzen.
Dan is het lasersnijden wel weer een stuk goedkoper.

Door de puzzelstukjes er aan kan de modulebak al in elkaar gezet worden met houtlijm.
En daarna nog schroeven er bij voor de extra stevigheid.

Een achterwand en frieslijst is wat makkelijker te maken aan de hand van vuren latten en plaatmateriaal.

mvg,

Matthijs
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #42 Gepost op: 6 Juli 2020, 13:32:24 »

Wat gaat het snijwerk inclusief het hout jou kosten, als ik vragen mag?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 6 Juli 2020, 13:33:08 »

Ik weet niet of je al hebt laten uitrekenen op welk bedrag je komt, maar normaal gesproken is een standaardproduct goedkoper dan iets wat op maat gemaakt wordt. Dus ga je ook niet schrikken van deze prijzen?

Als je het doet, laat dan ook wat openingen aanbrengen in de kop- en tussenschotten voor de doorvoer van kabels en in de kopschotten ook nog de gaten om de bakken onderling te verbinden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #44 Gepost op: 6 Juli 2020, 14:01:29 »

Qua kosten zoals SnijLab berekend aan de hand van de DXF bestanden komt het uit op een bedrg van tussen de 75 en 85 euro voor de 2 bakken zoals op onderstaande afbeelding:


Info van de website van SnijLab:

Citaat
De prijs van een lasergesneden onderdeel is afhankelijk van:
  • Materiaalsoort
  • Afmeting
  • Aantal exemplaren
  • Levertijd
  • Snijlengte
  • Graveerlengte
Onze website berekent de kosten automatisch op basis van je tekening.

Bij elke tekening worden opstartkosten berekend. Bestel je meer dan één exemplaar van dezelfde tekening dan worden de opstartkosten gespreid en zakt de stuksprijs.

Bestel je verschillende producten van hetzelfde materiaal dan betaal je voor elk volgend product lagere opstartkosten.

Doordat ik alles laat lasersnijden in populieren multiplex en in 1 dikte is dit weer voordeliger.
Die gaten in de kopschotten voor het onderling verbinden is een nog een goed idee  Duim omhoog
Zou ook alvast de schroefgaten kunnen laseren/graveren in de voor- en achterkant om het helemaal makkelijk te maken  Grin

Heb ook gekeken naar de prijzen van kant en klare/bouwpakket modulebakken:
  • BNLS/Modulebaan.nl - standaard inbreng 120 lang, 2 BB's van 30 cm, achterwand, fries, twee zijpanelen, één BB paneel, onderstel en alle benodigde ijzerwaren is 140 euro per bak
  • Markenburg - modulaire ondergrond van 1000x500mm = modulebak + hardschuim is 109 euro per bak
  • Bentink  - had dit in het asssortiment maar is hiermee gestopt

mvg,

Matthijs
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
« vorige volgende »
Ga naar: