Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 14   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Kassenberg (1982) in 1:160  (gelezen 64901 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #30 Gepost op: 6 December 2021, 14:21:57 »

Niveauverdeling

Oorspronkelijk:
niveau 1 (kelder): Es en Odz
niveau 2: Ksb
niveau 3: Wdn (in berg)
niveau 4: Ksb West
niveau 5: Bwk

Ik ben 2 varianten die hier genoemd zijn aan het onderzoeken als serieuze optie.

Variant van 1200 blauw
Hierbij leg ik een Minitrix 'R2½' om de buitenboog van de spiraal (R2 Flm) heen. Het hele sporenplan is gebaseerd op Flm Piccolo (waarom denk ik altijd aan mini knakworst als ik 'piccolo' zie?) welke slechts 4 radii heeft, Minitrix maar liefst 6. R3 van Minitrix ligt relatief dichtbij R2 van Flm. Door gebogen rails van R3 en R2 van Minitrix te combineren krijg ik voldoende tussenruimte en het minste verlies aan lengte voor de opstelsporen. Met het tevreden gevoel van van 'het kan toch' ging ik slapen...

niveau 1: (kelder): Es en Odz
niveau 2: Wdn
niveau 3: Ksb
niveau 4: Ksb West
niveau 5: Bwk

Variant Wesley
Wesley wees op de mooie uitloper van Boswinkel bij de L-vorm. Dat idee liet mij niet meer los. Stel je voor een spitstrein, bestaande uit DB 216 + 4x Plan E, uit Zl die niet in Es eindigt maar in Bwk... Ik kan de diepte beperken tot 50 cm diepte. Wierden moet dan onderin opgesplitst worden in Zwolle en Deventer, het ziet er niet uit, maar daar boven wordt de modelbaan een stuk aantrekkelijker gemaakt. Als ik een werkbare werkruimte over kan houden, is deze variant de grootste kanshebber.

De niveauverdeling blijft als bij de hierboven beschreven variant.
« Laatste verandering: 6 December 2021, 14:23:52 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #31 Gepost op: 6 December 2021, 14:59:01 »


Wist je trouwens dat je spoorplannen in Anyrail ook kunt exporteren als .jpg-bestanden? Dan even in bv Paint er een stukje van afknippen en hier als bijlage uploaden. Dan heb je keurig strakke plaatjes die waarschijnlijk ook duidelijker zijn.

Dank voor deze tip, ik was nog niet verder gekomen dan 'opslaan als' en had de exportfunctie nog niet opgemerkt. Duim omhoog

Heb het meteen in de praktijk gebracht, beide varianten in jpg. Jouw boog heb ik maar even de Olst-boog genoemd... Grin


De aansluiting van de sporen in Dv is nog een rommeltje, maar de sporen zijn net lang genoeg voor de gehanteerde standaard.




« Laatste verandering: 6 December 2021, 15:00:34 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 6 December 2021, 16:52:31 »

Wesley wees op de mooie uitloper van Boswinkel bij de L-vorm. Dat idee liet mij niet meer los. Stel je voor een spitstrein, bestaande uit DB 216 + 4x Plan E, uit Zl die niet in Es eindigt maar in Bwk... Ik kan de diepte beperken tot 50 cm diepte. Wierden moet dan onderin opgesplitst worden in Zwolle en Deventer, het ziet er niet uit, maar daar boven wordt de modelbaan een stuk aantrekkelijker gemaakt. Als ik een werkbare werkruimte over kan houden, is deze variant de grootste kanshebber.

De niveauverdeling blijft als bij de hierboven beschreven variant.

Of niet: bij een breedte van 50 cm is het misschien mogelijk (dat zou je precies moeten uitrekenen) om Wdn (of Zl/Dvt) in die smalle poot onder te brengen. Wellicht hoeven Es en Odz dan niet zo ver de diepte in, maar kunnen ze op hetzelfde niveau aangelegd worden als Wdn/Zl/Dvt. Aan de andere kant: als je die poot nog wat smaller maakt (bijv. 35 of 40 cm), past een keerlus daar weliswaar niet meer, maar voor een zijlijn plus wat landschap heb je in N nog zat ruimte én mogelijk kan het werktafeltje (al dan niet op wieltjes, zodat je ook daadwerkelijk bij de baan kunt) er dan nog vóór geparkeerd worden...
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 6 December 2021, 18:17:01 »

Ik begrijp er geen hout van!  Grin

Leuk die niveaus, maar als we bijvoorbeeld Ksb nu eens 0 (cm) noemen, hoeveel cm liggen de andere niveaus dan lager en/of zelfs hoger?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #34 Gepost op: 6 December 2021, 20:47:22 »

En ik maar denken dat ik hier degene was met slecht ruimtelijk inzicht... Grin

Omdat alles nog niet vaststaat, even de niveau's in mm, te beginnen met 1 op 0 mm:

Oorspronkelijk:
niveau 1 0mm (kelder): Es en Odz
niveau 2 95 mm Ksb
niveau 3 114 mm Wdn (in berg)
niveau 4 136 mm Ksb West
niveau 5 200 mm Bwk




Of niet: bij een breedte van 50 cm is het misschien mogelijk (dat zou je precies moeten uitrekenen) om Wdn (of Zl/Dvt) in die smalle poot onder te brengen. Wellicht hoeven Es en Odz dan niet zo ver de diepte in, maar kunnen ze op hetzelfde niveau aangelegd worden als Wdn/Zl/Dvt. Aan de andere kant: als je die poot nog wat smaller maakt (bijv. 35 of 40 cm), past een keerlus daar weliswaar niet meer, maar voor een zijlijn plus wat landschap heb je in N nog zat ruimte én mogelijk kan het werktafeltje (al dan niet op wieltjes, zodat je ook daadwerkelijk bij de baan kunt) er dan nog vóór geparkeerd worden...

Wdn/Dv/Zl komen onder de smalle poot, alleen kruisen de eerste 90° de uitloper van Es/Odz. Die laatste moet dus in elk geval een nivootje lager.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 6 December 2021, 20:51:27 »

Alleen als je het tunnelportaal houdt waar-ie is. Als het spoor vanuit station Ksb rechtsaf buigt i.p.v. linksaf, zitten ze elkaar niet in de weg (maar of dat past is een tweede...)
Gelogd

Ik zie sterren!
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #36 Gepost op: 6 December 2021, 20:53:13 »

Voor de plaatjeskijkers: een foto die ik net bij de buren uploade van de gecombineerde D1244/D236 uit Kopenhagen/Berlijn.

Spoor 7 is speciaal voor een 1300 die met een Plan E-RD 's morgenvroeg de int. trein uit Kopenhagen/Berlijn opwacht. Zodra deze trein binnen is gaan de 220 en de groene bagagewagen er af (bagagewagen gaat naar VG&L waar ongeduldige busjes wachten) en komen de 1300 met de RD aan de trein. Die RD is door Servex voorzien van talloze ontbijtpakketten voor de hongerige reizigers...


Wat is dit? foto staat bij mij gewoon rechtop!
 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 6 December 2021, 22:11:56 »

Citaat
En ik maar denken dat ik hier degene was met slecht ruimtelijk inzicht...

Nou, dat zit eigenlijk wel redelijk goed hier, maar ik begrijp niet dat Wdn 1 cm hoger ligt dan Ksb én die vorm kan hebben zoals nu getekend. In mijn visie botst dat ontzettend
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 6 December 2021, 22:19:02 »

Ja, de originele marges zijn wat te klein. Ook in N heb je toch nog steeds een cm of 4 à 5 nodig waar sporen over elkaar heen lopen, en zowel Ksb-Wdn als Wdn-Ksbw (19 resp. 22 mm) is definitief te weinig. Maar inmiddels gaat Wdn omlaag ipv omhoog, en halverwege die 95 mm (tussen de kelder en Ksb) zal er wel plaats wezen.
Gelogd

Ik zie sterren!
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #39 Gepost op: 6 December 2021, 22:20:16 »

@ Jakop Gelukkig... Grin

Vergeet niet dat ik de oorspronkelijke opzet van het railplanboekje heb aangehouden. Ik weet niet hoe de hoogtes na de modificatie moeten worden. Ik heb het grotendeels uitgewerkt in afbeeldingen. Misschien dat het dan voor iedereen duidelijk wordt...











Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 6 December 2021, 22:44:33 »

Nu ben ik de term Wdn helemaal kwijt, maar ik neem aan dat het gewoon bij C de Zl - Dv aansluiting is.
Deze tekening(en) geven duidelijkheid, echter vraag ik me nu af waar het tunnel portaal aan de rechterkant van Ksb komt.
Dat moet onderhand op of heel dichtbij de wisselstraat zijn…  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #41 Gepost op: 6 December 2021, 22:56:03 »

Wdn is opgesplitst in Dv en Zl omdat ik volgens mij in deze variant geen compleet Wierden kan aanhouden. Daarom heb ik een paar posts geleden de trein van Wierden naar Deventer en Zwolle genomen... Grin

Ik heb de tunnelportalen er weer ingetekend. Bedenk wel dat dit de Wesleyvariant is, in de L-vorm dus. De opgegeven hoogtes gelden hier niet meer voor.



 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 6 December 2021, 23:02:32 »

En hoe loopt de lijn naar Bsk dan over de lijn van Ksb naar C? Daar zal toch ook minimaal een viaduct moeten zijn
Gaat in deze variant de route naar Zl - Dv onder de lijn van Ksb naar C door?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #43 Gepost op: 6 December 2021, 23:20:55 »

Dat klopt, daar komt een viaduct.

Nadat de hoofdlijn bij C het tunnelportaal in gaat, duikt de lijn in een halve spiraal naar beneden, naar Zl en Dv. Hoeveel windels er nodig zijn weet ik nog niet. Misschien dat het bij deze halve cirkel kan blijven.

Ik heb ook een tekening waarin alles aan elkaar gekoppeld is, heel overzichtelijk.







 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 6 December 2021, 23:29:24 »

Zeker! Waarom nu pas?  Grin

Als je hier brood in ziet wellicht de rails een hoogte meegeven om te kijken hoe e.a uitkomt.
Ben niet bekend met Anyrail, maar dat zal vast kunnen en wellicht een 3D mogelijkheid om het van alle kanten te bekijken.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 14   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
« vorige volgende »
Ga naar: