Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017927 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1065 Gepost op: 13 April 2020, 11:50:45 »

Ik ben altijd een beetje huiverig voor vloeimiddelen op zuurbasis omdat dat vaak blijft doorwerken als je het niet meer wilt.
Is dat bij fosforzuur dan geen probleem?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1066 Gepost op: 13 April 2020, 12:05:00 »

Afspoelen en borstelen met zeep helpt, nooit last van doorwerken, door de dunvloeibaarheid spoelt het makkelijk weg.
Dat doorwerken is ook bij purine een nadeel, dikvloeibaar gemaakt met vet en behoorlijk corrosief.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1067 Gepost op: 13 April 2020, 13:59:23 »

Ik doe het werkstuk na solderen in een bak soda dat neutraliseert. En daarna schoonboenen met Cif. Dan als het droog is in de Motip primer.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1068 Gepost op: 13 April 2020, 14:21:51 »

Ik gebruik soldeer olie van Sommerfeldt (nr 082. Ik weet niet precies wat voor spul het is maar werkt wel goed.
Sommerfeldt adviseert na gebruik de las te reinigen met spiritus, dat doe ik dan ook altijd.
Het werkt ook bij solderen aan K-rail van Marklin.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1069 Gepost op: 13 April 2020, 15:38:06 »

....Maar wat bij mij erg goed werkte was om een klein beetje flux aan te brengen voor het solderen. Dan vloeit het allemaal mooi....

Oh ja, vloeimiddel gebruik ik inderdaad ook altijd.
Ooit eens een demo van een messingbouwer gevolgd. Hij gebruikte purine, dat ben ik toen ook gaan gebruiken en bleek inderdaad fijn te werken.

Momenteel gebruik ik voor alle soldeerwerk (niet electronica natuurlijk)verdunt fosforzuur zoals dat voor witmetaal bedoeld is.

Ik gebruik soldeer olie van Sommerfeldt (nr 082. Ik weet niet precies wat voor spul het is maar werkt wel goed.

Wauw!! Zoveel mogelijkheden en voorkeuren en dan gebruik ik toch nog iets anders, al vermoed ik dat het wellicht hetzelfde is als Huub gebruikt want als zoekende op Purine voor solderen leek dat wel erg veel op mijn doosje uit het jaar kruik:



Erfenis van mijn vader die behalve dorpssmid ook gediplomeerd loodgieter was en technisch installateur (gas-water en elektra) en fietsenmaker en en ...  Het is duidelijk dat ik de nodige gereedschapjes heb liggen Wink

Ik spoel de solderingen met water en een borsteltje af. Of dat voldoende is zal blijken.

Ik zie dat je de diagonalen van styreen maakt? Bij mij hechtte dat niet zo lekker op messing. Maar kan ook aan mij liggen.



Ja en dat gaat bij volgende portalen al anders Grin
De schuine links en rechts ga ik dan uit één stuk maken met de onderst 1x1 staaf.
De schuine in de middelste vakken bestaan nu uit 2 stukken die ik moet zien uit te lijnen zodat het er uitziet dat het een doorlopende is. Bij de volgend boor ik een gaatje op de juiste plek waardoor die kan doorlopen. Zoals ik er nu over denk worden die dan nog wel van styreen.
Ik lijm dat met secondelijm trouwens en dat lijkt wel redelijk stevig.

Bovenstaand portaal is Portaal #2, ik werk van rechts naar links over het station (logisch toch?) en Portaal #1 is de eerste wat niet een standaard 2 sporig portaal gaat worden al liggen er in dit geval wel 2 sporen onder waaronder een Engelsman.
Voor #3, #4 of #5 heb ik geen liggers U 2x1 meer want alles uit die eerste Conrad bestelling zit in Portaal #2, maar ik heb wel een partij Sommerfeldt materiaal liggen afkomstig uit Sydborg en dat is uitermate geschikt voor Portaal #1, behalve het onderliggende werk, dat maak ik anders



Ik twijfel nog of ik dit er in ga (proberen) te solderen of ga lijmen  Undecided



Het zit op -de nu wel doorlopende- messing staf 1x1 mm al min of meer klem.

Omdat we hier (Portaal #2 → Portaal #1) van 4 sporen naar 2 gaan moet er ook e.a. worden afgespannen. Portaal #1 heeft daarom een afspaninrichting op de 'achterste' paal gekregen.

Iemand een idee trouwens van welk materiaal dat Sommerfeldt spul is?


« Laatste verandering: 13 April 2020, 16:47:01 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1070 Gepost op: 13 April 2020, 15:45:35 »

Sommerfeldt is dacht ik nieuwzilver, zelfde spul als ze in Plettenburg voor de spoorstaven gebruiken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1071 Gepost op: 13 April 2020, 16:51:37 »

Hartelijk dank voor een heleboel (uiteenlopende) tips Duim omhoog

Het metaal waarmee Sommerfeldt werkt lijkt me messing. Het verkleurt ook als je het verhit. Dat doet nieuwzilver toch niet? Ik ben geen expert hoor.

Die afspaninrichting is ook gaaf Jakop! Welk merk?
« Laatste verandering: 13 April 2020, 16:53:43 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1072 Gepost op: 13 April 2020, 17:57:07 »

Sommerfeldt 509
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1073 Gepost op: 13 April 2020, 20:40:54 »

Wanneer je 3x3mm H-profielen voor je staanders gebruikers, is het dan niet beter om vericale U-profielen van 1x1mm te gebruiken? En dan onderkant frame en diagonale maken van 1mm staf messing staf?

Het frame valt binnen je samengestelde bovenbalk, en is dan U-profiel (1mm) - Staff (1mm) - U-profiel (1mm) = 3mm, gelijk aan je staanders. Je krijgt dan een mooi open frame. En zit er niet mee dat je diagonale in het frame uit 2 delen bestaan die 'door moeten lopen' zoals je omschrijft. Zie hier een foto hoe ik dat gedaan heb:



En met een kleurtje oogt dat uiteindelijk  zo:



De vraag is hoe ver wil je gaan? Ga je al die L-profielen (bij mij ook 1mm) ook plaatsen? Ik vind het zelf wel echt wat toevoegen, maar ik heb makkelijk praten met maar 2 modules met daarop 4 portalen en 2 mastjes  Grin

Maar goed, je bent al lekker op weg. Nog een vraag van mijn kant. Hoe heb je dat bij het perron gedaan. Want de standaard M3 bouten die ik gebruik zijn denk ik niet lang genoeg om door een perron en een bovenplaat van 12mm te gaan  Tongue

Mocht je meer detail opnames willen/vragen hebben, dan hoor ik het wel.
« Laatste verandering: 13 April 2020, 20:49:16 door Joran » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1074 Gepost op: 14 April 2020, 14:41:58 »

Hallo Jakop

Jij werkt mooi strak met tekeningen, ik heb twee portalen enkelmasten voor de BLS uit de vrije hand gemaakt dus improvisatie werk.

Vraagje aan kenners hoe behandel je messing voor om te schilderen?

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1075 Gepost op: 14 April 2020, 16:30:28 »

Wanneer je 3x3mm H-profielen voor je staanders gebruikers, is het dan niet beter om vericale U-profielen van 1x1mm te gebruiken? En dan onderkant frame en diagonale maken van 1mm staf messing staf?

Het frame valt binnen je samengestelde bovenbalk, en is dan U-profiel (1mm) - Staff (1mm) - U-profiel (1mm) = 3mm, gelijk aan je staanders. Je krijgt dan een mooi open frame. En zit er niet mee dat je diagonale in het frame uit 2 delen bestaan die 'door moeten lopen' zoals je omschrijft.

Het staat buiten kijf dat jouw portalen gedetailleerder zijn dan wat ik nu maak.
En ja, dat heeft te maken met het aantal wat denk ik totaal > 40 stuks zal bedragen.
Wat ik vooral belangrijk vind is dat het puur Nederlands lijkt wat ik bouw en dat zijn deze portalen wel als je ze ziet.


Nog een vraag van mijn kant. Hoe heb je dat bij het perron gedaan. Want de standaard M3 bouten die ik gebruik zijn denk ik niet lang genoeg om door een perron en een bovenplaat van 12mm te gaan  Tongue

Mijn boutjes zijn M3 x 20  Grin

Vraagje aan kenners hoe behandel je messing voor om te schilderen?

Goeie vraag, wil ik ook wel weten.

Ik dacht zelf aan ontvetten, spuitbus primer en dan Humbroll 78 met de kwast  Undecided
« Laatste verandering: 14 April 2020, 16:52:20 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1076 Gepost op: 14 April 2020, 16:45:32 »

Ik heb het advies gevolg van MK, maar zou ik alleen toepassen als alles messing en gesoldeerd is.
Doe het bouwwerk in een pannetje met half azijn en half water, breng het aan de kook en laat het daarna nog een minuut of 10 staan.
Daarna goed laten drogen. Voordeel is dat het pannetje ook weer als nieuw is.  Grin

Daarna primer.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1077 Gepost op: 14 April 2020, 17:48:24 »

Wat ik doe:

- Na solderen even borstelen in een soda badje om het zure soldeermiddel te neutraliseeen.
- Boenen met wat Cif. Gaat het mooi van glimmen en het ontvet.
- Drogen.
- Motip spuitprimer (knikkerbus).
- Kwasten of airbrush met Humbrol 78.

En Jakop ik snap je helemaal als je er 40 moet doen. Dan moet het wel leuk blijven  Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1078 Gepost op: 14 April 2020, 20:29:08 »

De stand  van zaken

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1079 Gepost op: 15 April 2020, 06:07:52 »

En rijdraden  Duim omhoog
Gelogd
Pagina's: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: