39 jaar geleden kocht ik, 12 jaar oud, van mijn gespaarde zakgeld mijn eerste eigen locomotief; de Märklin 1212 (artikelnr. 3055).
Ik kocht deze in de kerstvakantie van 1976 bij Merkelbach in de Kalverstraat in Amsterdam. Ik logeerde in die jaren steevast een week in de kerstvakantie bij mijn oom en tante in Amsterdam en was samen met mijn 3 jaar oudere neef een vaste bezoeker van Amsterdam CS of eigenlijk hét CS zoals wij dat noemden.
Tijdens een van die bezoeken aan het CS, het zal ergens op of rond spoor 7 zijn geweest, werden wij uitgenodigd door een Meester om eens op de bok van een (blauwe) 1200 te kijken. De man had er kennelijk lol in die 2 jongetjes (we waren toen denk ik 10 en 13 jaar) een onvergetelijk kwartiertje te bezorgen. De man heeft ons van alles uitgelegd incl. een blik op het gangpad met alle apparatuur en liet ons pas uit de lok nadat de HC hem maande tot vertrekken met indringend fluiten... Toen wist ik het zeker: ik moest een 1200 hebben!!
Nu, 39 jaar na de aankoop van de Märklin, en weer in de kerstvakantie is de Roco 1204 (artikelnr. 78673) gearriveerd in Waldijk!
Niet mijn 2
e 1200, maar wel de mooiste!
Het is niet eerlijk om een model uit de 70er jaren te vergelijken met één van nu, maar omdat de 1212 nog steeds aanwezig is in Waldijk is het wel leuk om 2 aankopen met 39 jaar er tussen eens naast elkaar te zetten.
De koppen naast elkaar op spoor 3 en 4
De 1212 staat in de planning om komend voorjaar een grote revisie te krijgen. Een nieuwe Faulhaber motor, een volledige schilderbeurt, een centraal frontsein, LED verlichting, nieuwe pantografen (Roco indien los verkrijgbaar) en wat ik nog meer bedenk.... hmmm misschien FRIE lampringen... en omnummering naar 1217 zodat hij tot 8 oktober 1983 past in mijn tijdperk, waarna hij werd gerenoveerd.
Ook in mijn verzameling is de Märklin 1215 (artikelnr. 37121). Deze wordt t.z.t. ook voorzien van een centraal frontsein, vishaken en past dan omgenummerd naar 1211 tot 2 februari 1983 in mijn tijdperk.
Zo'n 20 jaar terug schat ik, heb ik een oude Lima 1220 omgebouwd naar gerenoveerde versie. Het was mijn plan deze altijd in opzending mee te geven aan treinen, dus de motor is verwijderd en de seinen zijn ook niet werkend gemaakt. Het was mijn eerste airbrush-klus en is op diverse plekken 'bijgewerkt' met penseel.... niet meer wat ik nu acceptabel vind. De lok is er nog steeds en is toen omgenummerd naar de 1219. Ook een reden om bij Roco voor de 1204 te kiezen.
Omdat het toch geen vergelijken is, ook de Lima maar meegenomen in de fotosessie.
Alle drie onder elkaar:
Schuin van voren:
Nog één om het af te leren en dan ga ik de 1204 inzetten