Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 131 132 [133] 134 135 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1032933 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1980 Gepost op: 30 Mei 2022, 21:37:39 »

De trapjes zijn heel kwetsbaar. De rijtuigen iets scheef uit de OVP nemen kan al oorzaak voor een verbuiging zijn. Uiteraard had de modelspoordirectie van Henkelo dat al (gelukkig zonder afbreken) meegemaakt, anders kon men je er niet voor waarschuwen. Hopelijk werkt de elegante messingpijpjesoplossing afdoende. Het blijft oppassen denk ik. Wel grappig ook dat je monteur de rijtuigen direct met de kwast te lijf gaat. Dat zal even schrikken zijn geweest voor ze, na tien jaar in "fabrieksnieuwe" toestand op de Twentelijn.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1981 Gepost op: 30 Mei 2022, 21:52:42 »

 De andere drie keken argwanend toe vanaf spoor 4 inderdaad  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1982 Gepost op: 31 Mei 2022, 19:08:27 »

Ik heb het even niet gevolgd, zijn dit gebuikte LSM's?

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je noemt hier welke rijtuigen je hebt en de goegemeente zoekt er de juiste samenstelling bij. Bijzonder Grin

Try us... Grin
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1983 Gepost op: 31 Mei 2022, 20:22:00 »

Ja, excl. MTE sets van 2012.

Ergens op BNLS las ik dat iemand de rangeertreden had verwijderd om een grotere slag van het kortkoppelmechanisme mogelijk te maken.
Dat leek me niet nodig en eenmaal thuis en betreffende bestudeerd, is dat ook een onzinnige actie.
Maar wel even de dieselloc van dienst (2203) een proefrit laten maken met de rijtuigen over de stationswisselstraten en de driekwart spiraal die de westkant naar één verdieping lager brengt.



Hier de S-bocht van r=417 mm naar een bocht van r=360 mm. Geen probleem, net als vele andere 1:87 rijtuigen.



Het parallele spoor: 3 x 90 graden r=360 mm met tussenstukken van 18 cm recht.
Ook geen probleem en bij deze grootste uitslag van de mechanismen komen die nog niet eens in de buurt van de rangeertreden, ook niet bij de gemodificeerde BKD.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1984 Gepost op: 31 Mei 2022, 20:32:06 »

Nog een foto op de kop van het rijtuig waar goed te zien is hoe dun in feite de messing staf is t.o.v. het kunststof.
Ze zijn nu enorm robuust en kunnen nu verwacht ik behoorlijk meer aan dan voorheen.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1985 Gepost op: 31 Mei 2022, 21:38:12 »

Ja, excl. MTE sets van 2012.

Leuk, daar heb ik op een zondagochtend nog de nummers voor uitgezocht. Toen de sets uitkwamen en ik om een losse B vroeg, kon dat niet. Heb daarna nooit meer wat voor die tent gedaan...

Eén van die B's uit het setje, de 821, kan in een oude (blauwe dus) Benelux trek-duwtrein op de plek van een Plan W. Dit om een statische omzetter voor ICR-3 (rood-gele) Benelux te testen in de periode 1984-1986.

Mooie modellen die ICR's, ik ben dol op ICR, heb er zelf 5 in N...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1986 Gepost op: 31 Mei 2022, 21:54:34 »

Ja, ik denk er nu over om alle 4 merken aan te schaffen.
Sowieso een BKD van PB Models zodat de Scandex sluitlichten heeft.
Even afwachten hoe de Piko’s worden. Als ze de kwaliteit hebben als bijvoorbeeld de Bm235 die ik van ze heb, komen die alle 4 waarschijnlijk.
Dan zal een setje van Exacttrain wel moeten om het af te maken  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1987 Gepost op: 31 Mei 2022, 22:14:13 »

Tip: de Noordzee Express (Hamburg Altona - Amsterdam CS) was in de winterdienst 85-86 vaak een mooie kleurrijke combi: loc + BKD + A + B + B + BD. BKD ICR (v.a. Bad Bentheim), overige rijtuigen de bekende DB sneltreinbakken. De A was toen veelal ouderwets blauw en de B + B + BD blauw-beige. Na aankomst in Asd, maakte deze samenstelling een slag naar Es (binnenlands dus).  
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1988 Gepost op: 31 Mei 2022, 22:19:56 »

Even afwachten hoe de Piko’s worden. Als ze de kwaliteit hebben als bijvoorbeeld de Bm235 die ik van ze heb, komen die alle 4 waarschijnlijk.

Ik heb hier drie Piko-rijtuigen: een Post MR, een Dms272 en een Büm232 in Popkleuren. De eerste twee rijden prima en zien er fraai uit. De laatste echter is echt een drama. Die rijdt voor geen meter. Elke bocht of wissel is een drama. Dat komt denk ik doordat de constructie van het kortkoppelmechanisme niet deugt. Ik ga er nog eens beter naar kijken. Het is een rijtuig uit de laatste serie, vorig jaar aangeschaft. De beide andere zijn ouder.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1989 Gepost op: 1 Juni 2022, 10:30:59 »

Tip: de Noordzee Express (Hamburg Altona - Amsterdam CS) was in de winterdienst 85-86 vaak een mooie kleurrijke combi: loc + BKD + A + B + B + BD. BKD ICR (v.a. Bad Bentheim), overige rijtuigen de bekende DB sneltreinbakken. De A was toen veelal ouderwets blauw en de B + B + BD blauw-beige. Na aankomst in Asd, maakte deze samenstelling een slag naar Es (binnenlands dus).  

Ook leuk! Maar ik heb al 4 buitenland - Asd treinen in de jaren 80 en moet al afwisselen i.v.m. ruimtegebrek in het schaduwstation.
Voor deze komt de PB Models BKD naar Waldijk


Plaatje geleend van Falkenberg op BNLS

Al zal bij mij dus de BKD achterop lopen al zal het dan waarschijnlijk de D231 zijn denk ik...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1990 Gepost op: 1 Juni 2022, 10:34:02 »

Ik heb hier drie Piko-rijtuigen: een Post MR, een Dms272 en een Büm232 in Popkleuren. De eerste twee rijden prima en zien er fraai uit. De laatste echter is echt een drama. Die rijdt voor geen meter. Elke bocht of wissel is een drama. Dat komt denk ik doordat de constructie van het kortkoppelmechanisme niet deugt. Ik ga er nog eens beter naar kijken. Het is een rijtuig uit de laatste serie, vorig jaar aangeschaft. De beide andere zijn ouder.

Hmm...die van mij is oktober 2017 gekocht en was toen net uit. Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1991 Gepost op: 2 Juni 2022, 23:11:31 »

Al zal bij mij dus de BKD achterop lopen al zal het dan waarschijnlijk de D231 zijn denk ik...  Undecided

Nee, in die tijd had de 231 een complete NS-stam (A + B + B + BKD) voorop lopen die eveneens als trein 231 naar Enschede ging, het andere, internationale deel ging via Oldenzaal in de winterdienst naar Hamburg-Altona en in de zomerdienst naar Kopenhagen waarbij het de naam Holland-Scandinavië Express droeg. Splitsen uiteraard in Hengelo. vanaf Bad Bentheim werd het pas een D-trein.

De NS-stam bestond in het jaar 84-85 uit 3x Plan E (A+B+B) + 1x ICR-BKD. In 85-86 waren het 4 ICR's.

In de winterdienst 85-86 fotografeerde ik de 231 op 29 maart 1986 bij Oldenzaal met als trekkracht de 1612. Het derde rijtuig is een couchetterijtuig. Samenstelling: 1612 + AB + B + Bc + BD + B + AB + B.

   
« Laatste verandering: 2 Juni 2022, 23:15:50 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1992 Gepost op: 3 Juni 2022, 06:13:14 »

Maar…..als de samenstelling gereden heeft zoals in het plaatje van bericht 1989 en dit is bijvoorbeeld zo richting Amsterdam geweest, dan zal toch de andere kant uit de BKD achterop gereden hebben?
Of is deze samenstelling eigenlijk niet correct?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1993 Gepost op: 3 Juni 2022, 07:30:32 »

Of de samenstelling in bericht 1989 klopt, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik vermoed van wel, aangezien de positie van de BKD, direct achter de loc, redelijk standaard overkomt voor die tijd. Ik denk dat het meer een omlooptechnisch verhaal is: in oostelijke richting (231) een complete stam voor Enschede, in westelijke richting (230) alleen een BKD. Gezien het feit dat het zich buiten de spits afspeelde, had men voor de aanvulling Hgl-Es ook kunnen volstaan met een (diesel-)elektrisch tweetje. Ik heb ook wel eens gezien dat de BKD in het midden van de stam zat, zoals op 30-12-1985. In 1982 werd de ICR-BKD pas in Hengelo bijgeplaatst achterop de 230 door een 2400. Regelmatig naar staan te kijken. Wat de verdere samenstelling toen was, weet ik niet, daar was ik in die tijd niet zo mee bezig. In de zomerdienst van 1986 was de vooroplopende binnenlandse 'stam' beperkt tot een rood-gele A (BNL ICR-3) + blauwgele B.

Ik zou er niet al te zwaar aan tillen, maar als je safe wil zitten plaats je de loc voor de ICR-BKD en maak je er de 230 van.        
« Laatste verandering: 3 Juni 2022, 07:32:40 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1994 Gepost op: 3 Juni 2022, 09:55:28 »

Wellicht kan Welt der Modelleisenbahn uitkomst bieden. Zoeken op F191 of F-zug Holland Skandinavien Express (pdf download). Ik laat het interpreteren van wat er staat graag aan jullie over, maar volgens mij vind je daar precies het antwoord op je vraag.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 131 132 [133] 134 135 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: