Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 165 166 [167]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1054999 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 7 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8855


266*


WWW
« Antwoord #2490 Gepost op: 24 Maart 2024, 17:49:55 »

Een week werk verder en met resultaat. De plaatjes laten de vorderingen zien.



Ca. 60 draden moeten hun weg gaan vinden



Het gros zijn voedingsdraden die naar centraal geplaatste VD-draden 1,5 mm2 zijn geleid en vast gesoldeerd.
Over blijven 14 wisseldraden, de voeding daarvan en 9 terugmeld-draden welke op een centraal punt samenkomen.



Alle wissels + voeding op één 15-polige connector



Terugmelders en voeding van de baan aan de andere connector.



Het stuk 'nieuwe baan' op z'n plek.  Duim omhoog



De connectoren zitten in ieder geval op de beoogde plek  Cheesy

Nu de decoder instellen en plaatsen en dan de draden naar de juiste plek leiden en aansluiten.
Ik ben nog niet aan testrijden toe...  Undecided

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2491 Gepost op: 24 Maart 2024, 18:49:35 »

Dat ziet er netjes uit.  Duim omhoog

Altijd leuk om ook bij anderen onder de baan te kijken. Ik betrapte me bij Ontrax er ook al op dat ik overal ook probeerde onder of achter de baan te kijken. 
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8855


266*


WWW
« Antwoord #2492 Gepost op: 1 April 2024, 18:02:17 »

Een weekje verder en na 2 middagen onder de baan 'dweilen' (ben ook geen 18 meer), is alles aangesloten.

Om 7 nieuwe wissels te kunnen bedienen moest er een nieuwe decoder komen.
Alle andere (4 stuks) waren vol bezet en 1 wissel was al on-aangesloten...
De eerste 4 zijn Uhlenbrock 63410 decoders en dat werd nummer 5 ook.



Tussen terugmelder #2 en #3 is fysiek nog wat ruimte én dat is dichtbij de wissels.
Nog een zelfde plankje gemaakt, decoder er op, stukje kabelgoot er naast (dank Rick Duim omhoog) en Loconet kabels ompluggen.



Hét voordeel van Loconet; je kan overal er wat tussen zetten. Volgorde speelt geen rol.
Ook maar even de decoders van nummers voorzien nu de volgorde niet meer van links naar rechts 1-2-3... is.  Wink

Dan alle kabels aansluiten. Veel hoeven niet zo ver. Hieronder is te zien dat de wisseldecoder #5 en terugmelder #3 vlak bij zitten.
Nu gaan er slechts 4 van de 9 terugmeld-draden naar deze decoder. Decoder #3 en #4 hebben elk 4 vrije posities gekregen op moment dat schaduwstation 1 dynamisch werd en via 2 lichtsluizen ging werken.
Het ging toen van 10 bezetmelders naar slechts 2.
Daar heb ik nu voordeel van en hoef voor deze uitbreiding geen nieuwe terugmelder te kopen.  Duim omhoog



Maar 5 draden gaan links af... 4 dus naar terugmelder #4 op ca. 2,5 meter afstand en de laatste naar terugmelder #5 waar sowieso nog 3 posities vrij waren.
Terugmelder #5 zit echter aan de ander kant van  de baan op afstand van 4 meter.

En dan testen... 4 van de 7 wissels werken. Zijn ook nog goed aangesloten al is dat in Koploper zo te corrigeren met een vinkje.
De andere 3 blijven doodstil. Vermoedelijk een voedingsdraad. De plaat moet er toch nog een paar keer uit. Dat los ik wel op.
Alle bezetmelders doen het en treinen willen er ook rijden. Missie geslaagd! Nou ja, die wissels nog...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Degeluidsman
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #2493 Gepost op: 1 April 2024, 20:50:11 »

Lekker / goed bezig geweest Jacob, voor de drie verkeerd aangesloten wissels kun je in je baanplan van koploper een ander pictogram kiezen  om het kloppend te krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2494 Gepost op: 1 April 2024, 21:55:56 »

Dat is een flinke klus geweest! Succes met de laatste loodjes. Zo'n project ineens foutloos aanleggen is bijna ondoenlijk. Eigenlijk valt me mee hoe weinig er niet functioneert zoals zou moeten.
Ik zie dat je bij de PTT een flinke voorraad telefoondraad hebt ingeslagen. Ik ben er inmiddels doorheen, als kind gekregen en jarenlang gebruikt in banen die werden opgebouwd en weer afgebroken. Het was wel fijn draad, vanwege de massieve kern. Dat was meten ook het manco: metaalmoeheid door het vake in elkaar en weer uit elkaar met draadbreuk tot gevolg. De draden liggen daarom inmiddels "terzijde" - ik gebruik ze nog voor de kerstvloerbaan.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8855


266*


WWW
« Antwoord #2495 Gepost op: 2 April 2024, 20:54:18 »

Deze draden komen niet bij de PTT vandaan. Zijn ook dikker, ongeveer ø 0,7 mm en als ik het goed uitreken dus zo’n  0,4 mm2.
Komen uit een enorme schakelkast van geen idee wat, welke een vriend in zijn pasverworven boerderij aantrof.
Een hoop werk gehad al die draden er uit te halen, maar nu al jaren plezier van en inderdaad, deze hebben ook een massieve kern, maar dikker dus en breuk heb ik nog niet gehad.

De wissels doen het inmiddels. Ik vermoede een hardware fout (losse draad), maar het bleek dat ik Koploper nog niet ‘verteld’ had dat deze wissels nummer 48, 49 en 50 waren.
Kan je klikken wat je wil op de wissel in het baanplan, maar er gebeurt niks  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8855


266*


WWW
« Antwoord #2496 Gepost op: 21 April 2024, 16:10:06 »

Het uitneembare stuk heeft de afgelopen 2 weken doorgebracht in de ruimte midden op zolder zodat ik er aan kon werken, maar is vanmiddag teruggeplaatst omdat de zolder gedeeltelijk ontruimd moet worden vanwege plaatsing van een nieuwe CV-ketel.



De rode plaatjes op de voorgrond zijn 3 mm dik en zijn de ondergrond voor het stelconplaten pad wat parallel aan het spoor komt te liggen.
Met de stelconplaten er op (2 mm dik) kom ik precies op bovenkant railstaaf uit.
Dit pad looptvanaf de hellingbaan rechts achter op de foto naar een kleine overweg welke naar de rest van het complex leidt.



Vanuit het perspectief van de (be)kijker van de baan ziet het er zo uit.
Blijft moeilijk deze hoek te fotograferen vanwege het tegenlicht van de Velux er boven  Undecided

Geheel links zien we nu die overweg. Het grijze op de achtergrond (asfalt tegen de spoorstaaf aan) vormt de basis voor een façade van de werkplaats.



De wisselspoelen heb ik eigenlijk overal op het zichtbare deel op z'n kop gemonteerd, maar nu hebben ze kleine steuntjes onder hun 'oren' gekregen zodat ze niet alleen aan de wissel hangen maar echt ondersteund worden. Al doende leert men zeg maar...
Ook hier zullen ze allemaal onzichtbaar worden weggemoffeld zoals er al één onder het asfalt is verdwenen en één onder balast.
De stelconplaten zullen er ook drie bedekken.



Hier een plaatje va de overweg in aanbouw. Van styreen kun je alles maken! en met wat messing staf ø 0,5 mm nog beter.
Eerste een groefje in het styreen getrokken en daar de staf ingelijmd.
Op de zelfde manier is er een stuk straatspoor gemaakt welke straks het gebouw in loopt.
Daarna is de asfaltverf van Heki er overheen gegaan en toen die droog was met het Roco railpoetsblok de staf weer kaal geschuurd.
Nu heb ik een super smalle geleider die een paar tiende mm boven het streen uitsteekt.
De locatie, tussen 2 wissels, maakte het niet gemakkelijker, maar het oogt nu goed en is functioneel  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8509


WWW
« Antwoord #2497 Gepost op: 21 April 2024, 18:48:34 »

Lekker bezig.  Duim omhoog

Alleen die middenleiders, gaat dat niet erg opvallen?
Dit lijkt me een mooiere oplossing.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8855


266*


WWW
« Antwoord #2498 Gepost op: 21 April 2024, 20:08:09 »

Nee, valt wel mee hoor. Als ik er weer bij kan zal ik een foto maken hoe het nu is.

Wel bewerkelijk wat hij doet….Als ik zo een straat zou doen, pak ik een 2 rail code 100 i.p.v. al die puko’s afslijpen  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8855


266*


WWW
« Antwoord #2499 Gepost op: Vandaag om 20:14:04 »

De afgelopen maand stond in het teken van de (gedeeltelijke/beperkte) verduurzaming van het huis waar Station Waldijk in gevestigd is.
Wat in één dag zou gebeuren is door verschillende omstandigheden 3 dagen geworden, maar ook nog in drie opeenvolgende weken, maar toen hadden we ook een nieuwe CV ketel en een airco in de woonkamer welke naast koelen ook in het voor- en najaar kan verwarmen zodat er toch minder gas nodig is.
Om dit extra stroomverbruik te compenseren heb ik nog zonnepanelen gelegd op de schuur.

Al met al de reden dat er weinig op de Waldijkse zolder is geknutseld.
Het stelconplaten-pad langs de sporen is gelegd en ballast is gestrooide en gelijmd.



Ook is de Greenkeeper uitgerukt en heeft vooral onkruid gezaaid tussen de sporen, maar ook wat fluitenkruid. (tenminste...dat moet het verbeelden...)
De strook tussen stationssporen en werkplaatsterrein moet nog worden afgewerkt, maar daar komen ook de bovenleidingmasten te staan, dus dat moet nog even wachten.



Van wat meer afstand zien we de plaat -die uiteindelijk tankplaat moet worden- een beetje scheef liggen.
Dat zie je dan pas op de foto  Cheesy
Die is nu ook nog maagdelijk wit styreen in afwachting van een helder moment waarin ik weet hoe ik het ga maken...  Wink
In de verte zien we ook een Hongaar staan welke voor opslag wordt gebruikt.
De Hongaren zouden niet meer echt in treinen te zien zijn geweest in de jaren 80 heb ik begrepen, maar zo vind hij nog een plekje.



Het leuke van dat model is dat de deur open gezet kan worden.
Vanzelfsprekend moet het model nog flink geweatherd worden en aan Huub de uitdaging om dan een foto van een schone fabrieksnieuwe te presenteren  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8509


WWW
« Antwoord #2500 Gepost op: Vandaag om 20:43:41 »

Ik vraag me af of ik die wagens ooit in het echt heb gezien, dus die uitdaging ga ik maar een keertje niet aan...  Grin

Wordt wel een leuke hoek zo.
Ik zou wel de plek van de tankplaat nog eens overwegen. Zo tussen een wissel en het langste spoor aan de koplading vind ik niet heel logisch.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8855


266*


WWW
« Antwoord #2501 Gepost op: Vandaag om 21:05:05 »

Dat is het ook niet, maar primair is het de afdekking van een wisselspoel en moet er secundair een reden voor de plaat bedacht worden….
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 165 166 [167]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: