Inmiddels weer begonnen op zolder en vooralsnog het project seinen de prioriteit gegeven
De decoder die als proef is gearriveerd zit inmiddels in elkaar.
Halverwege ontdekte ik dat de spanningsregelaar miste in het bouwpakketje.
Nico was bereid deze op te sturen, echter heb ik er één bij de plaatselijke elektronicazaak, vrijwel om de hoek bij mijn werk, opgehaald.
Een beetje onzin om een postzegel en enveloppe aan te besteden aan een onderdeeltje van 50 cent.
Nadat ik het geheel gecompleteerd had kon de software er op worden gezet.
Voor de seinen is het programma
ArSigDec gemaakt waar standaard NL seinen (naast Duitse, Belgische en Zwitserse) gekozen kunnen worden.
Ook kan er een eigen afwijkend sein worden geconfigureerd en dat heb ik meteen dan ook gedaan. Niet dat ik andere seinen dan de NL-seinen op de baan heb (of ga krijgen), maar i.v.m. de te plaatsen vertrekseinen op de perrons.
Deze moeten wit licht tonen als het bijbehorende sein groen of geel aan de Mcn toont.
Bij geel knipper dus niet. Huub wist mij te vertellen dat ook bij goederentreinen die langs een perron passeren en dus geel of groen sein hebben, het witte licht gewoon wordt getoond op het perron.
Dat maakt het wel wat simpeler want in eerste instantie zocht ik naar een mogelijkheid om in dat geval de lamp uit te houden.
Hieronder het standaard dwergsein wat in de software aanwezig is.
Het principe is simpel: horizontaal het aantal lampen (LED’s)
Vertikaal de seinbeelden die je wil kunnen tonen.
Een x is uit, een o is aan en een f is knipperen.
In feite heb ik bovenstaande uitgebreid met een witte lamp van het vertreksein op het perron en dan krijg je dit:
In totaal op deze decoder 4 seinen geconfigureerd waardoor er in totaal 15 van de 16 uitgangen bezet zijn. Zag er goed uit en dus mocht hij op z’n plaats gemonteerd worden.
DCC aangesloten, externe voeding aangesloten (12V=) en 1 sein aangesloten van spoor 3 en dus zonder vertreksein. Standaard configuratie dus.
En…….niet werken
Om een lang verhaal kort te maken; na verschillende testen m.b.v. Huub is de conclusie dat zeer waarschijnlijk de opto-coupler stuk is.
Soms zit het mee en meestal zit het tegen, maar ooit komt het goed zullen we maar zeggen.
Wordt vervolgt