Even geen seinen...maar een oud project waar ik niet tevreden over was: de Roco 2203
Wél wat ik er aangedaan had aan toeters en bellen, maar niet over de originele motor en zijn eigenschappen.
Nu ben ik wel fan van Faulhabers of merkloze soortgenoten en was op zoek naar een geschikte motor.
Bij die zoektocht kwam ik ook op de website van De Tramfabriek. Sven biedt daar ook mooie kleine motoren aan eigenlijk geschikt voor N, maar hij had er ook al groter spul mee aangedreven.
Na overleg met hem (hij dacht ook dat de 8x16 motor sterk genoeg zou zijn) heb ik tijdens Houten Digitaal een motor bij hem gekocht.
Helaas was die niet zo sterk als wij dachten.
Beide Tramfabriek motorenYou win some, you lose some denk ik dan, maar toch Sven gevraagd of zijn leverancier wellicht sterkere motoren heeft.
Toevallig had hij net een proefexemplaar in huis (een 10x20 versie), maar had niets om die in te testen.
Ik wel
dus werd de motor opgestuurd en ingebouwd in de 2203.
Dat ging beter dan de 8x16, maar ook deze was niet sterk genoeg voor de Roco 2200 aandrijvingslijn.
Het project werd weer aan de kant geschoven en aldus stond er nog een lok gedemonteerd terzijde....
Nu alle seinen zijn aangesloten moest daar eerst maar eens iets aan gedaan worden.
Inmiddels was het plan ontstaan om de motor uit de al terzijde staande KleiNSpoor 1500 in de 2200 te lepelen.
Zo gezegd, zo gedaan en de eerste resultaten met een test-decoder waren goed.
Hier ligt de motor nog los in het frame en dat ging al goed.
Om helemaal trillingen van de motor vrij van het frame te houden én om de motor te fixeren heb ik deze vastgezet met kleine dubbelzijdig klevende schuimpads die gevonden werden in de hobbykamer van mijn ega
Daarna het apparaat weer opnieuw ijken in Koploper en dan kan hij weer in dienst gesteld worden.
Helemaal tevreden ben ik echter niet. Nu wél over de motor, maar er zit een soort cadans in het geluid als hij rijdt.
Net of er een zwaar punt in de tandwielbak zit of zo, maar dat kijk ik eerst even aan.