Het hekjesproject ligt even terzijde. Niet in afwachting van geëtste exemplaren, maar omdat een ander project is voorgedrongen...
De grootste oorzaak van niet goed rijden ligt ervaar ik bij 3rail bij de Puco's.
De sleper(s) hebben vaak maar met enkele of soms maar met één Puco contact en is die dan vies of gecorrodeerd dan houdt de trein in en bij langzaam rijden stopt deze zelfs.
Óf, zeer irritant, start de trein niet met rijden als hij uit het schaduwstation mag vertrekken.
De oplossing is veel en vaak rijden zodat er regelmatig slepers langs komen en dus vuil geen kans krijgt.
Maar als vaak rijden niet de prakrijk is, zal er een oplossing bedacht moeten worden voor de vieze Puco's.
Om hardnekkige plekken in het spoor te verhelpen ben ik begonnen een Puco-slijpwagen te maken.
Daarvoor is een oude Lima Plan E bovengehaald die reeds voorzien was van Symoba kortkoppelmechanismen.
Beide draaistellen worden voorzien van een 50 mm lange sleper van Märklin.
Omdat die iets langer zijn dan het draaistel en ik geen contact wil met de kortkoppelmechanismen, zijn de draaipunten van de draaistellen wat verder naar binnen geplaatst.
Het draaipunt is een ø 4 mm dik messing buisje wat d.m.v. een messing plaatje aan het draaistel is bevestigd.
Op het buisje is aan de bovenzijde M4 draad getapt zodat een moertje het draaistel aan de wagenbak fixeert.
In het buisje past een ø 3 mm dik buisje welke een klein messing voetje heeft gekregen welke weer op de sleper staat.
Binnen in het rijtuig steekt het 3 mm buisje uit de andere en de bedoeling is dat hier een bepaald gewicht op komt zodat de sleper geforceerd naar beneden gedrukt wordt en dus een grotere wrijving heeft op de Puco's.
Beide draaistellen klaar voor montage
Nu nog even een paar M4 moertjes opsnorren en een soort van bakje maken waar gewicht in kan en op het buisje gaat drukken.
En dan eerst eens proefrijden voor het rijtuig een een ander uiterlijk krijgt.