Waldijkse malaise....
Gisteren is er zeer uitgebreid gereden op de Waldijkse sporen.
Eerder die week al en gistermorgen in aanloop van een inspectie zaterdagmiddag
Ook zaterdagmiddag ging alles wel redelijk voorspoedig, op wat treinen na die nu ineens besloten ergens niet meer verder te willen waar ze de afgelopen dagen al tientallen keren probleemloos langs waren gekomen.
Tot de intercity Zwolle-Vlissingen bestaande uit de 1211 met een stam plan E midden op de baan stopte.
Geen beweging meer in te krijgen. Vermoedelijk een losse draad was de gedachte en werd de 1135 voor de trein gesteld.
Deze kwam met wat duwwerk op gang en de 1211 op de lijst voor de werkplaats gezet.
De volgende trein echter die hetzelfde punt bereikte, overkwam hetzelfde. Er was dus kennelijk wat anders mis.
Leunend op de baan begon alles weer te rijden...door het leunen zat er enig mm beweging in het houtwerk en kennelijk verhielp dat de storing. Vreemd!!
Gistermiddag al op zoek geweest en er een nachtje over geslapen te hebben vanmorgen nogmaals zoeken en redeneren wat er mis is.
Waar de lok staat, zit een elektrische scheiding tussen boven- en onderwereld.
Alles draait op 1 IB, maar bij de bouw is rekening gehouden met een scheiding voor bijvoorbeeld 2 boosters.
Vanaf de lok tot aan het begin van de (nood)brug is een geïsoleerd stukje spoor wat de voeding betreft op de puco's met 1 voedingsdraad aan de kant van de brug.
De rechter rail is de massa en die zit elektrisch wel aan benedenwereld verbonden.
Het linker spoor is de (massa)terugmelder.
Er is dus geen kortsluiting waar de IB van uitschakeld, maar wel degelijk iets aan de hand.
Als ik de spanning meet tussen massa en puco's is die 19V op de meter vanaf de brug tot de laatste puco voor het soldeerpunt van de terugmelderdraad.
De volgende puco heeft slechts 17V en dat loopt af tot aan de elektrische scheiding tot zo'n 13-14V.
Dat is kennelijk onvoldoende voor de loks en stoppen ze dus.
Maar hoe kan dit?
Dat het precies bij de terugmelderdraad is, is een aanwijzing. Deze is echter gisteren al losgehaald van de terugmelder en is dus niks anders meer dan een losse draad.
Ik vermoede dus een hele kleine kortsluiting in het railbed waardoor er weerstand is en de spanning zakt.
Ik ben ook geen elektricien en/of elektronicus maak kan wel goed met een beitel overweg dus die maar ter hand genomen
Eerst de zaak nat sprayen en na even inwerken kan je redelijk eenvoudig de steentjes verwijderen incl. de blauwe laminaat ondervloer die er onder zit
Alles weghalen, laten drogen en dan de spanning er weer op en kijken hoe het dan is.
De terugmelddraad kwam zo tevoorschijn:
Twee plekjes waar de koperdraad zichtbaar is door de mantel, maar of ik die nu met de beitel veroorzaakt heb óf dat dit juist de oorzaak is moet nog blijken.
Eerst met de zaak drogen, dan de stofzuiger er over om alle losse troep kwijt te zijn en dan spanning er op... SPANNEND!!