Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 151 152 [153] 154 155 ... 172   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1223576 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 28 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2280 Gepost op: 30 Maart 2023, 19:07:06 »

Heerlijk jaren '70! Duim omhoog
 Grin

Ik maak er een grapje over, maar het is zonder gekheid natuurlijk een prima sfeertje. Goed gedaan!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2281 Gepost op: 30 Maart 2023, 19:41:58 »

De 186 kwam 12 augustus 1981 in dienst….dus jaren 70…?  Wink

Had zusterstel 71 op spoor 1 gestaan, was het mogelijk geweest
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2282 Gepost op: 31 Maart 2023, 15:27:30 »

O sorry, de cijfertjes kon ik natuurlijk niet lezen - dan moet je een iets duidelijker foto maken Cheesy
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2283 Gepost op: 1 April 2023, 07:09:57 »

Het is jaren 90, kijk maar naar het gele hoedje op de DE-2.  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2284 Gepost op: 1 April 2023, 07:55:51 »

Ja…daar heb je wel een punt…
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2285 Gepost op: 2 April 2023, 11:45:02 »

Waldijkse malaise....

Gisteren is er zeer uitgebreid gereden op de Waldijkse sporen.
Eerder die week al en gistermorgen in aanloop van een inspectie zaterdagmiddag  Wink
Ook zaterdagmiddag ging alles wel redelijk voorspoedig, op wat treinen na die nu ineens besloten ergens niet meer verder te willen waar ze de afgelopen dagen al tientallen keren probleemloos langs waren gekomen.
Tot de intercity Zwolle-Vlissingen bestaande uit de 1211 met een stam plan E midden op de baan stopte.
Geen beweging meer in te krijgen. Vermoedelijk een losse draad was de gedachte en werd de 1135 voor de trein gesteld.
Deze kwam met wat duwwerk op gang en de 1211 op de lijst voor de werkplaats gezet.

De volgende trein echter die hetzelfde punt bereikte, overkwam hetzelfde. Er was dus kennelijk wat anders mis.
Leunend op de baan begon alles weer te rijden...door het leunen zat er enig mm beweging in het houtwerk en kennelijk verhielp dat de storing. Vreemd!!
Gistermiddag al op zoek geweest en er een nachtje over geslapen te hebben vanmorgen nogmaals zoeken en redeneren wat er mis is.



Waar de lok staat, zit een elektrische scheiding tussen boven- en onderwereld.
Alles draait op 1 IB, maar bij de bouw is rekening gehouden met een scheiding voor bijvoorbeeld 2 boosters.
Vanaf de lok tot aan het begin van de (nood)brug is een geïsoleerd stukje spoor wat de voeding betreft op de puco's met 1 voedingsdraad aan de kant van de brug.
De rechter rail is de massa en die zit elektrisch wel aan benedenwereld verbonden.
Het linker spoor is de (massa)terugmelder.
Er is dus geen kortsluiting waar de IB van uitschakeld, maar wel degelijk iets aan de hand.
Als ik de spanning meet tussen massa en puco's is die 19V op de meter vanaf de brug tot de laatste puco voor het soldeerpunt van de terugmelderdraad.
De volgende puco heeft slechts 17V en dat loopt af tot aan de elektrische scheiding tot zo'n 13-14V.
Dat is kennelijk onvoldoende voor de loks en stoppen ze dus.

Maar hoe kan dit?
Dat het precies bij de terugmelderdraad is, is een aanwijzing. Deze is echter gisteren al losgehaald van de terugmelder en is dus niks anders meer dan een losse draad.

Ik vermoede dus een hele kleine kortsluiting in het railbed waardoor er weerstand is en de spanning zakt.
Ik ben ook geen elektricien en/of elektronicus maak kan wel goed met een beitel overweg dus die maar ter hand genomen  Wink
Eerst de zaak nat sprayen en na even inwerken kan je redelijk eenvoudig de steentjes verwijderen incl. de blauwe laminaat ondervloer die er onder zit
Alles weghalen, laten drogen en dan de spanning er weer op en kijken hoe het dan is.
De terugmelddraad kwam zo tevoorschijn:



Twee plekjes waar de koperdraad zichtbaar is door de mantel, maar of ik die nu met de beitel veroorzaakt heb óf dat dit juist de oorzaak is moet nog blijken.
Eerst met de zaak drogen, dan de stofzuiger er over om alle losse troep kwijt te zijn en dan spanning er op... SPANNEND!!

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17501


318*


« Antwoord #2286 Gepost op: 2 April 2023, 12:10:37 »

SPANNEND!!


O? Ik kreeg nou juist de indruk dat er sprake was van een gebrek aan spanning.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2287 Gepost op: 2 April 2023, 14:21:35 »

Foute indruk...er was sprake van verlaagde spanning  Wink

Inmiddels is de boel droog en middels de stofzuiger zijn alle losse stukjes ondervloer en grind opgeruimd.
Verder niks gedaan en de spanning er weer opgezet.



en we hebben weer een rijdende trein!  Duim omhoog
Kennelijk zijn de minuscule sneetjes in de terugmelddraad de oorzaak of iets anders, wat ik met de beitel samen met ondervloer en grind heb verwijderd  Grin
Vervolgens een nieuw draadje aan de rail gesoldeerd, deze weer verbonden met de draad naar de melder én de draad weer aan de melder gezet.
Nadat Koploper was opgestart bleek dat de terugmelder het prima doet, dus daar ook geen schade.
Dan kan er aan herstel van de baan worden gedacht.



Het grind kan komen!!

Gelukkig zijn de rails, op twee uiteinden van biels na, niet beschadigd en ook niet omhoog gekomen.
Nieuwe ondervloer en grind zal volstaan bij het herstel.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17501


318*


« Antwoord #2288 Gepost op: 2 April 2023, 14:53:37 »

Mmm, dat busje staat bijna net zo netjes op de rails geparkeerd als deze auto vrijdagavond in Brussel.   Cool

Fijn dat het weer rijdt!    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2289 Gepost op: 2 April 2023, 17:40:14 »

Jammer natuurlijk dat je weer een stuk hebt moeten afbreken, maar goed dat het weer rijdt. Altijd fijn dat je er dan zulke professionele hulp bij hebt natuurlijk Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2290 Gepost op: 2 April 2023, 17:45:48 »

Kennelijk zijn de minuscule sneetjes in de terugmelddraad de oorzaak of iets anders,
Dassen onder het spoor! En anders aardstralen. Cool
Maar mooi dat het weer rijdt.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2291 Gepost op: 16 April 2023, 16:10:40 »

Vandaag is het laatste huis in het rijtje van de Stationsstraat opgeleverd.



Het pand heeft betere tijden gekend en staat ook al jaren te koop.
De makelaar neem niet eens de moeite het bord te vervangen wat al langere tijd verdwenen is.

Er zijn al ruiten ingegooid en ter preventie dat de jeugd (of Deense hooligans) intrek nemen is een raam al dichtgetimmerd.



Alles klaar? Nee, de poederkwast moet er hier en daar nog langs en wat lood op daken moet wat doffer gemaakt worden.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2292 Gepost op: 16 April 2023, 16:15:24 »

Fraai rijtje, benieuwd hoe de achterkant eruit ziet.  Tongue
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2293 Gepost op: 16 April 2023, 16:33:29 »

Daar ben ik erg open over....  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1614


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2294 Gepost op: 16 April 2023, 17:00:08 »

Mooi straatje Jakop!  Duim omhoog
Gelogd
Pagina's: 1 ... 151 152 [153] 154 155 ... 172   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: