Drie generaties Roco 1600/1700
Rechts de eerste generatie Roco 1600-kap. Verschenen begin jaren 80 en dit model, de 43999, is van begin jaren 90.
Technisch is het model wel verbeterd van veren tussen motor en draaistellen naar cardans, maar de kap bleef hetzelfde.
Deze loc kwam als een afgeragde motorloze dummy naar Waldijk en heeft 13 jaar in zijn doos liggen wachten op zijn dasty-bad waarna een uitgebreide revisie volgde.
Volledig opnieuw gespoten, voorzien van een sleper en een kortkoppelingsmechanisme en omgenummerd naar 1835 is de de loc klaar om zijn diensten te gaan vervullen aan één zijde van een stam ICL-rijtuigen.
In het midden de tweede generatie kap die z’n primeur beleefde in 2009 met de 1601 (nummer in het midden).
Dit model van de 1731 (79687) verscheen in 2018 als tp. VI loc met een wit computernummer op de grijze stelbalk. Om de loc in mijn tijdperk (‘00-‘09) te passen heb ik dat weggehaald.
Links de laatste generatie kap van Roco, artikelnummer 78161. Origineel de 1631 die in 2022 verscheen, maar is nu omgenummerd naar de Railion 1610 Hengelo.
De loc is tevens zijn geluidsdecoder kwijtgeraakt en gaat nu met een Esu LokPilot 5 langs de baan.