Afgelopen week stond de Piko set met 2 Shimmns in de webshop op
'groen' als in óp voorraad'.
Deze week kwamen de eerste exemplaren aan bij de winkels en vanmiddag toog ik naar Harlaar in Badhoevedorp om een set te halen.
Ik had ze bij aankondiging, begin dit jaar niet voorbesteld aangezien ik ze eerst wilde zien of ze wel in combinatie met Roco's in één trein te zetten waren.
De zeildoekwagens van beide merken kunnen nl. naar mijn smaak niet door elkaar worden gebruikt door een heel andere vorm van de huif.
Welke correct is doet er niet echt toe. Ik had al veel Roco's en bleef daar bij.
Maar dit zijn de stalen schuif-huiven en dat wilde ik eerst zien.
De foto's van de echte modellen op de site van Piko overtuigden me al zodanig dat ik live-bemonstering overbodig achtte.
En ze zijn inderdaad top
Hieronder foto's van 1 van de wagens uit Piko set 58293 vergeleken met 1 wagen van Roco set 76041 van ca. 2 jaar geleden.
03-04-2014_Utg
Wat meteen opvalt is dat de Piko out-of-the-box volledig aangekleed is en de Roco zelf moet worden voorzien van de diverse kleine onderdelen.
Na bestudering van de Roco verpakking denk ik dat, eenmaal alle onderdelen geplaatst, het model nog steeds in de verpakking past.
Roco noemt deze set tp. IV-V en Piko hun set zou tp. VI wat in Duistland na 2005/2006 is.
Vermoedelijk is dat GPS-ding op de linker kopwand het enige is wat hem tp. VI maakt
Welke is mooier? Tja....de Piko denk ik wel. Net iets meer details, nog wat meer opschriften. De rangeerhaken geel etc.
De kap lijkt bij Piko uit echt 3 delen te bestaan en bij Roco zie je dat het 1 gietstuk is.
Overigens valt me nu op de foto's pas op dat het onderstel van de Roco een andere kleur bruin is dan de kap
Is de Roco dan slecht? Nee, totaal niet. Als ik de Piko een 9 zou geven, krijgt de Roco nog steeds een 8 of 8,5.
Hiermee is de ~2003 staaltrein boven de 2 meter. Zou nog 1 Railion zeildoek wagen bij kunnen eventueel maar dan is het ook klaar
Er zijn meer sets verkrijgbaar; o.a. set 58294 met oude DB-keks.