Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 364317 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #15 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:01:39 »

Juni 2013 was ik op de NAMAC-beurs in Houten (volgens Mispoes 'de Namaak-beurs') en kocht ik een vrachtwagen van Klaas Puul voor ergens op de kade in Sydborg.



Ja, ik weet het, Klaas Puul is hartstikke Nederlands. Dus wat moet ik daar dan mee op een Deens modelbaantje?
Welnu, enkele jaren geleden trof ik op het Deense Waddeneiland Rømø enkele vestigingen van Klaas Puul.
Kennelijk heeft deze firma een flinke vinger in de Deense garnalen-pap.





En ja Rømø stond vorige eeuw in veertien jaar tijd vijf keer deels onder water!
Met name 1976 en 1990 waren rampjaren waarbij het eiland twee keer in een paar weken tijd te kampen had met een overstroming.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #16 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:03:24 »

Jakop liet me vorig jaar zomer weten dat hij wel weer eens wat foto's wilde zien.
Ik reageerde: Als beloofd, hierbij dan weer eens een foto. Vrachtschip Dana is klaar om met een lading hout de haven van Sydborg binnen te varen:


mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #17 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:06:02 »

Voor een toekomstig reddingsschip heb ik mijn oog laten valen op een model van Das Kantoor.

Door de jaren heen heb ik honderden foto's gemaakt tijdens vakanties. En na wat zoekwerk bleek daar ook een echt Deens reddingsschip tussen te zitten:




En zelfs foto's van het logo en het wapen van het Deense Reddingswezen:




Dus dat model van 'Das Kantoor' zal hier op termijn vast nog wel eens een keer in Deense kleuren opduiken!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #18 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:07:08 »

Jakop liet mij in een mailtje weten dat hij toch eigenlijk tot nu toe wel zeilboten miste.
Letterlijk liet hij weten: "Eigenlijk moeten er in de haven van Sydborg toch ook wel enkele zeiljachten liggen."

En gelijk heeft hij.



Van links naar rechts: een kant-en-klaar model van Artitec, twee modellen op basis van Artitec-kits en tenslotte een kant-en-klaar model van HobbyTrade.

Eigenlijk heb ik er nog wel meer nodig. Zeiljachten in schaal H0 kom ik echter niet zo gek vaak tegen. Voor tips houd ik me van harte aanbevolen!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #19 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:09:02 »

Juli 2013 ontving ik originele Zweedse verf uit handen van Steef (Stedahult) en 'zijn bitch' (Miss Stedahult).
Uiteraard ook nog een tijdje gezellig staan kletsen. Steef en Daniëlle beginnen steeds meer in de ban te raken van DK! 

Ondertussen is de vissersvloot van Sydborg weer uitgebreid:



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #20 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:12:08 »

'Herinnert u zich deze nog?' vroeg ik vorige zomer.



Destijds maar eens even de stoute schoenen aangedaan en het mes (in de vorm van een handzaagje) in de brug gezet.
Ik moet zeggen dat het me toch wel even aan het hart ging, want in een half uurtje tijd deed ik al het werk van de bouwer voor wat betreft de bovenleiding volledig te niet.
Maar ja, in mijn plan wordt het een brug met enkelspoor en zonder bovenleiding.



Na deze grondige verbouwing door de DSB zelf werd het schilderwerk uitbesteed aan de Nederlandse firma De Bruin uit Waldijk.
Iets met Europse aanbestedingsregels, meende ik...   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #21 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:13:53 »

De brug werd van een kenmerkend saai grijs kleurtje voorzien:



De volgende stap is het aanbrengen van 2-rail enkelspoor (er zat tot nu toe Märklin-rails op) en een wegdek.
Ik twijfel nog steeds of ik wel of geen afscheiding tussen het wegverkeer en het spoor zal aanbrengen.
Beide kwam voor in Denemarken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #22 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:21:30 »

He, het hoeft niet af vandaag..... Grin

Je wekt verwachtingen...
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #23 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:24:26 »

Nu de brug die Sydborg met Munkevig zal verbinden recent gespoten is in een kenmerkend kleurtje grijs,
vond ik het tijd om mijn inspiratiebron eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Nu was ik al eens over 'de brug'
gereden, maar deze keer heb ik de benenwagen maar eens genomen. Zo zie je tenslotte veel meer details.
En uiteraard heb ik zoveel mogelijk details vastgelegd. Hierbij een foto-impressie van een paar genoeglijke uurtjes in Sønderborg:


Kong Christian X Bro


Doorkijkje vanaf het pleintje voor de kerk


De baby-Benz rijdt op de plek waar ooit de rails lag


Wat vinden jullie? Moet er ook maar zo'n kroontje op mijn brug?


De brug is al hoogbejaard


Maar ziet er nog steeds heel degelijk gebouwd uit


Een spoorwegboom midden op de brug? Nee, hoewel van dezelfde fabrikant (Danske Signal Industri) is deze boom
bedoeld om het deel van de brug te beveiligen dat open kan ten behoeve van het scheepvaartsverkeer



Een kijkje vanaf de andere oever


Een van de wachtposten bij het opklapbare deel van de brug


O ja, om een voor mij totaal onbegrijpelijke reden leeft bij sommige forumleden het idee dat Denemarken een saai land zou zijn.
Ik zal hier even met twee voorbeelden illustreren waarom Denemarken juist helemaal niet saai is, terwijl Nederland dat gewoon wel is.

Om te beginnen een foto van een alleraardigste verkiezingsposter die ik aantrof op een station:


Fællesskab fungerer. En als je daar tot nu toe niet in geloofde, dan zou je er toch spontaan in gaan geloven, of niet soms?  ;-)


En voor wie nog twijfelt: Hoe zien vuilcontainers er in Nederland uit?
Nou saai, saai en nog eens saai. Of je nou in Groningen, Utrecht of in Vlissingen komt.
Gewoon overal even saai. Functioneel, maar saai. En meestal nog lelijk ook. Dat is Nederland...
Nee dan Denemarken! Daar wordt het een plezier om je afval weg te gooien. Kijk zelf maar:




mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #24 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:27:09 »

He, het hoeft niet af vandaag..... Grin

Je wekt verwachtingen...

Ha ha! Tja, toen ik zag dat jij hier met Arnhem in H0 startte, kon ik natuurlijk niet achterblijven.
Het is een berg werk om alles over te zetten, maar dan is het tenminste maar gebeurd en daarna hoeft niemand die belangstelling voor Sydborg heeft ooit nog bij 'de buren' te kijken.   Wink

Vanuit Munkevig (dat, zoals trouwe volgers van dit draadje weten, aan de overkant van Sydborg ligt) vertrekt de spoorpont naar Ringholm en Thyrø:
De DSB heeft kennelijk een klus te klaren bij een van deze bestemmingen, want er is een rood bestelbusje aan boord gegaan.



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #25 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:29:04 »

Deze Deense coaster is gebouwd op basis van de bekende Artitec-kit:



De kleuren zijn geïnspireerd door deze schuit: http://www.panoramio.com/photo/20573096

Nordstjernen is overigens Deens voor poolster. Toen ik die naam had bedacht en er op ging googlen bleek - niet geheel verrassend - dat die naam in werkelijkheid ook wordt gebruikt voor een schip:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/MS_Nordstjernen_i_Molde_havnebasseng.jpg

De haven begint zo onderhand aardig vol te raken. Er is alleen nog een tekort aan zeiljachten.
Hopelijk wil Artitec op dat gebied nog eens wat uitbrengen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #26 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:31:36 »

Afgelopen herfst maakt ik 's avonds laat nog een foto van een model van een visserbootje.
Ik schreef erbij: Eigenlijk is het te donker voor foto's maken nu, maar toch: One more for the ro... eh sea!    Smiley



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #27 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:34:03 »

In 2012 ging ik samen met mijn Nederdeense legekammerat treinen spotten in Vejle.
We kamen toen onder andere deze markante wagon tegen:



Al een tijdje keek ik uit naar een model hiervan. In 2013 kwam ik er een tegen op eBay, maar die ging aan mijn neus voorbij.
Groot was daarom ook mijn vreugde toen ik dit model op Eurospoor 2013 tegen kwam:



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #28 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:36:09 »

November 2013 deed de Gemeente Waldijk een gift waardoor zowel Sydborg als Munkevig aan hun gemeentegrenzen duidelijke bordjes neer kunnen zetten:



 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #29 Gepost op: 4 Mei 2014, 20:41:14 »

December 2013 begon ik met het showen van mijn materieelpark:


Hé, niet rood-zwart? Nee, dat klopt. De DSB heeft één geel-zwarte bolleneus. Deze loc wordt gebruikt voor werktreinen.
Saillant detail: De loc heeft de bijnaam flyvende Hollænder (vliegende Hollander).
Zou de NS ooit bolleneuzen hebben aangeschaft, dan hadden ze vermoedelijk een soortgelijke beschildering gekregen.
In Sydborg zal deze loc een enkele keer door het station rijden en iets vaker op de kade in Munkevig te zien zijn.
Het betreft hier overigens een model van Roco.


Eveneens van Roco afkomstig is deze MZ-loc. Een krachtpatser, zowel in het echt als in model. Deze loc zal voornamelijk goederentreinen gaan trekken. Maar heel af an toe laat ik hem zelfs rangeren in de haven. Dat doet men in werkelijkheid namelijk ook. Een imposant gezicht!


Lima bracht in het verleden diverse varianten van de MR-treinstellen van de DB uit. Als je nu denkt 'Hé, dat heeft wel wat van een Wadloper!', dan heb je dat goed gezien. Deze treinstellen werden namelijk in dezelfde tijd als onze Wadlopers gebouwd, bij dezelfde fabriek in Duitsland. Op mijn modelbaan zal dit treinstel gaan pendelen tussen twee schaduwstations met Sydborg en Munkevig als tussenliggende stopplaatsen.



Dit snoepie is afkomstig van Tog & Tekno. Het is duidelijk een rangeerlocje en dus ideaal van werkzaamheden in de haven. De zwaailichten op het dak van de cabine zijn functioneel. Deze loc zal permanent gestationeerd worden in Sydborg.


Dit is een locomotief van de serie ME. Deze worden in DK zowel voor goederen- als personentreinen ingezet. Het model is afkomstig van Hobbytrade.


Deze bolleneus is er een van de serie MX. Heel klein beetje kleiner dan de wat bekendere bolleneuzen van de serie MY. Ook de indeling van de roosters aan de zijkanten is anders. Dit model van Heljan heeft een locomotief van Skagens Banen als voorbeeld. Af en toe brengt deze maatschappij een trein naar Sydborg of Munkevig.

Die Heljan-loc op de laatste foto lijkt geen bufferplaten te hebben. En dat lijkt niet alleen zo, dat is ook gewoon zo!
Bij Heljan werden destijds buffers apart meegeleverd als in te steken onderdelen. Dat moet ik dus nog eens doen.  Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: