Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 364345 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #60 Gepost op: 16 November 2014, 23:42:19 »

Dankjewel. Ik doe mijn best.  Smiley

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 17 November 2014, 09:44:48 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #61 Gepost op: 27 November 2014, 17:16:26 »

Nagenoeg bij ieder station in Denemarken vind je, ook vandaag de dag nog, een postkantoor. En dan niet een klein kantoortje waar je als consument je postzegels kan kopen, maar een serieus gebouw, waar vandaan ook distributie van post plaatsvindt.

Uiteraard heb ik een dergelijk postkantoor ook in Sydborg gepland. In Denemarken heb je nog altijd Post Danmark (ja, ja, hadden wij de PTT nog maar!) en dit bedrijf heeft een zeer herkenbare huisstijl met dito postauto's. Door de jaren heen heb ik een stel van die auto's bij elkaar verzameld.

Mijn eerst postauto: Rietze 30694, Ford Transit.



Het volgende exemplaar werd deze Lada Niva, Brekina 27221, na een tip van Steef (Stedahult).



Daarna ging het hard, want toen ik in september in DK op vakantie was, kreeg ik van mijn Nederdeense vriend (of moet ik zeggen: Denelander?) Jaco deze Mercedes Benz cadeau. Het is Brekina 93682.



Enkele weken later ontving ik als goedmakertje wegens een defect geleverd product van een Deense winkel deze Renault 4. Dit is Brekina 14713.



En afgelopen weekend trof ik deze Opel Astra aan. Dit is Rietze 30491.



Al met al een leuk zootje ongeregeld, al die merken door elkaar. Mocht je ergens een identiek model aantreffen, dan houd ik me aanbevolen, want een tweede Ford Transit (of een van de andere modellen) zou zeker niet misstaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #62 Gepost op: 27 November 2014, 17:53:54 »

De kleur lijkt wat variëren, maar is de huisstijl van Tp. Renault 4 tot Tp. Astra gelijk gebleven?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #63 Gepost op: 27 November 2014, 18:39:11 »

Nagenoeg. Het vignet is wel gemoderniseerd, maar de kleur geel is in ieder geval gebleven.
Dat er wat verschil in het geel zit tussen de verschillende auto's vind ik niet zo erg.
Dergelijke verschillen zien we in werkelijkheid ook vaak bij het NS-geel.
Ik vermoed dat gele verf en lak tamelijk lastig kleurvast is te krijgen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 27 November 2014, 19:20:31 »

Het kan ook zijn dat op een gegeven moment een andere kleur geel is gekozen: de nieuwere modellen (Transit, Astra) lijken wat lichter van kleur en de oudere wat donkerder.

En natuurlijk hebben ze de huisstijl al die tijd niet veranderd, dat is veel te origineel en creatief Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 930



« Antwoord #65 Gepost op: 27 November 2014, 19:33:14 »

hoi gert

zijn mooie  wagentjes

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #66 Gepost op: 27 November 2014, 22:10:57 »

Ja, die kleurvastheid is bij sommige kleuren een probleem. Geel schijnt erg moeilijk te zijn. Je ziet dat aan het Nederlands materieel, maar ook bij ketelwagens van Shell. Zelfs binnen een merk varieert de kleur soms vrij behoorlijk. Ik heb wat Shell ketelwagens van Brawa en de twee-assers van dat merk hebben bijvoorbeeld een behoorlijk andere kleur geel dan de vier-assers. Een beetje jammer vind ik dat wel. Automodellen kun je nog op verschillende plaatsen op je baan zetten, maar ketelwagens wil je bij elkaar in één trein zetten en dan vallen die kleurverschillen niet mee; ook al weet ik dat in werkelijkheid wagons ook van kleur verschillen.

Groet,
Ruud
Gelogd
Dirk J
Newbie

Offline Offline

Berichten: 43


« Antwoord #67 Gepost op: 28 November 2014, 08:23:21 »

Als geel pigment werd - tot enkele decennia terug - bij voorkeur cadmiumsulfide (cadmiumgeel) gebruikt. Dat gaf een mooie, desgewenst harde, geel. En beter zonlicht bestendig dan andere gelen. Maar 't mag niet meer, zwaar metaal...
De niet meer zo piepjongen onder ons herinneren zich vast wel het probleem dat Heineken daardoor had met z'n knalgele cadmium kratjes, eind vorige eeuw.
Gelogd
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #68 Gepost op: 28 November 2014, 09:30:17 »

De geel van NS is door de jaren heen een aantal keer gewijzigd. Ook zonder verkleuring kunnen daardoor relatief sterk verschillende varianten geel voor komen.

Hoe dat met de Deense post zit, weet ik niet. Ik krijg de indruk dat die wat constanter geweest zijn. De Niva en de Renault 4 lijken wat dat betreft het meest geslaagd.

oud
nieuw
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #69 Gepost op: 28 November 2014, 10:02:45 »

De tekst op die Mercedes Benz Vito is wel grappig in dit kader:
"Deze auto lijkt er geel uit te zien, maar is feitelijk groen en geheel elektrisch."

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #70 Gepost op: 28 November 2014, 10:32:48 »

Ze kunnen in elk geval allemaal in je tijdperk  Duim omhoog

Ford Transit 3e generatie, 1986-2000
Lada Niva, 1977-heden
Mercedes benz 608 1e generatie, 1967-1986
Renault 4, 1961-1992
Opel Astra 1e generatie, 1991-1997

Let wel, dit zijn de bouwjaren  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #71 Gepost op: 28 November 2014, 10:46:46 »

Dankjewel voor het uitzoeken!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #72 Gepost op: 28 November 2014, 11:06:34 »

Heb je dit dan ook nodig, Gert?
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #73 Gepost op: 28 November 2014, 13:06:09 »

Nee. Wel een leuk ding, maar veel te modern voor mijn baan. Mijn tijdperk is ca. 1985-2000.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 28 November 2014, 13:21:16 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Stedahult
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 9 December 2014, 17:45:44 »

Heb je dit dan ook nodig, Gert?

Gert heeft een dot van een brievenbus vanuit Sønder Omme gekregen.
Nu nog een paar postbode´s bestellen bij Dan/Scale Gert
Gelogd

Zweedse modulebaan "Stedahult"
En Dansk rangering module...
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: