Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag
Print
Auteur Topic: van Schwarzburg naar Baden-Baden  (gelezen 59958 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #90 Gepost op: 23 April 2014, 10:53:43 »

Intussen voor technisch bezig geweest met de baan. In de nieuwste koploper versie kon je punten voor een handmatige wisselstraat koppelen aan een bezetmeld punt.

Daar ben ik eens wat ingedoken. En dat lijkt toch wel heel mooi te werken.
Heb het op moment redelijk voor elkaar. Rond de draaischijf is het nog een beetje behelpen, maar dat komt nog wel goed. Het werkt op zich al wel.
Wat werkt er dan, nou het volgende:

De baan rijd geheel automatisch. zo nu en dan kiest een trein om binnen te komen op mijn kopstation. Een personen trein alleen als er een spoor langs het perron leeg is, en een goederen trein als er daarvoor een spoor leeg is.

De lok gaat vervolgens naar handmatig rijden.
Ik kan nu via knoppen op mijn bedieningspaneel de wissels goed zetten zodat ik de lok richting de draaischijf kan sturen, handmatig. Hier naar de lok verzorging en de loods in.
Eventueel de lok gedraaid, of een andere lok uit de loods kan ik dan weer voor de wagens zetten op het spoor.
Niet bij elk spoor kan er omgelopen worden. In dat geval blijft de lok er los achterstaan en kan ik een andere lok naar dat spoor sturen om de wagens op te pakken.
Allemaal bediend door knoppen op mijn bedieningspaneel en de roco MM als handregelaar. Staat de lok voor de wagens klaar dan is het een druk op de knop van dat spoor en gaat de betreffende lok automatisch het station verlaten en de baan op. Hij heeft dan trein type en lengte overgenomen van de trein die binnen gekomen was op dat spoor.

Dit alles dus zonder ook maar 1 actie te moeten doen op het scherm van de computer zelf. Alles kan, zoals ik dat vroeger bij analoog rijden ook deed, via knoppen op mijn bedieningspaneel.

Nu wil ik dit in de toekomst nog combineren met een lengte meting in de blokken direct na mijn kopstation. Dan kan ik dus ook veilig de lengte van de trein aanpassen en wordt die gemeten voor de trein echt de baan op gaat. Voorlopig moet ik bij het rangeren de lengte ongeveer gelijk houden.
Maar dat is een beperking waar ik voorlopig prima mee kan leven.

Mijn huidige beperking zit nog bij de draaischijf. Het kiezen van de draairichting is nog niet helemaal optimaal. Daar is een tuimelschakelaar denk ik handiger. Die naar links is links om, die naar rechts is rechts om.

Groet,
Roelco
Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #91 Gepost op: 24 April 2014, 18:04:13 »

ik zoek ook hoe je dat moet instellen
ik heb een rangeerdeel en schijf
wil daar ook alles handmatig doen
maar word je loc dan gevolgd in de blokken met handmatig de wissels zetten en rijden
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #92 Gepost op: 24 April 2014, 21:34:14 »

Roelco,

ik volg je ontwikkelingen met plezier.
Hetgeen jij hier beschrijft biedt leuke perspectieven met een fictief grensstation. Je kan dan een locwissel laten plaatsvinden.

Blijf je bevindingen posten!  Smiley

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #93 Gepost op: 1 Mei 2014, 21:54:19 »

Jerry,

Ja koploper volgt de acties, en plaatst de lok steeds in het andere blok.
Dat is. je hebt 2 blokken, blok 100 en blok 101.
Daartussen heb je een handmatige wisselstraat.
in blok 100 staat een lok, en dus ook in koploper in dat blok.
Dan druk je op de knop die bij blok 100 hoort, die hou je vast en drukt dan op de knop die bij blok 101 hoort. De wisselstraat wordt dan gezet. Blok 100 wordt leeg gehaald. Blijde blokken zijn dan dus leeg, en de lok wordt blijkbaar bewaard in de wisselstraat.
Om de wisselstraat vrij te geven moet je dan weer op 1 van de twee knoppen drukken.
Druk je op de knop die bij blok 100 hoort dan wordt de lok weer in blok 100 gezet.
Druk je op de knop die bij blok 101 hoort dan wordt de lok in blok 101 gezet.

Zo kun je de lok je hele baan oversturen van blok naar blok waarbij koploper in de gaten houd waar die blijft.

Rond de draaischijf ben ik nog wat aan het puzzelen hoe ik dat het beste kan doen, zie intussen wel dat alle acties nogal zwaar voor koploper kunnen zijn, maar ik ben inderdaad instaat om volledig via bedieningspaneel met drukknoppen en met de roco MM als handregelaar te rijden en een trein weer automatisch weg te sturen. Dus bied inderdaad leuke perspectieven.

Maar is wel allemaal even goed in de gaten houden om het allemaal goed te krijgen. Foutje is snel gemaakt heb ik al wel gemerkt Smiley.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #94 Gepost op: 12 Mei 2014, 15:37:54 »

Afgelopen weekend wat aan het rijden geweest. En lijkt allemaal toch best wel mooi te rijden.
Trein komt vol automatisch binnen. Gaat daar naar handmatig. Ik kan dan zelf via mijn bedieningspaneel en de roco MM als handregelaar de lok laten omrijden, of een andere uit de loods halen, die voor de wagens zetten. Druk op de knop, en de trein rijd vervolgens weer automatisch de baan op. Waarbij dus de kenmerken van de wagens meegenomen zijn. Een goederen trein komt hierdoor niet langs het perron tot stilstand waar dat niet mag.

Heb er nog wel ergens 1 klein blok tussen zitten die wat overbodig is geworden. Die kan ik dus nog wel weghalen, geeft net iets minder knop acties die nodig zijn, maar voor de werking gaat het prima.

Heb het nu werkend met mijn digitaal aangestuurde draaischijf, waardoor die in het proces vanzelf de juiste aansluiting opzoekt zodat de lok ook gelijk de baan op of af kan rijden. Zelf moet ik daarbij wel even alert zijn om de juiste richting te kiezen zodat de lok goed in de loods komt te staan. Maar bij goed opletten werkt het dus allemaal prima. Maar dit zou uiteindelijk ook prima kunnen werken met een handmatig bediende draaischijf. Voordeel nu is dat ik ook een automatische omloop actie mee kan nemen tussen het handmatige werk.

Scherm gebruik ik alleen nog als controle, de muis en toetsenbord zijn ook alleen nodig om controle uit te voeren, wat ik zeker nu nog wel doe, maar wat uiteindelijk niet meer echt nodig zal zijn denk ik.

Groet,
Roelco
Gelogd
Rainbird
Newbie

Offline Offline

Berichten: 7


« Antwoord #95 Gepost op: 19 Juni 2014, 13:51:32 »

Lijkt interessant, zal de komende tijd eens het draadje helemaal doorlezen.
Ik ben zelf ook koploper aan het rijden en bevalt prima tot nu toe. Zal in het najaar ook hier mijn baan maar eens plaatsen. praat wat makelijker
Gelogd

Groetjes,
Gerwin
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
« vorige volgende »
Ga naar: